Dispoziție ilegală cu privire la programul de lucru

La nivelul poliției capitalei, după orele de program, Berechet a emis o dispoziție ilegală prin care se reglementează programul de lucru la nivelul structurilor de ordine publică din cadrul secțiilor de poliție. Practic, Disp. 47 emisă în data 27.02.2024, cu efect tot de la aceeași dată, stabilește forma de organizare a programului de lucru în schimburi de 8 ore, dar cu mențiunea că se diminuează timpul de refacere a capacității de muncă și astfel, se legalizează posibilitatea de abuz asupra agenților de ordine și siguranță publică. Să nu mai vorbim despre faptul că fiind emisă pe ascuns, dispoziția a fost încălcată din prima zi, în condițiile în care nu exista timpul necesar să fie anunțați oamenii că nu mai lucrează în schimburi de 12 ore ci în schimburi de 8 ore.  Berechet a semnat ca „primarul” iar efectele Dispoziției au debutat cu încălcarea ei pentru data de 27-29.02.2024, interval în care s-a lucrat în continuare în schimburi de 12 ore.

După ce am ajuns în posesia acestei dispoziții, despre care nu am fost informați/consulatți și nici nu ne-a fost pus la dispoziție draft-ul pentru a formula propuneri/observații, așa cum prevede cadrul legal, am identificat următoarele elemente care contravin prevederilor legale:

1.        prin stabilirea timpului de refacere a capacității de muncă mai mic de 16 ore sunt încălcate prevederile art. 26 alin. 3 din Acordul colectiv;

2.        se instituie și legalizează „forțările”, respectiv posibilitatea planificării din schimbul 3 în schimbul 2, din schimbul 2 în schimbul 1, sau de ce nu, din schimbul 1 în schimbul 3 în aceeași zi;

3.        Încălcarea dreptului la repausul săptămânal conform ART. 2 ALIN. 2 din Omai 577/2008 care prevede faptul că repausul săptămânal se acordă în zile consecutive;

4.        instituirea unei suveici în sensul de a împărții personalul în 3 grupe iar fiecare să lucreze 10 zile schimbul 1, 10 zile schimbul 2, 10 zile schimbul 3. Această modalitate infantilă de proiecție managerială golește de conținut principiul utilizării resursei umane în funcție de analiza informațiilor cu privire la situația operativă existente în teren;

5.        reglementarea abuzului reprezentat de renunțarea la drepturile minimale pe care orice angajat le are prevăzute conform Art. 38 din Codului muncii, prin aceea că se instituie posibilitatea ca polițiștii să renunțe la timpul de refacere a capacității de muncă sau la repausul săptămânal.

Cu alte cuvinte, șeful Poliției Capitalei, a reglementat sclavia la nivelul structurilor de ordine publică printr-o dispoziție care nu are nici o legătură cu legalitatea, exact la nivelul notei 7 pe care a luat-o la concursul organizat pentru funcția pe care o ocupă.

Suplimentar, este de precizat că în urmă cu aproximativ 3 săptămâni, Berechet a mimat, mai ceva ca actul sexual, o ședință de dialog social, la care, atenție, a trimis invitație către organizația noastră către o adresă de e-mail pe care nu o folosim în  corespondența cu conducerea DGPMB. Astfel, nu am avut cunoștință despre ședință și implicit nici despre discutarea aspectelor referitoare la modificarea programului de lucru de la Secția 23. Convenabil, nu-i așa?

În urma acestei ședințe, Berechet se laudă că ar fi obținut acordul celorlalte sindicate pentru modificarea programului de lucru din schimburi de 12 ore în schimburi de 8 ore la Secția 23. Dacă informația se adeverește și este consemnată în procesul-verbal de ședință, este o situație gravă în condițiile în care niște sindicate s-au pronunțat împotriva intereselor polițiștilor pe o chestiune pe care nu privește atâta timp cât nu au membri la nivelul acestei unități. La fel de grav este și faptul că reprezentantul Corpului Național al Polițiștilor a fost de acord cu conținutul acestei dispoziții și a semnat-o, evident fără să-și treacă numele. Indicăm acest detaliu pentru a ști pe viitor dacă mai doriți să vă „reprezinte” interesele această organizație profesională.

Nu în ultimul rând, se impune să abordăm gândirea managerială a celui ce se dorește a fi șeful Poliției Capitalei. Deci, după ce emite dispoziția „noaptea ca hoții” și o postezi seara târziu, să nu o vadă nimeni, te aștepți ca ea să producă efecte de la momentul semnării. De parcă schimbarea planificării se putea realiza din pix, de la o oră la alta. Apoi, nu putem să nu constatăm lipsa de verticalitate și lașitatea a lui Berechet, care nici măcar nu și-a fundamentat această decizie, nemaivorbind despre faptul că nu a ajuns în fața colectivului Secției 23 pentru a sta de vorbă cu polițiștii față de care dispoziția va produce efecte. Micimea lui Berechet a devenit notorie și în rândul apropiaților săi care îl bârfesc spunând despre el că se apleacă mai tare ca trestia în bătaia vântului.

În fine, Sindicatul Europol a demonstrat încă de la prima tentativă, de anul trecut, că rezultatele colectivului Secției 23 se situează în prima treime în topul secțiilor și că nu există niciun motiv obiectiv care să justifice schimbarea formei de organizare a programului de lucru. Singurul motiv, de altfel subiectiv, se referă la faptul că tot mai mulți agenți de ordine publică, sătui de încălcarea drepturilor ce vizează timpul de lucru, au cerut schimbarea formei de organizare a programului de lucru de la 8 ore la forma de organizare a programului de lucru la 12 ore, formă care nu mai permite șefului de birou sau șefului secției să-și favorizeze apropiații sau deopotrivă să-i pedepsească pe polițiștii incomozilor.

Ne aducem și acum aminte ședința consiliului de conducere al DGPMB din vara anului 2023 în care, am cerut lămuriri cu privire la motivele pentru care se dorește schimbarea programului la Secția 23 iar împuternicit șeful Poliției Sectorului 3, comisar șef Nicolae ne-a dat un răspuns halucinant. Acesta a precizat, de față cu toți șefii din DGPMB, că polițiștii care lucrează în schimburi de 12 ore sunt vulnerabili pentru că li se murdărește uniforma mai tare decât celor care lucrează în schimburi de 8 ore. Nimic despre indicatorii de performanță instituționali. Nimic despre despre o viziune instituțională sau despre argumente care să implice incidența formei de organizare a programului de lucru în ceea ce privește performanța.

Reprezentanții Sindicatului Europol au sesizat deja Comisia Paritară cu privire la faptul că Dispoziția 47/27.02.2024 conține prevederi contrare Acordului colectiv. De asemenea, am solicitat suspendarea efectelor dispoziției în instanță și ne-am adresat conducerii IGPR, fără însă a avea vreo speranță din partea acestora că vor interveni, în condițiile în care nu au făcut-o nici în alte cazuri în care subiecții au fost șefi ce ocupă poziții înalte, cu puternice influențe politice.

Nu în ultimul rând, pentru încălcarea legislației europene și naționale cu privire la obligativitatea procedurii de informare și consultare pe care angajatorul trebuia s-o realizeze, prin asigurarea procesului de transparență decizională reprezentat de punerea la dispoziție a proiectului de Dispoziție, vom organiza proteste în fața DGPMB și IGPR.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Dispoziție ilegală cu privire la programul de lucru

Distribuie

4 răspunsuri

  1. sper să vorbiți intr o zi și de “grupele operative” inventate în DGPMB cu încălcarea a nenumărate acte normative. Să te sune oricine la orice oră cu orice fel de problemă, iar tu ca lucrător să dispui …

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută