În această perioadă în care urmează să se contureze un nou Guvern și în care se caută soluții pentru reducerea deficitului bugetar și o mai bună colectare a banilor la bugetul de stat, ne confruntăm cu mari deficiențe legislative care înlesnesc eludarea plății obligațiilor către stat. În același timp, acest vid legislativ, cât și procedural, creează și o sfidare la adresa instituțiilor care prin natura activității lor pot contribui la colectarea banilor la bugetul de stat.
Și ne vom opri doar la o mică parte a acestor deficiențe și anume la încasarea/recuperarea sumelor provenite din amenzile aplicate cetățenilor străini nerezidenți în România. Pe înțelesul tuturor, cetățeanul străin nerezident este acea persoană care vine de regulă în România în scop turistic sau întâlnire de afaceri, acesta nefiind înregistrat în evidența organelor locale.
Datele statistice din evidența Agenției Naționale de Administrare Fiscală ne arată că în ultimii 3 ani au fost aplicate 42.712 de amenzi cetățenilor străini nerezidenți, în valoare 44.659.951 lei (aproape 9 milioane de euro), din care s-au plătit doar 25.066.785 lei (aproape 5 milioane de euro), 4 milioane de euro fiind pierduți practic de statul român.
De fapt ce se întîâmplă și care este mecanismul prin care cetățenii străini ocolesc plata amenzilor primite. Aceștia vin în România, așa cum precizam mai sus, ca turiști sau oameni de afaceri și pot fi sanctionați contravențional cu amendă, fie la regimul frontierei de stat în punctele de trecere ale frontierei, fie la regimul rutier, pentru tulburarea ordinii și liniștii publice sau pentru orice altă contravenție săvărșită.
După completarea procesului-verbal de contravenție și aplicarea amenzii, aceasta este comunicată la adresa de domiciliu a acestuia din statul de proveniență, neexistând nicio certitudine că aceasta ajunge la contravenient. Sunt expediții postale trimise de organele poliției pentru comunicarea procesului-verbal de contravenție in state precum China, Afganistan, Filipine, Australia etc, unde valoarea unei expediitii ajunge și la 200-250 lei, doar pentru că legislația noastră în materie , OUG 2/2001 asa prevede. In acelasi timp si ANAF-ul trebuie să trimită comunicare contravenientului la adresa din tara de proveniență precum că figurează cu un debit în România, situație in care si acestă instituție plateste pe expeditie sume similare începând cu 30-40 lei /expeditie si ajungând la 200-250 lei/expediție in funcție de țara de domiciliu. Suplimentar sumelor neachitate din amenzi, statul român face o risipă de bani pe aceste comunicări asupra cărora nu poate avea un control, pentru că legislația incidentă nu prevede altă modalitate de comunicare a procesului-verbal de contravenție.
Mai mult de atât, după ce este sancționat contravențional cetățeanul străin, nu există niciun control legislativ/procedural asupra acestuia, astfel încât acesta să figureze în vreo bază de date relavantă atunci când este verificat de colegii noștri din cadrul Poliției Române, Poliției de Frontieră sau IGI. Practic, un cetățean străin poate săvărși căte contravenții dorește, pentru că nu va putea fi întrebat de nimeni de ce nu si-a achitat amenzile primite, fie la intrarea/iesirea din țară, fie când este verificat în trafic pe căile de comunicații pe teritoriul României.
Astăzi, la nivelul Ministerul Afacerilor Interne, nu există o bază de date relevantă, care să fie interconectată cu structurile ANAF, astfel încât atunci când cetățeanul străin este verificat în bazele de date nationale, să se poată observa că acesta figurează cu amenzi neachitate. În același timp, nici legislația incidentă, respectiv OUG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, nu prevede nicio măsură luată împotrivă cetățeanului străin, în cazul în care se constată că acesta figurează cu amenzi aplicate pe teritoriul României care sunt neachitate.
România astăzi este un mic ”paradis fiscal” pentru cetățenii străini nerezidenți cărora le sunt aplicate amenzi ca urmare a încălcării legislației române, în condițiile în care nu există niciun control din partea autorităților atunci când sunt sacționați. Lipsa unor prevederi legislative concrete și coerente cu privire la cetățenii străini cărora le sunt aplicate sanctiuni contravenționale, coroborate cu lipsa unor baze de date relevante interconectate pentru structurile Poliției Române-Anaf, fac ca statul român să piardă milioane de euro.
Această situație prezentată arată doar o mică parte din sincopele legislative care îngreunează colectarea banilor la bugetul de stat, existând deificiențe și pentru celelalte categorii de persoane, însă cu aceste situații vom reveni într-un material ulterior.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL