Părinții din MAI discriminați și în prezent-Proiect de Ordin.

După cum prea bine cunoașteți MAI a refuzat în mod constant, timp de mai multe luni, să aplice pentru personalul propriu, în mod corespunzător, prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.

Reaua credință de care a dat dovadă conducerea ministerului de la acele momente prin interpretarea excesivă și limitativă a actului normativ, conform căreia polițiștii ar fi beneficiat de această majorare numai în situația în care ambii părinți își desfășurau activitatea în sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, în penitenciare sau în unitățile sanitare publice, a condus la acumularea unor tensiuni de nesuportat în rândul polițiștilor care ajunseseră efectiv să se împrumute pentru a reuși să plătească zilnic serviciile unor bone, cu sume cuprinse între 100 și 150 lei.

Pe cale de consecință, a urmat protestul organizat de Sindicatul EUROPOL din fața MAI, acolo unde în data de 5 noiembrie, colegii noștri prezenți au acoperit treptele de la intrarea în instituție cu jucării de plus pe care erau prinse numele copiilor acestora, gest prin care i-am amintit  ministrului Marcel Vela că între calitatea de polițist și cea de părinte nu exista vreo incompatibilitate. Și că inclusiv polițiștii au copii care stau singuri, închiși în case pe durata suspendării școlilor, întrucât salariații din sistemul de apărare, ordine publica și securitate națională nu au dreptul la zile libere pentru a sta cu copiii.

Rezultatele protestului nu au întârziat să apără, ulterior fiind aduse modificări asupra Ordonanței de urgență astfel încât să rezulte destul de clar și pentru specialiștii din MAI că în situația în care doar un singur părinte își desfășoară activitatea în sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, acesta are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de bază/salariul de funcţie/solda de funcţie corespunzătoare unei zile lucrătoare.

Însă o parte a colegilor noștri au întâmpinat în continuare dificultăți întrucât structurile financiare ale unităților de poliție le-au motivat că nu pot da curs solicitărilor lor de acordare a indemnizației deoarece nu au fost emise normele de aplicare ale prevederilor OUG nr. 147/2020, deși  în cazul familiilor în care ambii părinți își desfășurau activitatea în sistemul de  apărare, ordine publică și securitate națională, în penitenciare sau unități sanitare publice le-a fost plătită majorarea salarială fără a fi necesar un ordin de ministru.

Vă prezentăm cu această ocazie, Proiectul ordinului ministrului afacerilor interne pentru aprobarea Normelor metodologice privind condiţiile de acordare a majorării prevăzute la art.4 alin.(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinţi în vederea supravegherii copiilor, în situaţia limitării sau suspendării activităţilor didactice care presupun prezenţa efectivă a copiilor în unităţile de învăţământ şi în unităţile de educaţie timpurie antepreşcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, care a fost pus în Transparență decizională pe site-ul MAI, zilele trecute.

Conform proiectului, personalul îndreptăţit să beneficieze de acordarea majorării salariale, se nominalizează prin ordin/dispoziţie de personal întocmit(ă), potrivit competenţelor de gestiune a resurselor umane. Actul administrativ va cuprinde, pe lângă nominalizarea personalului îndreptăţit, numele şi prenumele copiilor acestuia, precum şi data la care copiii împlinesc vârsta de 12 ani sau, după caz, 26 ani pentru cei cu dizabilităţi.

De asemenea, personalul nominalizat în actul administrativ prevăzut la art.2 înaintează până cel târziu la data de 3 a lunii curente pentru luna anterioară, spre aprobare, şefului (comandantului) unităţii în care este încadrat cererea de acordare a majorării salariale prevăzută în anexa nr.1, însoţită de următoarele documente:

a) actul de identitate al solicitantului, în copie;

b) certificatul/certificatele de naştere al/ale copilului/copiilor, în copie;

c) după caz, certificatul de încadrare în grad de handicap a copilului ori adultului în vârstă de până la 26 ani, în copie;

d) declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin;

e) declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ordin;

f) angajamentul solicitantului de a restitui sumele încasate cu titlu necuvenit.

Pentru efectuarea plăţii majorării salariale, cererea aprobată, împreună cu toate documentele prevăzute mai sus, se transmite de către secretariatul unităţii către structura financiară care asigură plata, până la data de 7 a lunii curente.

Deși Legea de modificare a OUG nr. 147/2020 a început să producă efecte încă din data de 5 decembrie, constatăm că  de mai bine de 5 săptămâni nu putem beneficia de această indemnizație, deoarece ministrul Marcel Vela nu a întreprins demersuri pentru emiterea normelor de aplicare ale actului normativ, preferând să-și ocupe timpul prin postări pe Facebook pentru atragerea unui capital de imagine, că doar se afla în plină campanie electorală.

Din această cauză și în prezent suntem singura instituție din sistemul de apărare ordine publică și securitate națională care încă nu a plătit majorarea de 75% pentru părinți, iar dacă ne raportăm la termenele stabilite pentru emiterea Ordinului de ministru, vom mai avea de așteptat cel puțin 2 săptămâni până când proiectul acestuia va fi finalizat și publicat în Monitorul Oficial.

Este încă o bătaie de joc la care suntem supuși deoarece toți ceilalți angajați din România au beneficiat imediat de prevederile legii, în timp ce noi, polițiștii am fost nevoiți să suportăm din nou mârlănia Guvernului care ne-a expus folosindu-se de noi pentru combaterea efectelor pandemiei în ciuda faptului că nu avem astfel de atribuții în fișa postului, „recompensându-ne” prin tergiversarea acordării indemnizației de 75% pentru părinți, iar acum prin neaplicarea prevederilor Legii nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

După cum se poate observa, pentru a beneficia de drepturile salariale care ni se cuvin și pentru eliminarea inechităților existente între angajații MAI și celelalte categorii de bugetari, avem o singură soluție pentru a determina reprezentanții Guvernului să respecte legea și să renunțe la „surprizele” pe care ni le-au pregătit prin înghețarea salariilor. În consecință, vom acționa conform calendarului de proteste pe care ni le-am asumat, începând cu 11 ianuarie.

Dacă aveți propuneri sau observații, vă punem la dispoziție spre studiu, mai jos, Proiectul ordinului de ministru și Referatul de aprobare pentru a ne trimite opiniile voastre pe adresa de mail sindicateuropol@gmail.com.

PROIECTUL DE ORDIN AL MAI PRIVIND NORMELE DE APLICARE A OUG NR. 147/2020

REFERATUL DE APROBARE A PROIECTULUI OMAI PRIVIND NORMELE DE APLICARE A OUG NR.147/2020

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Părinții din MAI discriminați și în prezent-Proiect de Ordin.

5 răspunsuri

  1. Buna ziua. De ce MAI a introdus din proprie initiativa conditia daca ordonanta de urgenta nu prevede in mod expres aceasta conditie. Celelalte institutii care au pus in aplicare ordonanta nu au impus angajatilor aceasta conditie. Cum poate un parinte acre se afla in telemunca si sta toata ziua in fata unui calculator si in sedinte sa poata avea grija de un copil de 3 ani. Cred ca ar trebui ca aceasta conditie pusa in mod discriminatoriu de MAI sa fie eliminata.

  2. cu scuzele de rigoare … la penitenciare nu s-a platit nimic, si la noi ordinul se afla pe masa ministrului asteptand semnatura de foarte mult timp

  3. Buna ziua. Cu toate ca inca din septembrie am depus in fiecare luna dosarul cu documentele soliciate de angajator si nici pana in prezent nu am primit vreun ban pt sporul de 75%. Mentionez ca sunt angajat al ITPF Iasi iar sotia lucreaza in domeniul sanitar. Aveti cunostinta cand se vor vira acesti bani? Multumesc.

  4. Conditia ca calalt parinte sa nu lucreze in regim de telemunca este total abuziva. Ordonanta face referire doar la lit. b nu si la lit. c, unde este orevazuta telemunca.

  5. Stie cineva daca a fost publicat si a intrat in vigoare acest ordin? A ramas acea conditie abuziva si nelegala ca celalalt parinte sa nu fie in telemunca?

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *