Agenții de poliție vor putea ocupa funcții de conducere. Proiect de OUG în discuție

Ultimele tragedii care au marcat opinia publică și care au reprezentat o trezire la realitate a celor din funcțiile de conducere care ne spuneau de fiecare dată că totul e perfect in Poliția Română, a determinat conducerea ministerului să adopte câteva măsuri urgente.

În cazul de față, viceprim-ministrul pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, ministrul afacerilor interne, Mihai Viorel FIFOR, a solicitat prezența reprezentanților organizațiilor sindicale în cadrul unei întâlniri ce a avut loc la sediul MAI, începând cu ora 16:00, pentru a ne prezenta un proiect de OUG de modificare a Legii 360/2002 Statutul polițistului, care cuprinde 3 aspecte:

  • Stabilirea unui mandat de management de 4 ani pentru toți cei care ocupă funcții de conducere în MAI;
  • Stabilirea condițiilor în care polițiștilor li se decontează contravaloarea asistenței juridice în cazul în care sunt cercetați penal pentru fapte în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu sau în cazul în care sunt părți vătămate în cazul infracțiunilor de ultraj;
  • Clarificarea unor aspecte referitoare la condițiile în care polițiștii pot opta pentru plata ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă creditului;

Pe scurt, în cazul primei propuneri, viceprim-ministrul pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, ministrul afacerilor interne, Mihai Viorel FIFOR, a susținut că în momentul de față este foarte greu să îl eliberezi din funcție pe un șef care este incompetent și care nu își îndeplinește rolul managerial. Astfel, prin această modificare, orice polițist care va fi declarat admis la un concurs de ocupare a unei funcții de conducere, va avea la dispoziție un mandat de 4 ani pentru a-și implementa proiectul. În cazul în care pe durata celor 4 ani, se constată că performanța acestuia nu se mai ridică la nivelul exigențelor asumate, va putea fi eliberat din funcție în urma unei evaluări.

În ceea ce privește cea de-a doua modificare, este vorba despre obligația ministerului de a stabili condițiile de acordare a decontării serviciilor juridice pentru polițiști care sunt cercetați penal pentru fapte în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu sau în cazul în care sunt părți vătămate în cazul infracțiunilor de ultraj. Această obligație exista încă din vara anului 2018 însă „duamna” Carmen Dan era prea ocupată cu găurile din prizele casei și astfel, sute de polițiști care au fost victime ale infracțiunii de ultraj nu li se acordă contravaloarea onorariilor plătite de aceștia avocaților care i-au reprezentat.

Cu privire, la cea de-a treia modificare, este vorba despre lămurirea unor aspecte tehnice ale procedurilor de creditare și modului în care acestea să fie interpretate de serviciile financiare.

Prima observație și propunere a președintelui Sindicatului EUROPOL, Cosmin Andreica, a fost de a se interveni și asupra condițiilor de participare la concursurile pentru funcțiile de conducere. În acest sens, a exemplificat nenumărate situații în care niciunul din cei doi ofițeri care au participat la concurs nu au fost în stare să obțină notă de trecere, sau și mai ridicol, a participat un singur ofițer și s-a clasat pe locul doi, nefiind în stare să obțină nota 7. Mai mult, baza de selecție este foarte redusă în momentul de față iar calitatea profesională a celor care ocupă funcțiile de conducere este foarte scăzută.

În acest sens, reprezentantul Sindicatului EUROPOL a propus ca la toate posturile de conducere, până la nivelul de șef birou/serviciu, să poate participa orice polițist care îndeplinește condițiile de studii și de vechime, indiferent dacă face parte din corpul agenților sau din corpul ofițerilor. Astfel, baza de selecție pentru fiecare post de conducere scos la concurs ar fi de cateva zeci sau chiar sute de polițiști. Sunt mii de agenți de poliție care au studii superioare, mastere sau chiar doctorate, dar care nu pot participa la asemenea concursuri doar pentru simplul fapt că nu fac parte din corpul ofițerilor.

Este un moment crucial pentru viitorul sistemului de poliție, iar dacă o asemenea măsură va fi adoptată, vom avea parte de cea mai importantă revoluție a sistemului. O revoluție care va aduce în prim plan cel mai important principiu care ar trebui să stea la baza ocupării funcțiilor de conducere, respectiv principiul COMPETENȚEI. Iar pentru cei care cred că este o propunere prea brutală, îi rugăm să se uite în jur și să observe câte situații sunt în care subalternii sunt mai bine pregătiți, mai profesioniști și mai competenți decât mulți dintre cei care astăzi îi conduc.

Ne dorim să avem sprijinul cât mai multor polițiști în demersurl nostru de a introduce această prevedere în proiectul de OUG, iar pentru celelalte propuneri/observații, vă punem la dispoziție spre studiu, mai jos, Nota de fundamentare și proiectul de OUG pentru a ne trimite opiniile voastre pe adresa de e-mail sindicateuropol@gmail.com.

CITESTE AICI Proiect oug mod L360

CITESTE AICI Nota de fundamentare OUG mod L360

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

21 de gânduri despre “Agenții de poliție vor putea ocupa funcții de conducere. Proiect de OUG în discuție

  1. Domnule Andreica,
    Agenții de politie, chiar și cei cu doctorate sunt polițiști operativi care ocupa funcții de execuție în sistemul polițienesc romanesc. În zonele rurale ei pot ocupa inclusiv funcția de șef de post. Funcțiile de comandă în orice sistem polițienesc european se ocupă de către ofiteri! Nici un agent de poliție nu este împiedicat sa urmeze o formă de pregătire sa devină ofițer și sa execute ulterior actul de comandă mai bine decât un ofițer venit direct din Academie! Dacă va considerați o persoana cu viziune în ceea ce privește reformarea sistemului polițienesc- de care societatea românească are nevoie acută- abandonați aceasta pistă a defăimarii actului de comandă exercitat de ofițeri și ridicați propuneri pertinente privind selecția si pregatirea personalului în instituțiile M.A.I. disciplina, procedurile de acțiune, schimbarea mentalității politistului în executarea serviciului public și multe altele pe care, dacă doriți cu adevărat o reforma a sistemului, le puteți afla de la întregul personal MAI, societatea civila și foști colegi de carieră!

    • Sistemul actual, cu agenți și ofițeri, este depășit, de tip militar și de sorginte sovietic. În nicio țară civilizată nu exista doua corpuri profesionale, ci unul singur. Toți au aceeași baza de pregătire profesionala și toți pleacă de jos, din strada, după care avansează, în funcție de dorința, rezultate și pregătirea ulterioara. La plata egala, munca egala! Oricine poate ajunge șef. La noi, nu! Un agent poate fi maxim șef de post sau șef de tura, indiferent cate facultăți ori mastere a făcut ulterior incadrarii în sistem sau de rezultate, dar unul care a făcut trei ani facultatea de politie poate ajunge șeful Poliției Române.
      Au fost concursuri unde singurul ofițer participant a ieșit oe locul doi, adică a luat sub 7. Concursurile pentru funcțiile de comanda pana la cele de șef de birou/serviciu ar trebui sa fie deschise pentru toți polițiștii și sa fie tip grila, cu corectare pe loc în sala de examen, fără niciun interviu aranjat, ca la concursurile de TCO.

    • Munca egala, plata egala! Nu ca acum, în același birou, cu aceeași vechime, cu aceleași atribuții în soluționarea dosarelor penale, un agent are vreo 300 lei/luna spor de judiciar, iar un ofițer are vreo 400 lei/luna. La fel pentru orele lucrate în zilele de SDSL.

  2. Subordonare totala catre politic. Cum nu-i convine unui primar de comuna de seful de post, cum se ca dispune imediat o comisie de ,,evaluare” si va veni cine trebuie. Asta se doreste. Este foarte clar! Proiectul in dezbatere nu ajuta cu nimic la reformarea sistemului ci doar creeaza posibilitati de tras sfori…

  3. Ar trebui sa ne uitam și noi la polițiile civilizate de afara, vezi Germania, nu sa rămânem ancorate in sistemul sovietic din România, unde toți polițiștii sunt ofițeri, cred ca acest sistem ne ar avantaja foarte mult, ar crea concurenta reala, ar creste gradul de umanitate între noi, ar creste in final productivitatea muncii.

    • Greșit! În sistemul penitenciarelor, un agent poate fi șef, dacă trece examenul pentru funcția respectiva, și primește gradul profesional corespunzător vechimii.
      Cumva ofițerii sunt o specie rară. Agenții sunt coloana vertebrala a Poliției Române.
      Este plin sistemul de chestori și doctori, dar de polițiștii nu prea. Aceștia sunt pe cale de dispariție…

    • Care este diferența între un un agent devenit ofițer cu nota 7 și un agent rămas agent cu nota 9,5?
      Noul ofițer îl va trata cu superioritate pe păcăliciul de agent.
      Am întâlnit atâtea cazuri.
      Cu siguranță ar trebui scoasă chestia asta cu ofițeri și subofițeri. Acest lucru creează foarte multă tensiune in sistem.
      Cunosc foarte mulți ofițeri care sunt mult mai neprofesioniști decât agenții și muncesc și mai puțin, iar cu toate acestea sunt plătiți mai bine.
      In momentul de față cred că majoritatea agenților au studii superioare.
      Diferența între ofițer și agent nu e ca în sistemul sanitar, între asistent și doctor.
      Un asistent medical nu poate face ceea ce face un doctor, însă un agent poate face ceea ce face un ofițer.
      Un doctor nu îl poți angaja prin încadrare directă, însă ofițeri sunt încadrați atâția din sursă externă direct cu grade mari.

  4. S a plecat greșit chiar din definiția legii(L360), de ce cat.A și cat.B, ce suntem doua rase, rasa superioară și rasa inferioară ?!
    Sunt agenți care de foarte mult timp au depășit faza studiilor postliceale, poate au absolvit facultăți mult mai de renume decât unii dintre ofiteri, care au Absolvit Educație- Fizica-Sport, dar poate unii cred ca au trei facultăți, nimeni nu vrea sa se uite in dosarele de personal.

  5. Măi copii ai durerii, nu văd nicio preocupare pentru reglementarea dării ”celei de-a treia cizme” celor incompetenți, care nu ar mai promova testele fizice, medicale, psihologice, profesionale, care trag instituția la fund ca un balast.
    Și credeți-mă, sunt mulți, gaura ar fi mare.

  6. Spuneti-ne va rugam, daca ia concursul cineva dintr-un alt judet, in locul sefului de birou de la Arme sa zicem, fostul sef este destituit din functie si pus pe ce functie daca schema este plina?

  7. După o carieră în operativ de peste 22 de ani în care am întâlnit fel și fel de agenți și ofițeri de poliție, pot spune că această delimitare între cele două categorii este că o” plasă din sârmă” poziționată la jumătatea scalei de evaluare. Astfel că , indiferent cât de bun poate fi un agent, „plasă din sârmă” nu îi permite să urce mai mult de jumătatea scalei de evaluare , iar un ofițer , indiferent cât de slab pregătit este , aceeași „plasă din sârmă” nu îl lasă să cadă mai jos de jumătatea scalei de evaluare.
    Această situație generează ofițerului un confort psihic, iar agentului frustrare .
    Și mai adaug ceva legat de admiterea la Academia de Poliție și care generează situația exprimată mai sus : polițiștii buni sunt cei care știu să prindă hoți . Nu întotdeauna cei care sunt foarte bine pregătiți la gramatică , limbă străină și istorie , știu să prindă și hoți ,deci să fie polițiști buni .
    Eu aș face altfel : o școală națională de poliție de 3 ani cu prevederea că după primul an de studii să fie evaluat dacă are calități pentru a deveni polițist (să vrea și să știe să prindă hoți). După terminarea studiilor de 3 ani să fi obligat ca timp de 2 – 3 ani să lucrezi pe stradă (siguranță publică). După acest stadiu , dacă ești bun să te poți muta pe profile (judiciar, proximitate,economic,etc) . De aici , cei buni, cu rezultate foarte bune (hoți prinși) , să poată ajunge șefi.

  8. Da cam asa e in toată lumea occidentală,o iau de jos toti politistii cinci -zece ani și numai după aceea cei mai buni cu rezultate cumulate in respectivii ani avansează,repet numai cei mai buni,sau in alte tari se pot prezenta la examenul de TCO după perioada de 5-10 ani,numai cei mai buni,nu toti care nu au prins un hot cu 1 an de poliție și academia sa fie școală națională de poliție in care se face 1 an intensiv pe fizic si trageri ,autoapărare, etc, si apoi 2 ani in teren cu instructori polițiști atestați de către academie sa vedem at citi mai absolvă ,ca afară numai cei mai buni ,si sa primeasca grad de ofiter de politie toti care absolva dar cu mentiune ca toti sa porneasca obligatoriu de jos de la patrulă 5-10 ani și apoi sa avanseze cu sau fără exament pe meritele din cei 5-10 ani,adică meritocratic,numai cei care au rezultate deosebite în munca de poliție.

  9. Sunt șefi de secție care nu reușesc sa intocmeasca o planificare cap – coada, ce sa mai vorbim de dosare, am văzut care nu știau sa completeze un pvcc…. Dar îți vine omul în control, ca în sprijin și îndrumare e praf….

  10. Bună seara, parerea mea este ca acesta ar putea fi un sistem bun care în timp ar da rezultate bune. Singura precizare ar fi ca dupa un an de școală nu prea stiu cine poate să își dea cu părerea dacă omul respectiv este bun că polițist. Ideea este ca e nevoie de mai mult timp. Perioada pe care cel care termină școală este obligat să o lucreze în stradă să fie mai mare, de 10-15 ani dacă îi permite starea de sănătate. În rest cred că este cea mai bună variantă de schimbare, de reformare și nu ceea ce vor să facă cu propunerile acestea care de fapt nu schimbă nimic. Ar trebui întrebați oamenii cu 15-20 de ani de experiență în stradă dacă se vrea o reformă adevărată.

  11. Din pacate asa este , am ramas pe structura comunista . Reforma ar trebui sa inceapa din scoala unde ar fi instruiti ofiteri de politie . Dupa 3 ani de operativ sa poata da examen pentu trecera in corpul superior , inclusiv functii de conducere. Deocamdata avem scoala de sefi , multi vin din academie si mau au nevoie de 1-2 ani sau poate mai mult sa invete efectiv ce au de facut . Si un sef te „intelege” pina intr-un anumit punct (pt ca daca nu a fost in situatia nu are de unde sa stie ) dupa care nu „te mai intelege” .
    Din pacate noi punem carul inaintea boilor .
    Ofiteri incadrati din sursa externa cu facultate de geografie sau mai stiu ei ce facultate . Daca sistemul asta ar avea niste reguli clare nu s-ar ajunge la asa ceva . Daca „tu” civil poti deveni un bun politist , nu ar trebui sa ai nici un impediment , dar ar trebui sa treci prin toate aceste etape …”ofiter in strada” ( la munca de jos) la inceput , dupa 3 ani daca se confirma calitatile , trecera in corpul ofiterilor superiori , bineinteles in baza unui examen si asa mai departe . Si in felul acesta se obtin oameni de calitate si care stiu „cu ce se maninca ” treaba asta de politist .

Lasă un comentariu