Cel mai slab program de guvernare pentru MAI

După ce în cursul serii de ieri a fost oficializată propunerea coaliției de guvernare pentru portofoliul Ministerului Afacerilor Interne, în persoana fostului ministru al transporturilor, Lucian Bode, în această dimineață a fost dat publicității Programul de guvernare 2020 – 2024, convenit de PNL, Alianța USR-PLUS și UDMR.

Am așteptat cu mult interes să vedem care sunt planurile politicului pentru Ministerul Afacerilor Interne pentru următorii 4 ani, mai ales că în mandatul lui Marcel Vela singurele realizări „marcante” au fost reprezentate de proiectul cu poliția animalelor, poliția siguranță școlară, celebrele postări de pe Facebook și geaca de piele.

Din păcate toata această așteptare s-a transformat într-o profundă dezamăgire după ce am parcurs cele 4 pagini alocate Ministerului Afacerilor Interne, din care am putut extrage doar câteva idei ale paragrafelor scrise pompos și lipsit de esență:

  • dezvoltarea Departamentului pentru Situații de Urgență ca principală autoritate responsabilă în gestionarea situațiilor de urgență și de protecție civilă;
  • organizarea Jandarmeriei după modelul Poliției de Frontieră Române;
  • cadrul legal al Direcției Generale Anticorupție va fi revizuit pentru a oferi competențe doar pe aspectele de poliție judiciară (???);
  • Agenția pentru combaterea traficului de persoane va trece în subordinea Parlamentului, pentru îmbunătățirea accesului la resurse și eficientizare (???);
  • Legea Jandarmeriei va fi actualizată pentru a include o consultare cu factorii de decizie locală (primarii) în locul reprezentanților Guvernului (???);
  • Poliția locală va fi integrată în MAI, dar va fi în continuare finanțată de către autoritățile publice locale (???);
  • în cadrul Inspectoratului General de Aviație se va înființa Poliția Aeriană (???);
  • la nivelul Academiei de Poliție se va comasa Facultatea de Poliție, Facultatea de Jandarmi Facultatea de Poliție de Frontieră, Facultatea de Pompieri și Facultatea de Științe Juridice și Administrative în cadrul unei singure structuri, respectiv Facultatea de Ordine și Securitate Publică (???);
  • pentru asigurarea unui bazin de recrutare predictibil și riguros selectat se vor înființa Licee de Poliție (???);
  • se vor introduce mandate pe perioadă determinată pentru anumite funcții de conducere din MAI;
  • controlul asupra DGPI se va realiza direct de către Comisia comună de control parlamentar asupra serviciului intern de informații;

Prima impresie este că această „ciornă” a fost redactată pe genunchi și nu poate avea pretenția de a se numi „program de guvernare”. Majoritatea obiectivelor nu au consistență și nici nu sunt de natură a rezolva problemele mari ale sistemului, care s-au acumulat în ultimii ani (discriminări, inechități salariale, legislația deficitară, autoritatea polițistului, ghidul carierei, logistică etc.). Concluzia este că acest program nu primește notă de trecere din partea organizației noastre, mai ales în condițiile în care vorbim despre 4 ani de mandat, în care este suficient timp pentru a produce schimbări notabile.

De asemenea, după ce am parcurs și programul pentru Ministerul Justiției, am constatat că una din propunerile formulate în acest capitol are impact direct asupra Poliției Române. Este vorba despre „trecerea poliției judiciare în subordinea parchetelor”.

Ciudat este că ministrul propus pentru MAI nu pare să știe despre această intenție, atâta vreme cât nu se regăsește nicio mențiune în programul asumat de Lucian Bode. Practic ar însemna ca aproximativ 10.000 de polițiști să fie extrași din rândurile Poliției Române și să desfășoare exclusiv activități de cercetare penală în „subordinea parchetelor”. Evident nu se vorbește nimic despre nivelul de salarizare. Se dorește ca munca pentru care un procuror este plătit cu aproximativ 12.000 lei să fie realizată de polițiștii care sunt plătiți cu salarii de 3.500 lei.

Ceea ce este cel mai îngrijorător însă, este faptul că instituția dialogului social nu se regăsește în tot cuprinsul programului de guvernare. Adică tocmai angajații asupra cărora se vor răsfrânge aceste modificări și care până la urmă vor trebui să le implementeze, nu sunt luați în considerare iar rolul esențial al sindicatelor este efectiv anihilat.

În final, vedem că încă nu a apărut nicio explicație pentru faptul că Marcel Vela nu a fost principalul pretendent pentru continuarea mandatului la MAI, semn că tentativele disperate ale acestuia de a comunica excesiv și de a-și însuși orice rezultate ale Poliției Române sau ale procurorilor nu l-au ajutat să-și salveze poziția.

Nu știm dacă această tentativă lamentabilă de program de guvernare al MAI a fost creație ministrului Lucian Bode, de aceea îi vom acorda prezumția de bună credință, însă imediat după sărbători, se impune o discuție aplicată pe problemele reale ale Ministerului Afacerilor Interne.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

 

Sindicatul EUROPOL: Cel mai slab program de guvernare pentru MAI

2 răspunsuri

  1. Poliția locală în MAI !!!??? Foștii gardieni publici????? Nu se poate așa ceva. Deci ăia care dacă le citești foaia matricolă nu au atins nota 6 decât întâmplător să fie colegi cu ofițeri de cercetare penală, criminaliști, polițiști de la economic, polițiști implicați în acțiuni transfrontaliere etc etc etc. Eu nu cred că se va întâmpla așa ceva. Îmi este rușine. Eu sper că se va protesta ca așa ceva să nu se întâmple NICIODATĂ ÎN ACEASTĂ VIAȚĂ.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *