La IPJ Cluj, delegări abuzive la comandă politică

Un incident de o gravitate deosebită a avut loc în cursul lunii ianuarie 2024 în cadrul IPJ Cluj. Toți polițiștii din cadrul Postului de Poliție Așchileu au fost delegați la alte 3 posturi de poliție, pentru simplul fapt că primărița din localitate este nemulțumită că polițiștii nu „răspunde la ordinele ei”. Situația halucinantă readuce în discuție dezbaterea referitoare la cât de mult a penetrat factorul politic într-o instituție eminamente apolitică, așa cum ar trebui să fie Poliția Română.

În cazul de față, vorbim despre polițiștii din cadrul Postului de Poliție Așchileu, IPJ Cluj, unde un șef de post și două colege ajutoare de șef de post, au fost delegați fiecare la câte o altă subunitate, în același timp. „Coincidențele” frizează absurdul, în condițiile în care se presupune că alți 3 polițiști cu funcții de conducere, au întocmit în tandem „Note de prezentare”, în cuprinsul cărora a fost creată o aparentă justificare privind nevoia de a fi delegați în cadrul altor unități.

Mai mult decât atât, nu s-au respectat prevederile Legii 360/2002 privind Statutul polițistului și ale art. 4 din Anexa 7 a Ordinului MAI 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile de poliție ale Ministerului Afacerilor Interne „Decizia privind delegarea sau detașarea se aduce la cunoștința polițistului, prezentându-i-se totodată și situațiile în care acesta poate refuza delegarea sau detașarea.” Practic, polițiștilor li s-a transmis verbal, de pe o zi pe alta, fără a li se cere acordul, că s-a luat decizia delegării lor începând cu data de 10.01.2024 la alte posturi de poliție, lăsând inițial fără niciun polițist Postul de Poliție Așchileu.

Următoarele zile, abuzul a continuat prin delegarea altor doi polițiști de la alte două posturi de poliție la Postul de Poliție Așchileu, rămas fără niciun polițist. Și iată cum s-au învârtit pe după cireș cei din conducerea IPJ Cluj, doar pentru a sluji „partidul”. Îngrijorarea noastră este cu atât mai mare cu cât, indiciile rezonabile demonstrează că delegările au fost realizate înainte de a fi înregistrate dispozițiile scrise, astfel că polițiștii, îndeplinind atribuții în afara locului lor de muncă, au fost vulnerabilizați din perspectiva legalității actelor pe care le-au întocmit la nivelul unităților unde au ajuns fără voia lor. În acest sens, indicăm ciorna prin care structura de resurse umane informează polițiștii că în baza „Dispoziției inspectorului șef” vor fi delegați, fără să fie însă individualizate numărul și data emiterii actului administrativ, contrar prevederilor legale.

Chiar și în cuprinsul ordinelor de serviciu privind delegarea, în loc de numărul dispoziției inspectorului șef, este trecut numărul „notei de prezentare” prin care s-a cerut delegarea lor de către șefii ierarhici. Așadar, să ne înțelegem, în cazul de față nu vorbim despre o acțiune de abuz izolată. Toți ofițerii care au fost contactați de către conducerea IPJ Cluj pentru a plăsmui o pretinsă nevoie privind delegarea celor 3 polițiști incomozi pentru primarul PNL, dar și ulterior pentru ceilalți doi polițiști delegați tot fără voia lor în locul acestora, la Postul de Poliție Așchileu, demonstrează fără echivoc faptul că „doleanțele” politicienilor sunt respectate cu sfințenie de către unii șefi ai inspectoratelor, chiar cu prețul încălcării legii.

Mai grav este faptul că la nivelul comunității, se cunoaște despre situație și toată lumea știe că primărița PNL a cerut schimbarea „uniformelor” de la postul de poliție Așchileu. Doar încercați să vă imaginați care mai poate fi autoritatea unui polițist în fața unui cetățean care a încălcat legea, dar care are la piept carnetul de partid, de culoare potrivită cu conducerea administrației locale. Și atunci ne întrebăm retoric, dacă la nivelul unei comune, un primar poate să mute după bunul său plac polițiștii, cam ce poate face un secretar de stat, care sună inspectori șefi ori alți șefi mai mici.

Este încă o dovadă pe care o scoatem la lumină, pentru a înțelege fiecare de ce există situații în care polițiștii „nu-și fac treaba”. Pentru că dacă aplică legea indiferent de „culoare”, există riscul să se trezească mutat, delegat, detașat, trimis la psiholog sau să i se retragă accesul la informații clasificate. Iar cazul de la Cluj este tras la indigo cu cel de acum câțiva ani de la IPJ Timiș, unde inspectorul șef, tot la solicitarea unui om politic, a mutat abuziv un polițist din cadrul Poliției Recaș. Norocul său a fost că după o condamnare cu executare în primă instanță, a fost achitat pe motiv că interceptările au fost realizate de SRI și a picat rechizitoriul.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: La IPJ Cluj, delegări abuzive la comandă politică

Distribuie

Un răspuns

  1. Cum este posibil ca șeful secției de poliție Rurală Gherla sa fi întocmit Nota de prezentare pentru a fi delegat șeful de post de la Postul de Poliție Aschileu, la Postul de Poliție Palatca ,care aparține de secția de poliție Rurală Apahida, deoarece la secția rurală Gherla este un deficit de lucrători la posturi. De ce nu se verifica cum este posibil ca șeful secției de poliție rurală Gherla sa organizeze munca la nivelul secției după bunul plac, fără sa tina cont ca ,conform organigramei lucrătorii de poliție rurale trebuie sași desfășoare activitatea la posturile unde sunt încadrați ,săptămâni rămân posturile închise, fără ca cetățenii sa beneficieze de serviciile polițienești !

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută