Prevederile Statutului Polițistului neconstituționale

Curtea Constituțională a României a anunțat astăzi că în urma sesizărilor Curții de Apel Craiova și a Tribunalului Bacău, cu privire la excepția de neconstituționalitate a celebrei prevederi din cuprinsul art. 58din Legea 360/2002 Statutul PolițistuluiPentru prevenirea săvârșirii de abateri disciplinare, persoana prevăzută la art. 59 alin. (2) poate dispune atenționarea polițistului. În acest caz, măsura se dispune în scris, are caracter administrativ-preventiv și nu produce consecințe asupra raportului de serviciu.”, a admis această excepție.

Vă reamintim că Sindicatul EUROPOL a obținut primele sentințe favorabile încă din 2018 prin care instanța a anulat astfel de ATENȚIONĂRI care erau de natură să producă efecte tocmai prin faptul că erau păstrate la dosarul personal de cadre și scoase la lumină când exista interes ca un polițist să fie sancționat disciplinar.

Prima ATENTIONARE anulata de instanta

Acest instrument ilegal, al atenționării scrise acordate polițistului, despre care legea stabilea că reprezintă o măsură „cu caracter administrativ preventiv”  era folosită în două sensuri de către șefi. Pe de o parte, reprezenta un instrument de hărțuire a subalternilor care primeau astfel de atenționări pe bandă rulantă pentru fel de fel de inepții, cum ar fi faptul că nu au aplicat „suficiente amenzi”, că „nu au manifestat respect față de superiori” sau că „au postat pe profilul de Facebook opinii de natură să afecteze imaginea instituției”, fără ca aceștia să se poată apăra în cadrul unei cercetări disciplinare. Iar pe de altă parte, atunci când trebuiau să „albească” un om de-al lor, mimau o cercetare disciplinară care se finaliza fără nicio sancțiune aplicată, ci doar cu „atenționare”.

Este evident că această prevedere, încă de la apariția ei era profund neconstituțională din perspectiva încălcării principiului clarității și al principiului securității juridice deoarece cadrul normativ lasă la liberul arbitru al șefilor când pot fi aplicate aceste „atenționări” și în ce context. Practic, la cum este formulat textul din cuprinsul art. 58din Legea 360/2002, șeful unității putea oricând să îți aplice o „atenționare” pentru a preveni săvârșirea de abateri. Cum se spunea în armată, ți-o luai preventiv, fără să fi făcut ceva.

Mai mult, juriștii noștri „inteligenți” nu îți permiteau să contești măsura atenționării și astfel te puteai trezi cu zeci de astfel de fițuici care la un moment dat puteau fi folosite împotriva polițistului, prin aplicarea unor etichete de genul: „indisciplinat”, „neadaptat”, „impulsiv” sau alte asemenea caracterizări, toate de natură a-ți afecta cariera profesională.

Sindicatul Europol va solicita Ministerului Afacerilor Interne, pe baza acestei Decizii a Curții Constituționale să îndepărteze de la dosarele de personal a tuturor polițiștilor aceste „atenționări” care au fost aplicate în încălcarea legii fundamentale. Este clar că Statutul Polițistului în forma actuală încă mai conține prevederi necostituționale pe care organizațiile sindicale continuă să le invoce în instanțe iar în viitorul apropiat vom mai asista la astfel de decizii.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Prevederile Statutului Polițistului neconstituționale

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *