Deciziile manageriale heirupiste, fără fundament și fără a ține cont de concluziile rezultate din consultările cu proprii angajați, întotdeauna conduc la scăderea performanței în ceea ce privește modalitatea de îndeplinire a atribuțiilor de serviciu, având în vedere că schimbările subite de la locul de muncă sunt generatoare de factori stresori suplimentari.
Un astfel de management a fost pus în practică la IPJ Giurgiu unde în pofida observațiilor și argumentelor prezentate de către reprezentanții organizațiilor sindicale, inspectorul șef, chestor de poliție Ionuț Bogdan Dana a hotărât că modificarea programului de lucru al polițiștilor de ordine publică și rutieră, din ture de 12/24 – 12/48 ore în 3 schimburi a câte 8 ore/zi este una benefică, marjând pe ipocrizia șefilor de structuri din subordine care au menționat în cadrul ședințelor de dialog social că domniile lor au lucrat ”CÂNDVA” în ture de 12 ore și s-au simțit ”obosiți”.
În acest context venim și le sugerăm acestor ”emeriți” șefi de structuri care nu se pot remarca în alt fel decât prin contabilizarea rezultatelor obținute de către polițiștii care desfășoară activități exclusiv în stradă, să vină să lucreze 8 ore pe zi în 3 schimburi, nu de Luni până Vineri în intervalul 08:00-16:00 la adăpostul birourilor călduțe și să constate când și cum își pot reface capacitatea fizică de muncă în contextul în care ar acumula în fiecare zi ore suplimentare așa cum o fac colegii noștri din segmentul stradal care astăzi sunt nevoiți să suporte decizia unora care nu au lucrat în viața lor 8 ore/zi în 3 schimburi.
Stresul și starea de frustrare acumulate zi de zi de către polițiștii giurgiuveni sunt cauzate inclusiv de cumulul de ore suplimentare pe care sunt nevoiți să le presteze pentru a realiza schimbul serviciilor pe post, în stradă, fără a avea un instructaj prealabil intrării în serviciu din cauza incapacității unora dintre șefii lor care nu au măcar bunul simț elementar pentru a emite dispoziții de ore suplimentare astfel încât polițiștii care desfășoară activități peste durata normală a programului de lucru să beneficieze de mandatul legal al instituției în momentul producerii vreunui accident de muncă sau în situațiile în care intervin la spețe exercitându-și atribuțiile din fișa postului.
După ce am sesizat toate aceste ilegalități referitoare la modalitatea total neprofesionistă de planificare în serviciu a polițiștilor, de nerespectare a timpilor de repaus, așa cum era și normal ne așteptam la dispunerea unor măsuri de remediere, precum și la cercetarea disciplinară a șefilor care se fac vinovați de vulnerabilizarea resursei umane a instituției care este trimisă în stradă pe post de carne de tun, existând zile în care un singur echipaj rutier acționează pe raza drumurilor naționale din județ sau în care un singur polițist de ordine publică este planificat să patruleze singur pe raza unui oraș, însă ne-am înșelat cel puțin pentru moment.
Astfel, atât șeful IPJ Giurgiu, cât și șeful Serviciului Rutier au lansat mai multe amenințări la adresa polițiștilor ce au atribuții pe linie rutieră transmițându-le că dacă nu vor avea suficient de multe constatări și dacă nu vor amenda cetățenii vor putea dispune față de aceștia măsura retragerii calității de polițist rutier întrucât au identificat domniile lor anumite prevederi ”legale” care permit o astfel de practică. Iar cu privire la răspunsul primit din partea conducerii IPJ Giurgiu în referire la planificarea ilegală în serviciu a polițiștilor de ordine publică vom reveni într-un material următor, pentru a prezenta opiniei publice modalitatea în care sunt încurajate abuzurile și lipsa profesionalismului unora dintre șefi.
Atragem atenția factorilor din conducerea IPJ Giurgiu că în cadrul ședințelor de dialog social am menționat în mod explicit că modificarea programului de lucru va conduce la diminuarea timpului destinat refacerii capacității fizice de muncă și că viața familială a polițiștilor va fi afectată de un astfel de demers, precum și faptul că toate acestea se vor răsfrânge în mod normal, pentru că nu vorbim despre roboți, asupra randamentului fiecărui polițist și că indicatorii profesionali vor înregistra deficiențe. Însă despre aceste lucruri conducerea inspectoratului nu a ținut cont sub nicio formă mulțumindu-se doar cu faptul că a mimat consultarea cu organizațiile sindicale pe această problematică.
În ceea ce privește modalitatea de obținere a calității de polițist rutier aducem la cunoștință colegilor noștri și opiniei publice faptul că este reglementată de Dispoziția IGPR nr. 50/2008 privind desemnarea polițiștilor rutieri modificată și completată de Dispoziția IGPR nr. 35/2022.
Astfel, pentru a fi desemnat ca polițist rutier trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
- au atribuții de îndrumare, supraveghere și controlul respectării normelor privind circulația pe drumurile publice, activități prevăzute în fișa postului;
- au urmat o sesiune de instruire în domeniul poliției rutiere și li s-a eliberat o adeverință în acest sens, ori sunt absolvenți ai cursului de schimbare de profil în domeniul poliției rutiere sau ai specializării poliție rutieră în cadrul instituțiilor de formare a personalului din subordinea MAI;
- sunt posesori ai permisului de conducere.
Calitatea de polițist rutier se pierde în următoarele situații:
- la încetarea raporturilor de serviciu;
- la decesul polițistului;
- pe perioada suspendării polițistului din funcție;
- la mutarea, respectiv transferul din structurile Poliției Române;
- la detașarea sau mutarea, în structurile Poliției Române, pe o funcție care, potrivit fișei postului, nu prevede activități de îndrumare, supraveghere și controlul respectării normelor privind circulația pe drumurile publice.
Și pentru ca inclusiv ofițerii cu funcții de conducere din cadrul IPJ Giurgiu care au ajuns să coordoneze structuri de poliție rutieră și ordine publică să cunoască modalitatea de dobândire sau pierdere a calității de polițist rutier, în contextul în care consideră că i-ar putea înlocui în stradă pe colegii noștri pentru a desfășura acte de constatare și sancționare a contravențiilor la regimul rutier, ori să dirijeze coloanele de tiruri din proximitatea punctului de trecere a frontierei de stat cu Bulgaria și ar putea gestiona toate conflictele iscate între șoferii turci, ucraineni, moldoveni sau ruși, mai jos pot consulta prevederile celor două dispoziții emise de către inspectorul general al Poliției Române.
CONSULTĂ AICI DISPOZIȚIA IGPR NR. 50/2008 PRIVIND DESMENAREA POLIȚIȘTILOR RUTIERI!
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol
Un răspuns
Mie personal a inceput sa imi fie greata sa lucrez in sistem si sfatuiesc pe oricine vrea sa se angajeze….sa se mai gandeasca