În cele din urmă, mult discutatul subiect al monitorizării agresorilor față de care s-a emis un ordin de protecție sau ordin de protecție provizoriu, a intrat în linie dreaptă cu o amânare. Astfel, dacă inițial se vorbea despre implementarea în sistem pilot a acestui proiect începând cu 01 martie 2022, conducerea MAI susține că nu există timpul necesar pentru a se încadra în termenele de achiziție a primelor kit-uri de monitorizare și se va proroga termenul prin OUG pentru în 01 octombrie 2022.
Cu privire la modalitatea prevăzută în proiectul de HG vă prezentăm pe scurt următoarele detalii:
- până în 2026 subiecții monitorizării electronice vor fi persoanele față de care s-a luat măsura aplicării ordinului de protecție/ordinului de protecție provizorie/ ordinul european de protecție. După 2026 vorbim și despre măsura monitorizării persoanelor față de care s-a luat o măsură preventivă sau se află în executarea unei pedepse;
- prezentul proiect de HG vizează 3 etape de aplicare în sistem pilot:
- etapa I 2022-2023, în mun. București, Iași, Mureș și Vrancea;
- etapa II 2024, în Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Covasna, Galați, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea;
- etapa III 2025, în Alba, Arad, Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brăila, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Maramureș, Olt, Suceava, Timiș și Tulcea.
- Concomitent cu operaționalizarea sistemului pe parcursul celor 3 etape, în județele de mai sus se vor suplimenta organigramele la nivelul acestora cu 6134 posturi, respectiv 497 posturi pentru ofițeri și 5637 posturi pentru agenți, astfel:
- etapa I 2022-2023, cu un număr de 642 de funcții, din care 47 ofițeri de poliție și 595 agenți de poliție;
- etapa II 2024, cu un număr de 2478 de funcții, din care 191 ofițeri de poliție și 2287 agenți de poliție;
- etapa III 2025, cu un număr de 3014 de funcții, din care 259 ofițeri de poliție și 2755 agenți de poliție.
Algoritmul de calcul care a fost luat în considerare este reprezentat de numărul de funcții existent raportat la numărul de ordine de protecție/ordine de protecție provizorii emise, care se ridică la aproximativ 30.000 în ultimul an. În acest sens, directorul Direcției de Ordine Publică, a precizat că în momentul de față există unități de poliție care nu pot asigura prezența la program 24 din 24 ore, 7 zile din 7, iar la nivelul celor 355 de secții de poliție rurală există 288 de secții cu mai puțin de 9 comune arondate și 67 cu mai mult de 9 comune arondate. Mai mult, 72 de posturi de poliție dintre acestea sunt prevăzute cu doar 2 funcții unde se va interveni pentru creșterea schemei la 3 funcții.
De asemenea, s-a luat în considerare ca la nivelul fiecărei secții de poliție rurală să fie realizat un dispozitiv de ordine publică, în așa fel încât să avem 1 patrulă formată din 2 polițiști în schimbul I, 2 patrule în schimbul II și 2 patrule în schimbul III. Iar la cele 67 de secții de poliție rurală unde sunt arondate peste 9 comune, se vor stabili 2 zone de siguranță publică prevăzute proporțional cu 2 patrule pentru schimbul I, 4 patrule pentru schimbul II și 4 patrule pentru schimbul III. Prin această manieră de organizare a programului de lucru, vorbim implicit despre eliminarea permanenței ilegale care se mai practică la nivelul unor județe.
Pe același principiu se are în vedere și operaționalizarea modulelor 112 existente la nivelul orașelor și municipiilor care au fost achiziționate în urmă cu mai mulți ani, pe fonduri europene, într-un proiect cu o valoarea de multe zeci de milioane de euro și care nu au fost folosite vreodată. Ori a existat lipsă de interes din partea conducerilor IPJ-urilor pentru înființarea unor funcții de dispecer, ori acele funcții există în statul de organizare dar nu au fost ocupate vreodată. Vorbim astfel despre un necesar de aproximativ 876 funcții de dispecer care vor fi înființate.
Reprezentantul Sindicatului EUROPOL a solicitat lămuriri ce vizează modul efectiv de realizare a activității de monitorizare dar a și propus ca pentru funcțiile de șef de schimb din țară, acestea să fie transformate din funcții de execuție în funcții de conducere, așa cum de altfel sunt prevăzute de peste 10 ani la nivelul Poliției Capitalei. În acest sens, directorul DOP a recunoscut necesitatea transformării acestor funcții și a precizat că în momentul de față există intenția de a se promova o nouă concepție de ordine publică care va prelua și propunerea organizației noastre. Din punctul nostru de vedere, este un moment oportun să eliminăm această discriminare între modul în care sunt încadrate funcțiile de șef de schimb la nivelul Poliției Capitalei față de restul unităților de poliție din țară.
O altă problemă ridicată a fost cea a resursei umane insuficiente din rândul structurilor de supravegheri judiciare, și am solicitat ca în momentul operaționalizării sistemului, să fie acordat sprijin colegilor din cadrul structurilor de investigații criminale pentru a nu mai fi în situația în care 3-5 oameni să fie nevoiți să asigure 24 din 24 ore, 7 zile din 7, evident cu practicarea unei permanențe ilegale, întreaga problematică a supravegherii respectării măsurilor preventive dispuse.
La finalul discuțiilor, președintele Comisiei de dialog social a constatat pertinente problemele ridicate de partenerii sociali și a considerat că se impune retrimiterea proiectului de HG către Poliția Română pentru a fi identificate soluții cu privire la observațiile enunțate, inclusiv cele ale Sindicatului EUROPOL. În măsura în care vom avansa cu discuțiile, vă vom informa în mod punctual despre acest lucru.
CITEȘTE AICI Nota de fundamentare Proiect HG
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL