Concursuri dubioase în Poliția Română

Știm foarte bine că  Poliția Română organizează în această perioadă concursuri pentru ocuparea funcțiilor de conducere vacante și nu de puține ori Sindicatul EUROPOL a reclamat faptul că procedura actuală de desfășurare a acestor concursuri nu este una obiectivă, că există vulnerabilități și că oricând acestea pot fi fraudate în funcție de interesele de grup sau de telefonul primit pe linie de partid, prin modificarea fără temei a cerințelor de ocupare a postului scos la concurs.

Pentru a realiza o radiografie a modului unitar în care fișele posturilor trebuiesc elaborate vă supunem atenției următoarele etape și condiții cumulative necesare a fi respectate, așa cum rezultă din prevederile OMAI nr. 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile de poliție ale Ministerului Afacerilor Interne, astfel:

  • Pentru gestionarea unitară a activităților de analiză a posturilor și de întocmire a fișelor posturilor, inspectoratele generale/similare pot elabora fișe-cadru care se referă exclusiv la posturi sau categorii de posturi având atribuții și cerințe de ocupare similare la nivelul mai multor structuri centrale și/sau teritoriale, aflate în subordine/coordonare pe linie de specialitate;
  • În acest sens la nivelul inspectoratelor generale/similare se constituie comisii de elaborare a fișelor-cadru, din care fac parte specialiști cu funcții de conducere și de execuție, cu aptitudini analitice și experiență în posturile pentru care se întocmește fișa-cadru; 
  • După elaborarea acesteia, în termen de 30 de zile se modifică sau se completează, dacă este cazul, fișele posturilor pentru care a fost elaborată respectiva fișă-cadru;
  •  Stabilirea în fișele posturilor a unor cerințe de ocupare a posturilor, diferite de cele prevăzute în fișa-cadru aplicabilă, se realizează CU AVIZUL inspectoratului general/similar care a elaborat fișa-cadru.

Și cum la nivelul Poliției Române legea e lege doar pentru “fraieri”, de pe vremea când polițiștii absolveau cursurile cu frecvență redusă ale Academiei de Poliție “Alexandru Ioan Cuza” sau când aceștia promovau concursurilor TCO și primeau gradul de subinspector, Comisiile de analiză ale fișelor posturilor din aproape 90 % din inspectoratele de poliție județene din țară au modificat cerințele de ocupare a posturilor, așa cum sunt definite în  capitolul B, pct. 2 din Anexa nr. 14 la OMAI nr. 140/2016 ce se referă la structura fișei postului și instrucțiuni de completare, procedând la schimbarea gradului profesional deținut de către ocupantul fișei postului în cazul fișelor care se circumscriu prevederilor art. 5 alin. 1 din același ordin, respectiv acele fișe care au avut sau au atribuții și cerințe similare de ocupare la nivelul mai multor structuri centrale și/sau teritoriale pentru care IGPR avea deja elaborate fișe-cadru.

În acest context, în funcție de interese, Comisiile au înlocuit cerința gradului profesional în sensul modificării nivelului acestuia față de nivelul superior, fără să dețină, așa cum se precizează în art. 5 alin. 5 din Anexa nr. 1 la OMAI nr. 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile de poliție ale Ministerului Afacerilor Interne, avizul IGPR/DOP, obținut per-a-contrario, anterior stabilirii modificărilor de ocupare a fișei posturilor inclusiv în ceea ce privește gradul profesional.

Așadar, la momentul modificării fișelor posturilor corespunzătoare funcțiilor de conducere, la nivelul IGPR, erau deja elaborate fișe-cadru care prevedeau gradul minim de ocupare al funcțiilor de conducere în domeniul ordinii publice, ca fiind cel de “inspector de poliție” și nu cel de “subinspector de poliție”, așa cum în prezent figurează și sunt stabilite din anul 2019, la unele funcții de conducere din toată țara.

Prin modificarea în maniera descrisă mai sus a gradului profesional în fișele posturilor, Comisiile de analiză a posturilor au încălcat în mod flagrant prevederile art 5 alin. 5 din Anexa nr. 1 la OMAI 140/2016 pe care o vedeți mai sus , apărând suspiciunea că, prin activitatea ilegală întreprinsă, au urmărit atingerea tocmai a interdicțiilor stabilite de art. 8 din același act normativ infralegal prin care se interzice modificarea sau completarea aleatorie a elementelor de conținut ale fișei postului pentru ca aceasta să corespundă criteriilor conjuncturale pe care le îndeplinește o persoană propozabilă pentru numirea în acel post.

Mai pe înțelesul tuturor, modificarea fișelor posturilor trebuia efectuată astfel încât pe anumite funcții de conducere să ajungă niște piloși cu grad de subinspector de poliție, acei obedienți care execută dispoziții fără a se raporta la realitatea operativă, la resursa umană sau materială a instituției.

Astfel, aplicând normele elementare de logică juridică, precum și principiul de drept conform căruia accesoriul urmează calea principalului, rezultă fără echivoc faptul că fișele de post au fost create cu fraudarea normelor în domeniu, iar concursurile sunt nelegale prin efectul iradiant al ilegalitații fișei postului scos la concurs.

Astfel, actualele anunțuri de concurs privind funcțiile de conducere corespunzătoare posturilor care au la bază fișe-cadru, în realitate, la acest moment, se întemeiază pe fișele de post care au fost modificate de Comisiile de analiză în mod ilegal, prin încălcarea prevederilor enunțate anterior din OMAI nr. 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile de poliție ale Ministerului Afacerilor Interne.

Pe cale de consecință, în virtutea neregulilor sus-menționate, toate concursurile organizate pentru ocuparea unor funcții de conducere, care au avut fișe de post cadru și care au fost modificate fără avizul inspectoratului general trebuiesc anulate, iar cele care urmează să se desfășoare necesită a fi suspendate/anulate, întrucât nu respectă etapele și condițiile cumulative de legalitate.

Pe scurt, Poliția Română organizează concursuri ilegale pentru ocuparea funcțiilor de conducere rămase vacante, iar un exemplu elocvent în acest sens este cel de la nivelul IPJ Neamț, unde în anul 2019 fișele posturilor de conducere scoase la concurs au fost modificate prin înlocuirea gradului profesional de “inspector de poliție” cu cel de “subinspector de poliție”, fără avizul de legalitate al Inspectoratului General al Poliției Române.

Astfel, se poate constata că anumite funcții de conducere au fost ocupate prin încălcarea legii, iar procedurile viitoare pentru organizarea unor astfel de concursuri, urmează să fie încălcate prin folosirea aceluiași mod de operare de către Comisiile de analiză a posturilor. Mărturie a acestui mecanism perfid și ilegal de organizare a concursurilor stau sutele de anunțuri de concurs postate pe site-urile inspectoratelor de poliție județene unde se pot observa diferențele dintre cerințele pentru ocuparea funcțiilor de conducere similare, iar cu titlu de exemplu IPJ Neamț solicită deținerea gradului profesional de “subinspector de poliție”, iar IPJ Hunedoara pe cel de “inspector de poliție”.

Constatăm că mult criticatele împuterniciri pe funcțiile de conducere în conferințele de presă ale miniștrilor afacerilor interne nu au reprezentat altceva decât o perdea de fum în ochii opiniei publice, acestea fiind înlocuite printr-o nouă procedură de recompensare a obedienților și pilelor de partid, respectiv numirile în funcții de conducere prin încălcarea legii.

Față de aceste situații, organizația noastră a solicitat conducerii Poliției Române intrarea în legalitate, anularea concursurilor pentru care fișele posturilor au fost modificate ilegal și stoparea procedurilor ulterioare în cazuri similare.

În cazul în care identificați sau ați fost nevoiți să participați la concursuri pentru ocuparea unor funcții de conducere în condițiile menționate mai sus, vă rugăm să ne trasnmiteți situațiile punctuale pe adresa de e-mail sindicateuropol@gmail.com.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Concursuri dubioase în Poliția Română

Share on facebook
Distribuie

2 răspunsuri

  1. Interesant! …Dar hai sa va arat si eu o alta fata a acestor consursuri. La cat de “intelligent” sunt gandite.
    Sa luam de exemplu concursul din sursa externa pregatire fizica si autoaparare.
    1. Au pus pe picior egal pe cei care au scoala nationala de antrenori si predau de 5, 10, 15 sau + 20 de ani cu cei care obtin o adeverinta din care sa reiasa ca o sa termine scoala de antrenori peste 2 ani !!!
    2. Probele sportive au fost ca dificultate Ctrl C+Ctrl V de la incadrarea celor de la SIAS neintelegand ca ofiterii care vor ocupa acest post vor fi INSTRUCTORI. Vor preda. Evident, trebuie sa aibe si conditie fizica…sa nu para luati de la bodega. Dar sa ceri DOAR calitati mortice, este iresponsabil si neconform fisei postului.
    3. Lipseste cea mai importanta proba: Practico-Metodica. Cea de predare in care sa fie verificat procesul pedagogic. Modul in care este transmisa si inteleasa informatia. Daca acel candidat are vocatia, capacitatea si exprimarea de a transmite informatia correct si metodic.
    In conceptia dansilor, daca ai o conditie fizica egala cu cea a luptatorilor SIAS esti capabil sa predai. Rusinos!

    Corect ar fi fost: Dosar, Interviu, proba practico-metodica in care candidatul sa predarea un numar de 5-10 tehnici din: lovituri, proiectari, imobilizari, strangulari, iesiri din prize, aparare la atac cu obiecte contodente… samd.
    Dar cuiva nu ii pasa. Cel care a intocmit aceste probe, face parte din categoria celor care nu stiu sau nu se implica asteaptand ziua sa bage cardul. Altfel, nu imi explic.

  2. Cum adică concursuri aceste simulacre numite de O mai 140 din 2016 “interviuri structurate pe subiecte profesionale”?
    Prea multă “obiectivitate” ptr ocuparea posturilor de “manageri” in MAI! 😁😁😁

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *