A fost pus in transparenta decizională proiectul de ordin de ministru privind stabilirea cerințelor de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor și al datelor de monitorizare a traficului rutier aferent acestora. La data de 29.06.2024, în Monitorul Oficial al României, Partea I, a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere care modifică și completează Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, prin art. I pct. 32, care a intrat în vigoare la data de 27.10.2024, a fost introdus un nou articol în Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 109^2. Potrivit art. 109^2 alin. 1 din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, „Poliţia Română are dreptul de a prelucra […] datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes judeţean şi local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează.”
De asemenea, alin. 2 al aceluiași articol reglementează primirea de către Poliția Română de la administratorii drumurilor publice de interes judeţean şi local, automat, prin intermediul unor sisteme de
comunicaţii securizate, de semnalări şi date de monitorizare a traficului aferente acestora care privesc posibila:
- încălcare a normelor de circulaţie pe drumurile publice;
- prezenţă în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară.
Totodată, în conformitate cu prevederile art. 109^2 alin. 4 din același act normativ „Cerinţele de compatibilitate şi interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor şi al datelor de monitorizare a traficului aferente acestora, se stabilesc, la nivel naţional, prin ordin al ministrului afacerilor interne.”Ținând cont de cadrul legal menționat mai sus, prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne se impune stabilirea cerinţelor de compatibilitate şi interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor și al datelor de monitorizare a traficului aferente acestora.
În concret, principalele reglementări ale proiectului de ordin vizează:
- Obiectul și definirea unor termeni (semnalări și date de monitorizare a traficului aferente acestora,
platforma software a Poliției Române, administratorul drumului public, mijloace tehnice pentru monitorizarea traficului rutier, administrator tehnic etc.); - Cerințele de compatibilitate și interconectare;
- Cerințele de colectare a datelor de monitorizare a traficului rutier și de transmitere a semnalărilor;
- Formatul semnalărilor;
- Aspecte referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal.
Astfel, prin proiect se urmărește atingerea obiectivelor stabilite prin Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 682/2022, cu modificările ulterioare, în sensulcontribuirii la operaţionalizarea sistemelor tehnice automate pentru detecția, procesarea şi sancționarea abaterilor rutiere. România a preluat obiectivul european de performanță în cuprinsul strategiei și a considerat combaterea depășirii regimului legal de viteză drept indicator-cheie, în îndeplinirea obiectivului asumat, de reducere cu 50% a numărului de decese cauzate de accidente rutiere în perioada 2022-2030 și de reducere cu 50% a numărului de vătămări grave, în aceeași perioadă.
Astfel, România își propune să creeze un mediu rutier mai sigur pentru toți participanții la trafic. Acest obiectiv vizează drumurile de interes naţional, prin Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România – e-Sigur, instituit prin Legea nr. 383/2022 privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier, fiind utilizate atât mijloacele tehnice amplasate pe acestea de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), direct sau prin CNAIR, cât și mijloacele tehnice din dotarea Poliţiei Române din Ministerul Afacerilor Interne, indiferent de categoria de drum public monitorizată.De asemenea, sunt vizate și drumurile publice de interes judeţean şi local, prin mecanismul instituit de art. 109^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, gestionat de către Ministerul Afacerilor Interne și administratorii drumurilor de interes județean și local.
Astfel, soluțiile tehnologice aferente sistemelor de monitorizare a traficului rutier la nivel naţional, indiferent de categoria de drum monitorizată, trebuie să fie integrate, astfel încât să se asigure interoperabilizarea la nivel național a celor două mecanisme din punct de vedere operațional și tehnic.
În acest context, Ministerul Afacerilor Interne, la elaborarea prezentului proiect, a cooperat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii și cu Serviciul de Telecomunicații Speciale în vederea stabilirii cerințelor de compatibilitate și interconectare. Astfel, cerințele tehnice și de securitate minime aplicabile sistemelor informatice și de comunicații utilizate pentru interconectare au fost corelate cu cele comunicate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere prin adresa nr. 92/57486/29.05.2025 pentru sistemul e-SIGUR. În ceea ce privește componenta LPR, la stabilirea cerințelor au fost avute în vedere, în principal, următoarele:
- rezoluția minimă stabilită este necesară pentru a obține o imagine de pe care să poată fi extrase informațiile referitoare la numărul de înmatriculare ori înregistrare, precum și alte detalii ale vehiculului, cum ar fi culoarea, marca sau tipul acestuia, în scopul maximizării posibilității de recunoaștere a numărului, inclusiv în condiții nefavorabile (plăcuțe murdare, deteriorate, condiții meteo inadecvate – ploaie, ceață, viteză mare de deplasare);
- funcția „focus remote” asigură posibilitatea efectuării unor reglaje ale obiectivului varifocal de la distanță, pentru a evita intervențiile fizice la fața locului și alocarea de resurse logistice și umane;
- capabilitatea de procesare locală ca o platformă edge vizează minimizarea traficului de date între
mijloacele tehnice pentru monitorizarea traficului rutier și platforma software a Poliției Române,
precum și continuarea funcționării în condițiile pierderii conexiunii, prin procesare și stocare locală.
Cerințele tehnice propuse pentru senzori sunt minimale pentru asigurarea funcționării acestora în condiții optime pentru atingerea scopului stabilit de OUG nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
VEZI AICI PROIECTUL DE ORDIN DE MINISTRU
Viittorul ne apartine!
Echipa Sindicatului EUROPOL