După multe solicitări din partea opiniei publice cât și a mediatizării nenumăratelor abateri grave la regimul rutier atât de către organizațiile sindicale cât și prin mass-media, prin care se solicita înăsprirea Codul Rutier, actul normativ a fost modificat la începutul acestuia an prin Ordonanța Guvernului nr. 1/2022, însă legiuitorul a rămas restant în a modifica și completa Regulamentul de aplicare a O.U.G 195/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006.
Astfel, noile prevederi adoptate în primul trimestru al acestui an și care se regăsesc în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, vor fi armonizate prin transpunerea acestora în cuprinsul Hotărârii nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
Principalele elemente de noutate ce se regăsesc în Proiectul hotărârii Guvernului pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1.391/2006, ce a fost pus în Transparență decizională pe site-ul MAI, sunt adresate atât conducătorilor auto, administratorilor drumurilor, polițiștilor din cadrul Poliției Române dar și angajaților Poliției Locale, dintre care le vom exemplifica pe cele mai relevante, astfel:
– expresia „retragerea permisului de conducere” se reformuleză astfel încât să cuprindă și noua ipoteză cu privire la retragerea permisului de conducere în baza examinării medicale prin care s-au constatat elemente clinice sugestive consecutive consumului recent de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive;
– se acordă dreptul polițiștilor de frontieră în vederea exercitării atribuțiilor specifice, de a efectua verificări în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie;
– se reglementează tipul de dovadă înlocuitoare a permisului de conducere ce se eliberează în cazurile prevăzute de art. 102 alin. (3) lit. g) și h) (nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere sau depășirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, respectiv circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor);
– se introduce instituția retragerii permisului de conducere până la ora 08.00 a zilei următoare, dar nu mai puțin de 12 ore în cazul în care titularul permisului de conducere nu a putut fi supus testării în vederea stabilirii concentrației de alcool pur în aerul expirat sau testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive;
– se impune completarea obligațiilor administratorului drumului public cu sarcina de delimita și stațiile de tramvai, respectiv stabilirea marcajelor pentru tramvaie fără refugiu îmbordurat, conform prevederilor Standardului Român 1848-7/2015.
– se înlocuiește sintagma „marcaje provizorii” cu „marcaje temporare”;
– se corelează prevederile art. 148 pct. 15 din HG nr. 1391/2006 privind interdicția conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier de a circula pe drumurile publice având montate pe autovehicul și tractor agricol sau forestier anvelope cu alte dimensiuni ori caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare, cu norma de sancționare de la art. 100 alin. (1) pct. 6 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice;
– se stabilesc documentele ce vor fi emise de șeful serviciului poliției rutiere pe a cărei rază de competență a fost constatată fapta, termenele în care aceste documente se emit și se comunică părților interesate, modalitatea de calcul a perioadei pentru care a fost dispusă interdicția, precum și circuitul permiselor de conducere eliberate de autoritățile altor state cu ocazia introducerea măsurii tehnico-administrative a interdicției de a conduce autovehicule pe teritoriul României pentru titularii permiselor de conducere eliberate de o autoritate străină;
– pentru a asigura realizarea cumulului de puncte de penalizare se impune ca inclusiv sancțiunea contravenționale complementară a punctelor de penalizare, aplicată de către poliția locală, să fie înscrisă în evidența informatică în același termen legal de cel mult 10 zile;
– se corelează cazurile în care se dispune restituirea permisului de conducere, la cererea titularului dar și în situația în care se aplică măsura administrativă a reducerii perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv cu cele aduse perioadei în care poate fi susținut testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație.
CONSULTĂ AICI NOTA DE FUNDAMENTARE A HOTĂRÂRII DE GUVERN!
CONSULTĂ AICI PROIECTUL HOTĂRÂRII DE GUVERN!
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol
8 răspunsuri
Ar trebui și la cei care refuză testarea retrase.
Cum adică se retrage permisul până la ora 08.00 a zilei următoare ? Dar nu mai puțin de 12 ore ? Ce prost a elaborat conținutul ăsta de oligofren ?
Mai sunt și unii care și-l recuperează cu ajutorul banilor multi.Presedintele APC Costinești i a fost reținut 90zile pentru consum de droguri,prins la volan in C-ta i,iar după o lună de zile și l-a recuperat cu ajutorul șefului de post de la poliția stațiunii Costinești.Nu a învățat nimic că tot drogat umbla la volan mașina lui personala Mercedes B 999 PXO,in urma serilor de vară petrecute la Club Rakada de pe faleza Costinești,afacere personala înființată cu scopul de a se droga atât el cât și tinerii atrași în acest club.Cine își permite vor incarca legea cu buna știință.
Provizoriu nu este tot una cu temporar? Dlor ganditori ocupativa de treburi serioase lăsați jocul cuvintelor pt ora de gramatică de la scoala. Justificati veniturele imense prin activitati cu adevarat productive social si economic nu cu jocuri de cuvinte.
Bună ziua !
Vă sugerez să interveniți pentru eliminarea abuzurilor privind reținerea permisului de conducere în imposibilitatea testării conducătorului auto.
Limitați intervenția Poliției Locale în traficul rutier dar mai ales accesul la baza națională de date.
Atâta timp cât trotuarul și trecerea de pietoni sunt parte a drumului public, reglementați circulația și staționarea pietonilor, pentru a evita formarea de bisericuțe, îmbrățișările pe trecerile de pietoni, circulația, staționarea, parcarea și depozitarea trotinetelor electrice ale firmelor de UBER sau private.
Imi spune si mie cineva daca după atâtea modificari există un polițist care știe fară maculatură prevederile codului rutier?
Atâta timp cât instructori auto sunt tot felul de persoane care fac acest lucru în timpul liber sau ca o sursa suplimentara de venit nu vom avea persoane cu un minim de pregătire profesională în conducere autovehiculelor pe drumurile publice.aici mă refer la pompieri foști polițiști ,persoane care nu au nici un interes să pregătească și să instruiască corect viitori participanți la trafic
Buna ziua
Pun o intrebare referitoare la acest proiect:
Pe o perioada de 3 luni in care ai incalcat constient viteza legala,amenzile sa fie in progresie aritmetica iar la a 3-a abatere,titularul sa dea examenul psihologic ,cel de verificare a cunostintelor rutiere si apoi dupa 3 luni sa aibe dreptul de a conduce.
La trecerile de pietoni, pietonul care nu se asigura poarta raspunderea accidentului.