Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept de la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a emis Decizia nr. 3 din 20 ianuarie 2025, pentru clarificarea unor prevederi din legislația aplicabilă polițiștilor, respectiv statutul polițistului și Legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Această decizie are ca scop stabilirea modului în care trebuie interpretate și aplicate dispozițiile legale referitoare la drepturile polițiștilor care au fost anterior puși la dispoziție sau suspendați din funcție.
Prin această decizie se clarifică prevederile legale referitoare la aplicarea dispozițiilor art. 27^29 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, precum și ale art. 60 alin. (3) din Anexa VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
Principalele chestiuni dezlegate de curte sunt următoarele:
1. Compensarea drepturilor salariale și bănești, stabilind că măsurile de repunere în funcție și compensarea drepturilor salariale includ:
• Actualizarea sumelor achitate cu rata indicelui de inflație. Aceasta asigură corelarea drepturilor bănești cu fluctuațiile ratei indicelui de inflație, pentru a reflecta valoarea reală a sumelor datorate.
• Plata dobânzii legale penalizatoare, calculate începând cu ziua imediat următoare scadenței fiecărui salariu lunar din perioada punerii la dispoziție sau suspendării și până la data plății efective.
• Plata retroactivă a sporului pentru absolvirea studiilor superioare (diplomă de licență). Acesta este reglementat de art. 34^1 alin. (1) lit. b) și alin. (5) din OUG nr. 114/2018, dacă polițistul activa în domeniul corespunzător studiilor absolvite la momentul punerii la dispoziție.
2. În interpretarea legislației aplicabile, ÎCCJ a concluzionat că măsura compensării drepturilor nu include:
• Compensarea în bani a concediului de odihnă suplimentar neefectuat pe perioada punerii la dispoziție sau suspendării. Această interpretare derivă din art. 27^29 din Legea nr. 360/2002 și art. 13, art. 16 și art. 4 alin. (2) din HG nr. 1.578/2002, care reglementează drepturile polițistului la concedii de odihnă și alte beneficii. Din această perspectivă, ICCJ a clarificat că măsura compensării drepturilor de care a fost privat polițistul nu include compensarea în bani a concediului de odihnă suplimentar neefectuat. Acest lucru este valabil chiar dacă polițistul nu a beneficiat de concediul respectiv în perioada punerii la dispoziție sau a suspendării.
ÎCCJ a respins, ca inadmisibilă, solicitarea privind interpretarea dispozițiilor legale referitoare la includerea unor categorii suplimentare de sporuri și drepturi pecuniare în drepturile cuvenite polițistului repus în funcție, motivând că aceste aspecte nu au fost considerate parte din sesizarea inițială admisă de instanță și, prin urmare, nu au fost soluționate în cadrul acestei decizii.
Printre acestea se numără:
• Totalitatea sporurilor și drepturilor pecuniare aferente funcției (inclusiv sporul de fidelitate, sporul pentru păstrarea confidențialității etc.);
• Avansările în grad;
• Majorarea salariului pentru titlul de specialist de clasă.
Această decizie clarifică aplicarea dispozițiilor legale în cazul repunerii în funcție a polițiștilor ca urmare a încetării punerii la dispoziție și a compensării drepturilor de care aceștia au fost privați. Decizia ÎCCJ este obligatorie, conform art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă, și se aplică în toate cazurile similare.
Prin urmare, Decizia nr. 3/2025 a Înaltei Curți de Casație și Justiție stabilește un echilibru între drepturile polițiștilor repuși în funcție și limitele legale ale compensării acestora, asigurând un cadru clar pentru modul în care trebuie gestionate repunerile în funcție, respectarea principiilor legale și protejarea drepturilor financiare ale colegilor noștri. Actualizarea sumelor cu rata inflației, plata dobânzilor penalizatoare și includerea sporurilor pentru studii superioare reflectă o abordare echitabilă.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol