În ultima perioadă am scos în evidență multiplele absurdități guvernamentale prin politica fiscală a statului român în ceea ce privește drepturile financiare și salariile polițiștilor. Iar în acest sens am tras nenumărate semnale de alarmă cu privire la drepturile salariale ale polițiștilor, care sunt calculate de facto după o legislație abrogată de 12 ani.
În tot acest timp s-au creat multiple anomalii și inechități între polițiștii cu vechime și colegii nou încadrați. Așa cum arătam și într-un comunicat anterior, așa-zisa ,,ordonanță trenuleț”, a comprimat exagerat de mult nivelul salarial din Poliția Română, practic neexistând diferențe salariale între un polițist cu un an vechime și un altul cu aproximativ 20 de ani vechime.
În toată brambureala juridică ce impactează veniturile polițiștilor, se regăsește și cuantumul compensației lunare pentru chirie, acordat în baza Hotărârii de Guvern nr. 284 din 7 aprilie 2005 privind stabilirea cuantumului şi condiţiilor de acordare a compensaţiei lunare pentru chirie cuvenite poliţiştilor, compensație plafonată la nivelul cuantumului salariului aferent lunii decembrie 2009.
Ca atare, folosind algoritmul de calcul și plafonarea aferentă, observăm că această compensație lunară pentru chiria polițiștilor, numiți sau mutați în interesul serviciului în alte unități administrativ teritoriale decât cele în care își au domiciliul, variază între fabuloasa sumă de aproximativ 350 lei pentru polițiștii debutanți și aproximativ 700 lei pentru polițiștii cu peste 20 de ani vechime.
În contrapartidă observăm interesul major acordat de Guvernul României prin programul 50/20 dedicat refugiaților ucraineni care, acordă suma de 50 lei pe zi proprietarilor de locuințe pentru fiecare refugiat din Ucraina pentru acoperirea chiriei și 20 lei pe zi pentru masă. Constatăm astfel că pentru un refugiat din Ucraina găzduit, statul român acordă 70 lei pe zi, aproximativ 2.100 lei/lună pentru cazare și masă. Acest lucru a generat majorări semnificative ale chiriilor din orașele României.
Dacă până acum eram obișnuiți cu orașe precum București, Cluj, Constanța sau Timișoara, unde polițiștii nu își permiteau să achite nici un sfert din chirie cu banii oferiți de statul român cu titlu de compensație lunară, astăzi ne vedem în situația în care polițiștii nu mai reușesc să își plătească chiriile în orașe precum Sighetul Marmației, Galați sau Brăila, unde până de curând chiria pentru un apartament cu 2 camere nu depășea suma de 150 euro, astăzi din cauza politicilor statului român în aceste orașe chiriile au atins sume astronomice de peste 1.000 euro/lună, mult peste venitul lunar al unui polițist din România.
În același registru al chiriilor, ne putem raporta și la județul Constanța unde în fiecare an ajung sa lucreze, în urma repartiției, polițiști care domiciliază în alte localități din țară. Practic, la acest moment, din cauza acestor politici dezastruoase o parte dintre colegii noștri nu își pot găsi locuri de cazare.
Cine ar mai accepta sa închirieze o garsonieră sau un apartament unui polițist în contextul în care ar putea găzdui cel puțin 3 membri ai unei familii de refugiați pentru care statul român ii oferă 6300 lei/lună. Având în vedere cuantumul de 350 lei al compensației lunare pentru chirie pe care îl primește un polițist ce abia a fost repartizat din școală în teritoriu, acesta nu ar putea să închirieze nici măcar un garaj.
Este lăudabil efortul României de a acorda suport financiar persoanelor care fug din fața războiului, însă dacă Guvernul României a apreciat suma de 50 lei pe zi ca fiind minimul necesar pentru ca o persoană să locuiască în condiții decente în România, de ce nu a apelat la același raționament și la același algoritm de calcul a compensației lunare pentru chirie a polițiștilor?
După cum puteți observa, avem de a face cu o altă formă prin care guvernanții își arată disprețul față de polițiști, lipsa de interes în soluționarea problemelor noastre și nu în ultimul rând întâmpinăm o altă dovadă a faptului că reprezentanții clasei politice din România își doresc o Poliție slabă, subfinanțată, nedotată, ne pregătită, care este în continuare ținută la limita subzistenței.
La ultima sesiune de admitere la școlile de agenți de poliție am înregistrat cea mai slabă concurență din istoria Poliției Române. Acest lucru ne face să înțelegem că această profesie nu mai este atractivă pentru tinerii care sunt în căutarea unor locuri de muncă bine plătite, în care să fie apreciați de superiori, unde să poată avansa cu ușurință pe criterii de meritocrație și unde să găsească un mediu de lucru optimal și competitiv în care să se dezvolte personal și profesional.
Poliția Română nu oferă nimic din aceste lucruri, iar ca atare nu mai reprezintă un deziderat de carieră pentru tânărul din ziua de azi. Tragem semnale de alarmă și ne dorim ca în ceasul al-12-lea guvernanții României să se trezească la realitate și să ia măsurile necesare și urgente pentru a scoate una dintre cele mai importante instituții de aplicare a legii din bezna în care se află, întrucât modul în care va ajunge să funcționeze Poliția Română se va reflecta în mod direct proporțional cu gradul de siguranță de care vor beneficia cetățenii.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL
Un răspuns
Ministrul Bode primește 4.600 lei net/lună pentru chirie. Proștii primesc 460 lei net/lună pentru chirie.