Flagelul împuternicirilor și desemnărilor a destabilizat și ultima formă de profesionalism din MAI. Indiferent de culoarea politică a ministrului care s-a aflat la conducerea acestui minister în ultimii ani, toți au fost tentați să își împuternicească pilele și relațiile pe funcții de conducere pentru care refuzau să organizeze concurs, tocmai cu scopul de a avea persoane aservite în funcții importante.

Sindicatul EUROPOL a efectuat o serie de demersuri în ultimii ani pentru a opri aceste ilegalități care au măcinat puternic structura organizațională a sistemului de poliție. Am organizat proteste tematice în fața MAI, am prezentat în mass media cazuri de prostituție profesională și de incompetență a unor șefi împuterniciți, am formulat plângeri penale (nesoluționate până în acest moment) sau chiar acțiuni în contencios administrativ pe „obligația de a face”.

De ce spunem că multe împuterniciri sunt ilegale? Pentru că începând cu anul 2016 prin OUG 21, pentru a limita interferența politicului în MAI – Poliție, dar și pentru a limita practica de a nu organiza concursuri, a fost introdusă în Legea 360/2002 privind Statutul polițistului obligația de a organiza concurs în maximum 1 an de la momentul vacantării funcției de conducere:

27^16(1) Polițistul poate fi împuternicit, cu acordul acestuia, pe o perioadă de maximum 6 luni. Prelungirea împuternicirii poate fi dispusă, cu acordul polițistului, pentru maximum 6 luni, perioadă în care sunt obligatorii organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea postului.

Astfel, în toate cazurile pe care le știți în care nu s-a organizat concurs în acest interval de timp, sunt întrunite elementele constitutive ale infracțiunii de „abuz în serviciu” în sarcina conducătorului instituției. Apropo, la nivelul DGA nu a fost realizată nicio sesizare din oficiu cu privire la asemenea infracțiuni săvârșite de șefii unităților din MAI, în frunte cu ministrul.

În acest sens, ultimul demers al Sindicatului EUROPOL vizează funcțiile de conducere de la nivelul aparatului central al MAI unde la nivelul Direcției Generale Anticorupție – DGA, deși postul a fost vacantat în septembrie 2020, ministrul a împuternicit/desemnat ofițeri la conducerea structurii cu încălcarea art. 2716 din Legea 360/2002. Ultima persoană împuternicită timp de 1 an, prin acte administrative succesive, în perioada 27 mai 2021 – 27 mai 2022, și ulterior desemnată cu încălcarea prevederilor legale, a fost nimeni altul decât fostul șef al Poliției Române, Vasilescu Liviu, care a fost eliberat din funcție în septembrie 2020 după telenovela întâlnirii cu membri clanului Duduianu, la miez de noapte, într-o biserică.

După transmiterea unei adrese către MAI în 2 august (la care nu am primit răspuns până acum), în 6 august apare anunțul de concurs pentru ocuparea funcției de director general al DGA, în procedură rapidă. Chiar dacă pe moment am avut satisfacția că am pus lucrurile în mișcare, la finalul perioadei de înscriere am resimțit puternic dezamăgirea faptului că sistemul este în continuare grav bolnav. Și asta pentru că Vasilescu Liviu a fost singurul înscris în cursa predictibilă pentru funcția pe care o exercitase de mai mult de un an.

Cu toate acestea, un alt aspect interesant este reprezentat de faptul că Vasilescu a susținut testarea psihologică cu soția unui șef din Poliția Română, care i-a fost subaltern, fiind declarat apt psihologic în contextul în care, într-un document recent emanat de dumnealui susține că este afectat de „…grave suferințe psihologice, afective, insomnii, stare de stres”, incompatibile cu cerințele de ocupare a postului din perspectiva aptitudinii psihologice .Însă despre acest subiect vor reveni pe larg într-un alt material mai amplu.

Faptul că din cei aproximativ 2000 de ofițeri care ar fi îndeplinit condițiile de participare pentru acest concurs s-a înscris doar cel care a beneficiat de împuternicirea din partea factorului politic de la conducerea MAI, este evident că mesajul la nivelul structurii a fost unul subliminal de descurajare a celorlalți să îndrăznească să se înscrie la concurs. Atâta timp cât oamenii sunt timorați, descumpăniți și manifestă o temere să se înscrie la un concurs, arată cât de putred este sistemul. Frica de repercusiuni a celor care ar îndrăzni să îl contracandideze pe favoritul care a fost și împuternicit prin acte succesive, ne-a adus în situația în care suntem azi. E greu de crezut că cel puțin din toți ofițerii de la nivelul DGA, nimeni nu și-a mai dorit să avanseze în carieră și să se desăvârșească în profesie prin ocuparea acestei funcții.

Mai mult decât atât, pentru ca tacâmul să fie complet, organizarea concursului s-a realizat niciunde altundeva decât în biroul personal al secretarului de stat Bogdan Despescu. Indiferent de calitatea sa de polițist, astăzi dumnealui ocupă o funcție politică. Faptul că acest concurs s-a desfășurat în biroul său trădează un alt mesaj subliminal la nivel psihologic, de supușenie, al acelui gest vechi de a pupa inelul celui situat mai sus în ierarhie. Dar, poate vorbim cu păcat și toate sălile de ședință din Ministerul Afacerilor Interne erau ocupate la acel moment și președintele comisiei de concurs a fost nevoit să își pună la dispoziție biroul. Din comisia de concurs a mai făcut parte directorul general al DGPI și secretarul general adjunct al MAI.

Cu privire la subiecte, fără a avea pretenția să le reproducem mot-a-mot, vă lăsăm pe voi să apreciați dacă se ridică la nivelul de dificultate a postului de director general al DGA:

  1. Care sunt funcțiile componenței decizionale? (întrebările: 205-219 şi 234 din tematică/bibliografie) – (1,25 pct);
  2. Standardele de performanță din cuprinsul Ordinului 600/2018 privind controlul intern managerial – (1,50 pct);
  3. Care ar trebui să fie atitudinea față de corupție a polițistului conform HG 991/2005 Codul de etică și deontologie – (1,25 pct);
  4. Speță: S-a primit o informație clasificată cu privire la existența unor infracțiuni asimilate corupției săvârșite de doi angajați ai DGA. Să se răspundă, raportat la speță, în cadrul căror structuri își desfășoară activitatea; cine sunt șefii lor nemijlociți; la ce nivel de păstrează statul de funcții; cum este gestionată informația; încadrarea juridică a faptelor – (3 pct);
  5. Speță: Soția unui ofițer DGA se înscrie în audiență pentru a reclama comportamentul agresiv al soțului, faptul că a pretins și primit sume de bani pentru facilitarea promovării unor probe pentru accederea în instituțiile de învățământ ale MAI și a accesat bazele de date în acest scop. Să se răspundă la chestiunile ce vizează modul de organizare și desfășurare a audienței; care sunt structurile către care se diseminează informațiile primite pe parcursul audienței; încadrarea juridică a faptelor; care este unitatea de parchet competentă să soluționeze faptele sesizate. (2 pct)

Nota cu care a fost apreciat Vasilescu Liviu a fost 8,50 și va fi „definitivă” la 24 de ore dacă nu va formula contestație candidatul.

Nu putem să nu constatăm că MAI-ul a rămas singura entitate publică unde concursurile constau într-o singură probă bazată pe interviu pe subiecte profesionale, fără să fie evaluată capacitatea de a scrie în limba română sau competențele TIC (competențe digitale). Dacă la nivelul altor instituții din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională vorbim de proiecte manageriale asumate de candidați, probă scrisă și interviu, în cazul nostru am rămas la liberul arbitru al comisiei de concurs care poate aprecia mai mult sau mai puțin obiectiv răspunsul oferit.

Întrebările „ajutătoare” și sugerarea răspunsului sub diferite forme pot exista sau nu, în funcție de interes și de candidatul care trebuie să promoveze sau nu concursul. Față de aceste aspecte, sugerăm să nu ne mai chinuim să organizăm concursuri de ochii lumii ci să fie numiți direct de ministru cei pe care acesta îi agreează să conducă aceste structuri de top management. În aceste condiții măcar susținerea ar fi pe față și ar exista o responsabilitate mai mare atunci când ai nominaliza persoana care să ocupe funcția de conducere.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Șeful DGA uns în biroul secretarului de stat

Distribuie

2 răspunsuri

  1. Verificați la CCPI unde a fost „uns” director adjunct Cristinel Stanciu, finul lui Pantazi Laurențiu, șeful IPJ Buzău, și nașul de cununie al uneia dintre surorile soției lui Despescu.
    Omul este o nulitate, nici nu vorbește coerent.
    Acesta deține în municipiul Buzău o casă imensă unde se țin chefuri la care participă și Despescu.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt esențiale pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.