Poliția judiciară și noile incompatibilități

Având în vedere modificările aduse Legii nr. 364 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare prin OUG nr. 20 din 11 februarie 2020, conform cărora, colegii noștri din structurile poliţiei judiciare, care îşi suplimentează veniturile în mod legal, prin desfăşurarea unor alte activităţi lucrative în timpul liber, sunt puși în postura de a renunța la un al doilea job în detrimentul calității de organ de cercetare penală al poliției judiciare, pentru suma consistentă de aproximativ 150 lei/lună, reprezentând sporul pe care ei îl primesc pentru instrumentarea dosarelor penale.

Și pentru că OUG 20/2020 a fost aprobată fără ca organizațiile sindicale să fie consultate, la ceas de seară, atunci când Guvernul a dezbătut pe bandă rulantă, în sistem maraton, peste 25 de OUG-uri, am fost nevoiți să solicităm clarificări suplimentare pentru a putea înțelege cum vor avea de gând să interpreteze aceste prevederi.

Astfel, ieri, 03 iulie 2020, la sediul MAI, reprezentanții organizației noastre au avut o întâlnire cu șeful Serviciului Legislație din cadrul Direcției Generale Juridice, comisar șef de poliție Nedelcu Constantin și consilierul Secretarului de stat Norocel Pompiliu, pentru a dezbate asupra prevederilor art. 2 alin.(4) din OUG nr. 20/2020 conform cărora calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.

În cadrul discuțiilor am solicitat lămurirea mai multor probleme generate de prevederea referitoare la starea de incompatibilitate, după cum urmează:

-definirea sintagmei de funcție privată, în contextul în care aceasta nu se regăsește ca definiție în legislație, iar conform normelor de drept civil este lipsită de rigurozitate.

Față de acest aspect, șeful Serviciului Legislație a precizat faptul că există riscul unei interpretări conform căreia „funcția privată” să reprezinte orice funcție deținută în cadrul unor asociații indiferent de natura acestora, deși la nivelul MAI a fost emisă o circulară în cadrul căreia s-a specificat faptul că funcțiile de conducere în cadrul organizațiilor sindicale nu fac obiectul prevederilor OUG nr. 20/2020.

-cine constată starea de incompatibilitate generată de prevederea art. 2 alin.(4) din OUG nr.20/2020 și conform cărei proceduri.

Șeful Serviciului Legislație a menționat că procedura de constatare a stării de incompatibilitate este de competența Agenției Naționale de Integritate și drept urmare, în cazul identificării unor astfel de situații, se așteaptă pronunțarea acestei instituții. Asta înseamnă că până la sesizarea ANI de către instituție, respectiv până la finalizarea raportului de evaluare, polițistul ce face parte din cadrul structurilor de poliție judiciară nu va putea fi mutat.

-dacă starea de incompatibilitate generată este una parțială sau absolută, întrucât aceasta din urmă generează efectele Legii nr. 176/2010, în sensul interdicției de a mai ocupa funcții publice timp de 3 ani, pe când incompatibilitate parțială  se raportează exclusiv la calitatea de polițist din cadrul structurilor poliției judiciare.

Referitor la această problemă, comisarul șef de poliție Nedelcu Constantin ne-a precizat că avem de a face cu o stare de incompatibilitatea doar în ceea ce privește calitatea de polițist din structurile poliției judiciare, deoarece conform fișei postului, un polițist desfășoară doar într-un anumit procent activități de urmărire penală. Asta înseamnă că eventuala incompatibilitate va trebui interpretată în sensul neîndeplinirii cerinței de ocupare a postului, fapt ce va conduce la mutarea polițistului pe un alt post care să nu aibă ca cerință de ocupare deținerea avizului de poliție judiciară.

-starea de incompatibilitate a unui polițist judiciarist atrage nulitatea actelor de urmărire penală efectuate în această perioadă?

În ceea ce privește o astfel de situație, șeful Serviciului Legislație precizează că în cazul în care verificarea acestei stări de incompatibilitate generate de OUG nr. 20/2020 va deveni un atribut exclusiv al Agenției Naționale de Integritate, ne putem afla în situația conform căreia agenția va demara procedura de verificare a încălcării regimului incompatibilităților, care de cele mai multe ori durează până la 2 ani, timp în care polițistul judiciarist efectuează acte de urmărire penală, fiindu-i astfel angrenată posibila răspundere pentru anularea documentelor întocmite în perioada declanșării stării de incompatibilitate.

Deși ministrul Vela, în cadrul ședinței din 05.03.2020 a precizat că starea de incompatibilitate generată de prevederile OUG nr. 20/2020 este una incorectă și că va proceda la remedierea situației create, până la acest moment polițiștii judiciariști nu au constatat vreo schimbare.

De asemenea, am cerut eliminarea, în regim de urgență, a incompatibilităților din OUG nr.  20/2020 ce vizează structurile poliției judiciare. Mai mult, am indicat demersul exagerat al conducerii IGPR prin care i-a obligat pe polițiști să precizeze dacă dețin „orice funcție publică sau privată” inclusiv în cadrul organizațiilor sindicale. Ministrul a precizat că va dispune să fie emisă o circulară pentru a opri demersul Poliției Române și și-a exprimat acordul pentru a fi eliminate incompatibilitățile din OUG nr. 20/2020 imediat ce va fi instalat noul cabinet.

http://sindicateuropol.ro/sah-la-aplicarea-deciziei-iccj-nr-51-2019/(CITESTE AICI)

Așteptăm în continuare ca ministrul să-și respecte promisiunea asumată referitoare la această situație și să preîntâmpine mii de potențiale cazuri în care polițiștii vor putea fi cercetați aiurea, pe baza unor incompatibilități copiate de la magistrați, dar care nu au venit însoțite și de compensarea în bani pentru aceste restrângeri de drepturi. Urmează alte două întâlniri pe care le vom avea la nivelul Inspectoratului General al Poliției Române și al Agenției Naționale de Integritate, pentru a putea avea o imagine clară asupra efectelor acestor noi prevederi.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Poliția judiciară și noile incompatibilități

0 răspunsuri

  1. Buna ziua! Daca sporul pentru calitatea de organ a politie judiciare ramane la fel cum este la mine in Iasi, undeva la 230 lei, cu siguranta isi vor dori foarte multi sa fie cu calitatea in cauza. Cel mai trist lucru este ca in prezent sunt adusi tot felul de colegi cu 1-2 ani vechime sa fie judiciaristi, insa ei abia invata ceva, unii daca vor, ca daca nu, nu e musai. Se distruge tot pe considerentul platit prost, muncit prost. Nici cu punerea in aplicare a deciziei din octombrie 2020, nu se va face mare lucru, tot politia locala este fruntea la remuneratie din pacate. Macar prin acea punere in aplicare, sa ajunga si politistul national cu experienta la nivelul unui politist local cu 7-8 ani vechime, adica un 6000 lei fara sa fie nevoit sa vina la munca sambete si duminici pentru a lua ceva la salariu. Este trist.

    1. Ce ati discutat cu domnul consilier al secretarului Norocel? Omul a fost încadrat direct, ca agent de politie, in urma cu vreo 3 ani, la un post de politie rurala din cadrul IPJ Vrancea. Este fiul prefectului de Vrancea.
      Atat tatăl, cât și secretarul Norocel, au fost susținuți de ministrul Grinda, fiind oamenii sai de casa. Despre valoare nu poate fi vorba, despre profesionalism nici atât.
      De ce nu se spun aceste lucruri???

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *