Care sunt termenele de aplicare a Deciziei ÎCCJ nr. 51/2019

Ieri, 22.05.2020, a fost publicată în Monitorul Oficial  al României, Ordonanța de urgență a Guvernului  nr. 75/2020  pentru  completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene.

Conform acului normativ sunt specificate termenele de punere în aplicare, cât și  drepturile care sunt puse în plată, astfel:

I. TERMENE:

  1. OUG nr. 75/2020 intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, respectiv 22.05.2020 ( art. 11, alin. 2 din Legea nr. 24/2000).
  2. Recalcularea drepturilor salariale pentru ultimii 3 ani se face în termen de 120 zile de la data intrării în vigoare a OUG nr.75/2020, respectiv până maxim la data de 18.09.2020  (Art. II din OUG. nr. 75/2020).
  3. Punerea în plată a drepturilor calculate  se face începând cu data plății salariilor din luna următoare împlinirii termenului de 120 zile, respectiv maxim la data de  14.10.2020 (Art. II din OUG. nr. 75/2020).
  4. Punerea în plată a drepturilor recalculate rezultate pentru ultimii 3 ani se va face eșalonat timp de 5 ani astfel:
  •    în primul an se va plăti 5% până maxim la data de 30.01.2021;
  •    în al doilea an se va plăti 10% până maxim la data de 30.01.2022;
  •    în al treilea  an se va plăti 25% până maxim la data de 30.01.2023;
  •    în al patrulea an  se va plăti 25% până maxim  la data de 30.01.2024;
  •    în al cincilea an  se va plăti 35% până maxim la data de 30.01.2025.

      5. Emiterea normelor metodologice de  punere în aplicare a acestor prevederi se face în termen  de 45 zile de la data            intrării în vigoare a OUG nr. 75/2020, respectiv până maxim la data de 05.07.2020 (Art. III din OUG. nr. 75/2020).

Aceste termene de punere în plată sunt cele maxime prevăzute de lege, drepturile salariale putând fiind puse în plată și mai devreme, în funcție de cum termină de recalculat serviciile financiare din cadrul unităților de poliție, dar nu mai devreme de data la care sunt emise normele metodologice de aplicare.

II. SPORURI (sume compensatorii tranzitorii)

  1. Sporul de fidelitate
  2. Sporul pentru studii superioare
  3. Sporul de pericol deosebit

Sporul de fidelitate se acordă pentru activitatea desfăşurata în instituţiile din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţionala, în calitate de militar, poliţist, funcţionar public şi personal contractual, în cuantum  de până la 20% (5% pentru 5 ani vechime, 10% pentru 10 ani vechime, 15% pentru 15 ani vechime si 20% pentru peste 20 ani vechime).

Sporul pentru studii superioare se acordă agenţilor de poliţie absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ superior, cu diplomă de licenţă, în cuantum  de 25% din salariul de funcţie dacă îşi desfăşoară activitatea în domenii corespunzătoare studiilor absolvite. Aceste domenii vor fi stabilite prin normele metodologice de aplicare a OUG nr. 70/2020.

Sporul pentru pericol deosebit se acordă poliţiştilor care executa, conduc, coordonează sau contribuie la realizarea misiunilor operative de protecţie a demnitarilor, a acţiunilor de gardare, protecţie şi control antiterorist, supraveghere operativă, a procedurilor speciale şi activităţilor de paza, supraveghere, escortare, reeducare, integrare şi asistenţa medicală pentru persoanele arestate preventiv sau condamnate cu pedepse privative de libertate ori care au solicitat sau au dobândit o formă de protecţie în România, culegere, prelucrare, verificare şi valorificare a informaţiilor, investigari, acţiuni şi intervenţie cu un grad ridicat de risc ori în condiţii de pericol deosebit în cuantum  de până la 30% din salariul de funcție.

Menționăm faptul că aceste sume compensatorii tranzitorii sunt incluse în salariul de funcție. Sporul de fidelitate și sporul de studii superioare s-a acordat până la data de 31.12.2009, atunci când au fost scoase din legislația incidentă. Acestea au fost plafonate la cuantumul aflat în plată la acea dată  și au beneficiat ulterior de ele doar cei care le aveau deja incluse în salariu.

Sporul de pericol deosebit si-a păstrat cuantumul și după anul 2010 și se acordă diferențiat, astfel:

1. Spor de până la 30%

– personalul din conducerea Ministerului Afacerilor Interne, Secretarul General și adjuncții acestuia, precum și personalul din conducerea direcțiilor asimilate aparatului central.
– personalul din unitățile speciale de intervenție ale poliției.
– personalul cu atribuții specifice pe linia de ordine publică din cadrul poliției.
– personalul cu atribuții specifice de poliție judiciară, cercetări penale, combaterea crimei organizate și antidrog, precum și investigarea fraudelor.

2. Spor de până la 25%

– directorul de cabinet, consilierii ministrului, personalul cu sarcini de inspecții și controale de specialitate din aparatul central al Ministerului Afacerilor Interne.
– personalul cu atribuții specifice pe linia supravegherii operative și investigații, precum și cel cu atribuții specifice Institutului de Criminalistică, din cadrul poliției.
– personalul care asigură paza, supravegherea, escortarea și asistența medicală a condamnaților, reținuților si arestaților preventiv .

3. Spor de până la 20%

– personalul din conducerea celorlalte unități ale Ministerului Afacerilor Interne cărora li se aplică Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului (exclusiv inspectoratele teritoriale și sectoarele Poliției de Frontieră)
– personalul cu atribuții specifice pe linia poliției rutiere, transporturi, arme, explozivi și substanțe toxice, din cadrul Poliției Române.
– personalul cu atribuții specifice din direcția pentru combaterea infracțlionalității transfrontaliere, combatere și cercetări penale care își desfășoară activitatea în cadrul Punctelor de poliție de frontieră aeroportuare.

4. Spor de 15%

– celelalte categorii de personal din Ministerul Afacerilor Interne

Vom urmări cu interes modul de aplicare, cât și termenele de punere în plată  a acestor drepturi și vă vom ține la curent cu toate informațiile necesare.

Descarcă AICI OUG 75 din 2020

 

 

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

3 gânduri despre “Care sunt termenele de aplicare a Deciziei ÎCCJ nr. 51/2019

  1. Mai mult decat nimic! Sumele corespunzatoare sporurilor pe baza de pontaj ,trebuiau recalculate! Sa vedem normele de splicare, ce se va intampla cu cei pensionati etc?

  2. Mulţumim pentru informaţiile punctuale şi de interes general, pe care ni le transmiteţi şi le primim la timp, D-le Andreica.
    Dar totuşi mai sunt nişte bâlbe, ori nu se înţelege exact ce se clarifică prin adoptarea şi aplicarea OUG 75/22.05.2020……..Adică până la 21.05.2020, se cunoştea faptul că prin Decizia nr. 51 a ICCJ, s-au dezlegat două chestiuni importante, fiind lămurite…. 1. Această plată pe maxim la funcţii cu cele 3 -4 sporuri plafonate din 2009(cine le-a avut şi le mai are), respectiv …2. şi recunoaşterea asimilarii termenului de,,salariului funcţiei de bază al poliţiştilor,,…..cu ,,salariul de bază,, prev de legislaţia subsecventă.
    Intrebarea ptr dvs ar fi dacă aceste sporuri se vor calcula reportat la salariul de bază minim garantat în plată de 1.450 lei prev de HG nr. 1/2017……….., s-au ne întoarcem la valoare sectorială din 2009, când era 197,3 lei…….Asta nu se înţelege exact din oug 75…….(Oare de ce, aşa poate au plămădit-o juriştii noştri de la frunte……fară prezenţa dvs. şi a celorlalte sindicate reprezentative)……Nu cunoaştem şi întrebăm……dacă se vor raporta din nou la anul fatidic….2009……creşterea pe net va fi probabil sub 100 lei sau deloc ptr alţi colegi. Ori ultima variantă ar fi tot în …..JUSTIŢIE…..?
    MULŢUMIM ANTICIPAT.

Lasă un comentariu