Iată cum vrea MAI să aplice Decizia 51 a ICCJ-ului

Astăzi, 20 februarie, la sediul Ministerului Afacerilor Interne a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social, pe ordinea căreia se afla și proiectul de act normativ pentru modificarea și completarea  Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, care vizează modul de aplicare a Deciziei 51/2019

Din partea Sindicatului EUROPOL a participat Cosmin Andreica – președinte, care a susținut propunerile și observațiile formulate de echipa organizației noastre. Din preambulul poziției exprimate, am arătat faptul că nu se impune emiterea unei OUG pentru punerea în aplicare a Deciziei ICCJ 51/2019 în condițiile în care aceasta este obligatorie de la data publicării în Monitorul Oficial al României. Am apreciat că MAI nu face decât să tergiverseze aplicarea de îndată a acestei Decizii și că o simplă Notă-Raport a ministrului de interne ar fi fost îndestulătoare pentru a putea proceda la emiterea noilor dispoziții de încadrare a personalului prin recalcularea salariului de funcție.

În acest sens am dat exemplu și modul în care la nivelul Ministerului Justiției, începând cu 2015, pentru aplicarea prevederilor Legii 71/2015, care obligă la stabilirea și plata la nivel maxim a salariului, ministrul de justiție a emis o Notă-Raport și a procedat la aplicarea legii. În același sens a procedat și la momentul publicării Deciziei CCR 794/2016, când nu a așteptat ca grefierii și magistrații să deschidă acțiuni în instanță pentru drepturile salariale, ci a dispus recalcularea, din oficiu, a salariilor.

Mai mult, cu toate că a fost un subiect complementar discuției, am readus în prim plan problema polițiștilor care nu vor putea beneficia de salariile din Anexa 6 a Legii 153/2017, specifice agenților cu studii superioare, pentru simplul fapt că în 2017 „specialiștii” din MAI au apreciat că au nevoie „decât” de polițiști cu studii medii. Cu toate acestea, vedem că în cazul structurilor poliției judiciare, MAI se folosește și pretinde agenților să fie absolvenți de studii superioare de drept.

Cu privire la conținutul proiectului de act normativ, am propus următoarele observații:

  1. Am solicitat ca nivelul maxim al salariului de funcție să fie stabilit și în raport de coeficienții funcțiilor. Astăzi există agenți de poliție care sunt încadrați pe funcție de agent 4/3/2/1/principal, care au fișa postului identică, au aceleași atribuții, dar au salariul de funcție diferit, din cauza coeficienților de ierarhizare care pornesc de la 1,90. În acest sens, am precizat că în acest moment nu mai există nicio justificare, profesională sau legală, ca doi polițiști care desfășoară aceeași activitate, să aibă funcții diferite.
  2. Am cerut redefinirea ultimei teze a art. 341 alin (1) lit. b) care conține sintagma „în mod similar cu situațiile în care agenții de poliție beneficiază de această valoare”. Prin această formă, lipsită de claritate, nu se înțelege care este maniera în care se vor analiza studiile superioare ale agenților de poliție și care domenii de studii vor fi acceptate. Mai mult, am cerut ca în prima instanță, structurile de resurse umane să facă o analiză a studiilor superioare și specialităților în care se află agenții care beneficiază de acestea, pentru a nu genera alte discriminări pe viitor. Astfel, dacă în momentul de față există un agent de poliție care lucrează la ordine publică și beneficiază de suma compensatorie a sporului de studii superioare pentru absolvirea Facultății de științe economice, orice alt agent de poliție care are o diplomă de studii în acest domeniu și lucrează în aceeași structură, trebuie să beneficieze.
  3. Am cerut ca nu numai salariul de funcție să fie recalculat pe ultimii 3 ani, ci și cuantumurile sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare.
  4. Am propus modificarea alin. (1) al art 391, prin acordarea sumelor rezultate ca urmare a recalculării în 2 ani în loc de 3, respectiv câte 50% în 2020 și 2021. Am apreciat că pentru faptul că am fost furați din 2015 de cei din MAI, ar reprezenta o reparație cel puțin morală să fie alocate într-un timp mai scurt sumele de bani provenite din recalcularea salariului din ultimii 3 ani.
  5. Am solicitat precizarea unui termen expres pentru cap. II alin. (2) întrucât riscăm să avem situații de neaplicare a prevederilor ordonanței de urgență pentru lipsa normelor metodologice.

Nu în ultimul rând, pentru cele aproximativ 150 de dosare pe care Sindicatul EUROPOL le gestionează pentru membri de sindicat, am solicitat să se dispună ca sentințele câștigate la instanța de fond să nu mai fie atacate cu apel.

Rămâne de văzut care va fi abordarea conducerii MAI după această ședință de dialog social însă un lucru este cert, la masa ministerului s-au aflat aceeași „specialiști” care în 2015 refuzau să aplice prevederile Legii 71/2015 și să plătească salariile la nivelul maxim.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Iată cum vrea MAI să aplice Decizia 51 a ICCJ-ului

4 răspunsuri

  1. ASTA ERA COMENTARIUL MEU DIN 15.02.2020: Nu inteleg de ce se impune un proiect de ordonanta de urgenta cand exista L 71/2015 care a prevazut expres realizarea actualizarilor si prin decizia 51/2019 s-a confirmat ca salariul de baza include toate elementele salariului de functie cu toate sporurile care trebuiau actualizate deja!!!!??? E foarte simplu, se mai trage de timp intrucat bugetul MAI nu a inclus actualizarile in 2020 si nu au de unde sa le achite! Un simplu ordin al ministrului ar fi fost suficient pentru ca financiarul sa modifice programul SALMAI si sa-l transmita la toate unitatile, dar lipsa de bani ii impedica sa o faca!!!!! Probabil tergiversarea va dura pana dupa rectificarea bugetara sau dupa stabilirea unui nou exercitiu bugetar pentru anul 2021!! Pana atunci actiunile civile pot sa-si urmeze cursul pe rol pentru ca dupa cum s-a abordat problema alte sanse nu exista prea curand!!!

    1. Despre pensionari nu am vazut nici un cuvant scris. Noi suntem ai nimănui? Nu am lucrat in MAI ? Pe noi nu ne reprezinta nimeni? Un pensionar care a ieșit la pensie anul trecut ia aproape 5000lei iar unul ce a ieșit la pensie in 2009 lucrînd in aceleasi conditii ia o pensie de 3400 lei . Cum va explicați ?

  2. Cred ca ar fi timpul formularii unor plangeri penale impotriva celor de la DGF si DGJ, pentru abuz sau neglijenta in serviciu. Nu vor sa reglementeze plata drepturilor printr-un ordin de ministru, deoarece ar recunoaste ca ei nu si-au indeplinit atributiile de serviciu, sau le-au indeplinit in mod defectuos, prejudiciind zeci de mii de politisti.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *