Polițiștii vor putea fi dați afară în 3 zile. A fost publicat OUG 36/2020

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 268 din 31.03.2020, a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, mai exact de modificare și completare a Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului.

Așa cum am precizat într-un comunicat anterior, s-a dat liber la cercetări disciplinare abuzive și  la intimidări,  la delegări și detașări pentru că nu ești în asentimentul șefului, iar pentru toate acestea se va folosi ca  pretext situația de urgență.

Care vor fi ”schimbările” aduse Statutului polițistului:

  • polițistul va putea fi delegat pe orice altă funcție chiar dacă aceasta nu este corespunzătoare postului ocupat, fără acordul său;
  • polițistul va putea fi detașat pentru un interval de 12 luni, fără acordul său;
  • polițistul va fi obligat să intre în concediu de odihnă, dacă șeful său apreciază astfel;
  • polițistul va putea fi sancționat fără să mai fie consultat Consiliul de disciplină;
  • polițiștii față de care s-a dispus cercetarea disciplinară vor fi cercetați în termen maxim de 5 zile și se stabilește maxim 1 zi pentru ca polițistul să își poată formula apărarea; 
  • inspectorul șef va putea dispune destituirea din poliție a oricărui polițist, fără consultarea Consiliului de Disciplină;
  • se dublează termenul de prescripție a răspunderii disciplinare de la 1 an la 2 ani, în condițiile în care în Codul Muncii termenul de prescripție este de 6 luni;
  • polițistul va putea fi cercetat disciplinar și sancționat chiar și în situația în care nu își va putea exercita dreptul la apărare, de exemplu pe durata concediului medical;
  • dispoziția de sancționare va produce efecte de la emiterea ei, chiar dacă aceasta a fost contestată;

Ordonanța a fost adoptată fără a parcurge toti pașii privind avizarea de către toate autoritățile interesate în aplicarea acesteia respectiv, Consiliul Economic și Social precum și Consiliul Legislativ, astfel cum prevăd dispozițiile  art. 2, alin. 1 coroborat cu cele ale art. 5, lit. a  și art. 6 din Legea nr. 248/2013,  precum și ale art. 9 din Legea nr. 24/2000.

Legea nu face nicio distincție, astfel că toate actele normative, proiecte de ordonanțe, propuneri legislative trebuie trimise spre avizarea Consiliului Economic și Social, indiferent de domeniul de reglementare. Conform prevederilor  art. 9 alin. 1 din Legea nr. 24/200 – ”în faza de elaborare a proiectelor de acte normative, inițiatorul trebuie să solicite avizul autorităților interesate în aplicarea acestora, în funcție de obiectul reglementării”.

În același timp, conform prevederilor art. 4 din Legea nr. 73/1993 – ”proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea măsurilor preconizate şi la modul în care sunt realizate cerinţele prevăzute la art. 3 alin. (3), care se aplică în mod corespunzător.

Într-un comunicat postat pe site-ul instituției, Avocatul Poporului, doamna Renate Weber afirmă: ”Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 331, potrivit cărora pe perioada stării de asediu sau de urgenţă, normele legale referitoare la transparenţa decizională şi dialogul social nu se aplică în cazul proiectelor de acte normative prin care se stabilesc măsuri aplicabile pe durata stării de asediu sau de urgenţă ori care sunt o consecinţă a instituirii acestor stări, sunt lipsite de proporţionalitate. Avocatul Poporului, înţelegând că situaţia de urgenţă necesită adoptarea unor decizii rapide, apreciază că o reducere a termenelor prevăzute de legislaţia privind transparenţa decizională ar răspunde cerinţei de proporţionalitate şi rezonabilitate a măsurii, iar nu o îngrădire totală a acestui drept. În opinia Avocatului Poporului, activarea de către România a art. 15 din CEDO nu suspendă drepturile omului, ci permite doar luarea unor măsuri derogatorii „în măsura strictă în care situaţia o impune şi cu condiţia ca aceste măsuri să nu contravină altor obligaţii care decurg din dreptul internaţional”.

Având în vedere că actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial, vom sesiza de îndată Avocatul Poporului cu privire la nelegalitatea acestui act, cât și pentru lipsa de proporționalitate a măsurilor dispuse.

CITEȘTE aici OUG nr. 36/2020

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

 

Sindicatul EUROPOL: Polițiștii vor putea fi dați afară în 3 zile. A fost publicat OUG 36/2020

2 răspunsuri

  1. Am prieteni si cunoștințe care apreciaza sincer medicii, asistentii medicali, politistii, jandarmii, militarii exact in această ordine. Dar si acestia au zis ca asa ceva nu poate di adevarat. Ce se vrea, ca politistii sa demisioneze si sa se angajeze in felul acesta asa cum s-a angajat in 2007? Fara scoala, fara experiență… Asta inseamna deprofesionalizarea Politiei

  2. Mare esteGRADINA DOMNULUI,ce se vrea cu aceasta ordonanta…”POLITISTUL SCLAV AL SEFULUI”…nici în comunism nu a existat asa ceva…

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *