Ca organizație sindicală, principalul nostru scop este de a reprezenta interesele membrilor noștri cât mai eficient în raport cu angajatorul, fie că e vorba despre minister, inspectorat general sau inspectorat județean/teritorial. Problema este că în ultimii ani s-au acutizat chestiunile legate de lipsa profesionalismului, de neasumare, de lipsa implicării factorului de conducere în activitatea curentă a polițistului de la firul ierbii. Iar consecințele le-am văzut cu toții: Caracal, Onești, Arad.
Mai mult, politicienii care au condus MAI-ul, indiferent de culoarea politică, au prins gustul „împuternicirilor/desemnărilor” chiar cu încălcarea termenelor prevăzute de Legea 360/2002 privind Statutul polițistului. Dar nu a fost o problemă pentru ei, pentru că ei sunt „legea” și fac ce vor, știind că nu vor răspunde în niciun fel atâta vreme cât oamenii lor sunt la „butoane”. Până la urmă, și mult „regretatul” ministru Bode s-a exprimat la începutul mandatului de ministru că „împuternicirea este o practică bolnăvicioasă”, dar a uitat rapid de această opinie, pe măsură ce și-a împuternicit și el propria clientelă.
Din acest motiv, am fost nevoiți să alocăm resurse consistente de-a lungul ultimilor ani pentru a documenta cazurile de împuterniciri realizate cu încălcarea termenului prevăzut de art. 2716 din Legea 360/2002 privind Statutul Polițistului, dar și cazurile de „desemnare”, în condițiile în care la nivelul unității îndeplineau condițiile pentru a fi împuterniciți zeci de ofițeri. Un astfel de caz l-am documentat și la nivelul Poliției Orașului Strehaia din jud. Mehedinți, unde au fost realizate mai multe împuterniciri ale unui ofițer despre care am sesizat în mai multe rânduri șefii lui ierarhici cu privire la deficiențe în actul managerial.
În cele din urmă, postul său a fost scos la concurs. Surprize nu trebuiau să existe în condițiile în care era SINGURUL înscris la concurs și avea și experiența anterioară pe care a acumulat-o exact în funcția pentru care candida, de șef al Poliției Orașului Strehaia. Cu tot contextul favorabil existent, acesta a picat pe locul 2 în bătălia cu propria persoană, în sensul că nu a reușit să obțină nota de trecere, adică 7. Rezultatul interviului pe subiecte profesionale la care a fost supus, s-a situat la nota 5,79. Ceea ce este și mai greu de înțeles pentru publicul larg, este faptul că după ce nu a reușit să promoveze concursul, cms. șef Marghitoiu a fost numit pe funcția pe care a candidat, ca urmare a unui simplu raport de mutare. Nu a mai contat că din punct de vedere teoretic nu a reușit să treacă un concurs. Nu a contat că nu cunoaște noțiuni elementare din munca de poliție. Nu a contat nici chiar că nu cunoștea din cine este format punctul de comandă în cazul unei dispariții, deși cazul „Caracal” a marcat societatea.
Rănit în orgoliu, ca urmare a rușinii generate de nota obținută și răspunsurile oferite la întrebările elementare pe linie profesională, primul imbold al cms. șef Marghitoiu a fost să îl intimideze pe reprezentantul Sindicatului EUROPOL care a participat ca observator la concurs, respectiv pe agentul principal Robert Popa, prin depunerea unei plângeri penale pe care dacă o parcurgeți, aveți impresia că au fost divulgate informații de interes național ce pun în pericol securitatea României.
După soluția firească a unei astfel de plângeri penale, artificial create, cms. șef Marghitoiu a deschis acțiune în răspundere civilă delictuală. A chemat în judecată personal pe colegul nostru Robert Popa dar și Sindicatul EUROPOL, în cuprinsul cererii a cerut, nici mai mult, nici mai puțin decât 100.000 euro. Cms. șef Marghitoiu a susținut că a suferit puternice traume psihice, că ulterior postării și-a pierdut autoritatea în fața subalternilor, că a fost subiectul unor glume și alte asemenea suferințe de ordin psihologic. Cu alte cuvinte, traumele nu erau generate de prestația slabă la concurs, ci de faptul că noi i-am făcut publică nota care oricum trebuie afișată, conform art. 20 alin. 1 lit. e din Anexa 3 din Ordinul 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile de poliție ale Ministerului Afacerilor Interne.
În final, după epuizarea căilor de atac, ultima fiind Înalta Curte de Casație și Justiție, a fost respinsă acțiunea, cms. șef Marghitoiu a rămas cu nota de 5,79, fiind singurul candidat clasat pe locul 2, și fără speranța că va fi mai bogat cu 100.000 euro, sumă ce a considerat că reprezintă prejudiciul moral suferit de el.
Aceste acțiuni, vădit de intimidare, ne confirmă că organizația sindicală își face treaba pentru polițiștii care au nevoie de suport, susținere și reprezentare, în fața unui sistem care s-a degradat constant și în care azi domnesc pilele, cunoștințele și relațiile, mai ales cele politice. Nu ne vom lăsa intimidați, chiar dacă sunt exercitate constant presiuni asupra organizației sindicale și asupra liderilor, cu scopul evident de a nu mai lua atitudine față de mizeriile din sistem.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL
2 răspunsuri
Acest caz e doar unul din sutele(miile) de cazuri care s-au derulat în fata ochilor și pe pielea noastră. Singura calitate a acestor perpetuum șefi e au avut o pila undeva la nivel politic si/sau instituțional.
Comisarul șef a furat curent și în sensul „secretului” publicat, respectiv subiectele de concurs.
În atribuțiile secretarului de comisie și a comisiei de concurs,⁶ intra la acel moment, și „afișarea grilelor de raspuns” fapt interpretat abuziv de marea majoritate a comisiilor prin afișarea doar baremelor de corectare nu și a subiectelor de concurs!
MAI, în sfârșit, a modificat în decembrie 2022 OMAI 140/2016 incluzând clar și obligativitatea afișării subiectelor! Anexa 3, art. 16 și 17, literele e)!
„… afișarea subiectelor/temelor/ghidului de interviu, a grilelor de răspuns la ieșirea din sală etc.;”