În primul rând am vrea să vă aduceți aminte despre perioada stării de urgență atunci când Marcel Vela, ministrul de interne, în contextul în care dialogul social a fost suspendat, printre primele măsuri pe care le-a luat a fost să înăsprească procedura disciplinară, în sensul că a diminuat termenele și eliminat elementele ce vizează dreptul la apărare, fapt ce permitea ca un polițist să fie dat afară în 3 zile de la momentul declanșării cercetării disciplinare.
Acum, este un nou moment crucial pentru profesia de polițist, în condițiile în care peste noapte, fără un dialog social și o dezbatere efectivă, secretarul de stat Bogdan Despescu, întâiul mincinos al MAI, cel care a mințit în legătură cu uniforma personalizată pe care și-a croit-o, afirmând că a primit-o de la ministerul apărării naționale în cadrul evenimentului la care a participat, vrea să își creeze un nou instrument de a controla polițiștii incomozi, respectiv ofițerii care vor ocupa funcții de conducere, prin introducerea testării poligraf în condiții atât de generice încât să poată să interpreteze după criterii subiective și arbitrare rezultatul.
Așadar, mincinosul Bogdan Despescu, profitând probabil de faptul că viceprim-ministrul Cătălin Predoiu este mult prea ocupat să mai aibă timp să conducă și ministerul afacerilor interne, a introdus o nouă obligație față de polițiști, respectiv supunerea la testarea cu aparatul poligraf. Dincolo de faptul că testarea poligraf nu reprezintă probă nici măcar în instanță, ci doar poate fi coroborată cu alte probe în măsura în care inculpatul/învinuitul acceptă să fie testat, Despescu vrea ca această testare să reprezinte un nou mod de a controla personalul MAI.
Din textul de lege propus, referitor la condițiile în care poate fi un polițist supus testării, este important să precizăm că numai șefii pot dispune obligarea polițistului la testarea poligraf, dar și faptul că motivele care stau la baza acestei decizii sunt foarte generice și vizează pretinse încălcări ale codului de etică și deontologie al polițistului. În traducere liberă, în orice moment șeful unității poate să invoce spre exemplu, lipsa de respect a unui subaltern față de superiorul său și să-l supună testării cu aparatul poligraf.
Este evident că la momentul testării cu aparatul poligraf vor fi alese întrebări ale căror răspunsuri pot fi interpretate în ce sens își dorește cel care a dispus testarea astfel încât să-l poată trage pe linie moartă pe polițistul care nu se conformează liniei de partid. Consecințele testării sunt dintre cele mai drastice pe care le-a avut vreodată ministerul afacerilor interne, în sensul că pe baza rezultatului testării poligraf, polițistului poate să i se retragă accesul la informații clasificate, să fie pus la dispoziția instituției și ulterior dat afară. În situația în care polițistul refuză testarea cu poligraful, se propune ca acesta să fie suspendat din funcție pentru o perioadă de 3-6 luni și ulterior dat afară.
O altă condiție care ne-a sărit în ochi, și care dovedește fără echivoc faptul că testarea poligraf va reprezenta un mijloc de coerciție, de abuz, de hărțuire, este faptul că procesul poate fi realizat doar de către psihologii din cadrul ministerului afacerilor interne. Cu alte cuvinte, polițistul nu poate apela la un alt psiholog autorizat și acreditat să efectueze testare poligraf pentru motivul evident în care șefii nu pot controla rezultatul, așa cum își doresc. Practic, prin limitarea posibilității testării poligraf doar de către psihologii MAI, ministrul Predoiu aduce ofensă întregului corp al Colegiului Psihologilor din România, lăsând să se înțeleagă că aceștia sunt corupți sau neprofesioniști iar rezultatele testării poligraf realizate de către aceștia nu pot fi luate în considerare.
În final, atragem atenția polițiștilor că suntem în fața unei situații fără precedent în istoria ministerului afacerilor interne, când se dorește controlul total asupra personalului MAI, prin mijloace care pot fi aplicate subiectiv și arbitrar, fapt ce necesită un răspuns pe măsură din partea fiecăruia dintre noi. Mai mult decât atât, lansăm o provocare secretarului de stat Bogdan Despescu, și îi spunem că suntem de acord cu introducerea acestei prevederi sub condiția ca el să fie primul testat, iar întrebările să fie formulate de către noi.
Mai precizăm faptul că acest proces legislativ nu a trecut printr-o etapă firească de consultare și dialog social. Am aflat despre aceste intenții de modificare a statutului polițistului și al statutului cadrelor militare vineri seara după ce a fost postat pe site-ul MAI. Iar faptul că a fost deja convocată ședința comisiei de dialog social pentru data de 12.10.2023, demonstrează fără echivoc, intenția clară de a impune aceste modificări, într-un timp foarte scurt, pentru ca polițiștii, organizațiile sindicale și cele profesionale să nu poată reacționa. În aceste condiții, ca să îl parafrazăm pe Despescu: “…așteptăm răspunsuri la întrebările noastre”.
CITESTE AICI Proiectul de modificare a LEGII 360/2002
CITESTE AICI Expunerea de motive LEGEA 360/2002
CITESTE AICI Tabel comparativ modificări LEGEA 360/2002
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL
7 răspunsuri
Și tot localii sunt sclavi 🤣🤣🤣🤣
Atotputernicul si nemuritorul din articolul de mai sus minte pentru ca isi permite. Si o va face mult si bine (pentru el) pentru ca nu are cine sa il puna cu botul pe labe. Si daca chiar o sa cada la un moment dat, o sa vina la butoane o alta sluga care o sa faca exact ce face el! Adica jocurile altora in intersul propriu.
Zici că-i viu…
Are deja cocoașă în spate câte plecăciuni a făcut în fața șefului MAI ! Huooooooo !💩🤮
Ne indreptam spre dictatura
Nu cred! Despescu își vopsește părul! Niciun fir de par alb?! Imposibil!
Intaiul mincinos al MAI..in l9c sa investeasca in aparatele poligraf care nu au o relevanta n8c8 de 30% mai bine ar amenaja in teritoriu toaletel lucrătorilor din politia nationala …