Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a emis în cursul zilei de azi, Decizia nr. 53 din 2024, o hotărâre deosebit de importantă care clarifică statutul și drepturile magistraților proveniți din rândurile ofițerilor de poliție care au desfășurat activități de specialitate juridică.  Această decizie răspunde unei întrebări esențiale: în ce măsură perioada în care un magistrat, fost ofițer de poliție, licențiat în științe juridice, care a îndeplinit funcții juridice poate fi valorificată pentru a obține pensia de magistrat?

Decizia a fost emisă ca urmare a unei sesizări formulate în baza art. 519 din Codul de procedură civilă, prin care s-a cerut ÎCCJ să dezlege anumite chestiuni de drept, neclare din perspectiva aplicării dispozițiilor din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor cât și alte  prevederi legale din acte normative conexe.

În principal, Înalta Curte a fost solicitată să clarifice două aspecte:

1.    Dacă perioada în care un magistrat, fost ofițer de poliție, licențiat în științe juridice, care a îndeplinit funcții de specialitate juridică poate fi luată în considerare pentru acordarea pensiei de serviciu de magistrat.

2.    Dacă există vreun impediment, conform legislației în vigoare, ca o persoană care a beneficiat de o pensie militară de stat pentru o astfel de activitate juridică să solicite și pensie de magistrat ulterior.

În aceste condiții, prin Decizia nr. 53 din (21.10) 2024, ÎCCJ a admis parțial sesizarea și a oferit răspunsuri detaliate la cele două întrebări esențiale, după cum urmează:

1. Perioada de activitate juridică în poliție poate fi luată în considerare pentru pensia de magistrat, drept urmare, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 82 alin. (3) din Legea nr. 303/2004, în coroborare cu art. 86 și art. 104 alin. (1) din aceeași lege, perioada în care un magistrat, fost ofițer de poliție licențiat în științe juridice a îndeplinit funcții de specialitate juridică poate luată în considerare în vederea acordării pensiei de serviciu prevăzute pentru magistrați. Această recunoaștere este condiționată, însă, de o analiză detaliată a atribuțiilor îndeplinite în calitate de ofițer de poliție.

Analiza trebuie să demonstreze că atribuțiile exercitate de magistrat în perioada în care activa ca ofițer de poliție se circumscriu condițiilor în care anumite funcții juridice pot fi echivalate cu activitatea desfășurată anterior admiterii în magistratură, de un magistrat, permițând astfel recunoașterea perioadei respective pentru calculul pensiei de magistrat.

Contextul legal incident  subliniază că anumite funcții juridice trebuie să implice atribuții similare celor din activitatea judiciară, ca atare, dacă ofițerul de poliție a îndeplinit funcții juridice care presupun aplicarea legii în mod similar unui magistrat, această perioadă poate fi recunoscută pentru acordarea pensiei.

2. Respingerea sesizării privind pensia dublă: inadmisibilitate
În ceea ce privește cea de-a doua chestiune de drept supusă analizei, ÎCCJ a respins sesizarea ca fiind inadmisibilă. Aceasta se referea la posibilitatea ca o persoană care poate beneficia de o pensie militară de stat, pentru activitatea juridică desfășurată în cadrul poliției, să poată obține ulterior și o pensie de serviciu de magistrat.

Întrebarea concretă punea problema dacă prevederile legale care reglementează regimul pensiilor de serviciu pentru magistrați, îngrădește interacțiunea dintre diferite tipuri de pensii, inclusiv pensiile militare.

Cu toate acestea, ÎCCJ a considerat că această problemă nu poate fi soluționată în cadrul sesizării formulate, respingând solicitarea ca inadmisibilă, fără a intra în fondul problemei.

Decizia ÎCCJ nr. 53 din 2024 are implicații semnificative pentru magistrații proveniți din rândurile ofițerilor de poliție care au îndeplinit funcții juridice și care, ulterior, își doresc să obțină pensia de magistrat. Hotărârea clarifică faptul că această perioadă de activitate juridică poate fi luată în considerare pentru acordarea pensiei de magistrat, dar numai în măsura în care atribuțiile exercitate de aceștia se încadrează în cerințele stricte impuse cadrul normativ aplicabil

Această decizie subliniază importanța unei analize detaliate a atribuțiilor de serviciu și oferă un cadru clar pentru recunoașterea perioadelor de activitate juridică desfășurată în alte domenii decât cel strict judiciar. De asemenea, decizia descurajează solicitările duble de pensie de serviciu, punând în evidență restricțiile legale existente în această privință.

Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 53 din 2024 reprezintă un punct de reper în interpretarea reglementărilor privind pensiile de serviciu pentru magistrați, oferind clarificările necesare în ceea ce privește recunoașterea perioadelor de activitate juridică desfășurată de magistrat în calitate de ofițer de poliție în vederea obținerii pensiei de magistrat. Totodată, a fost clarificat faptul că solicitările privind obținerea unei pensii de serviciu duble (militară și de magistrat) sunt inadmisibile. Pe cale de consecință, decizia consolidează un cadru juridic echilibrat și previzibil pentru toți cei implicați.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

 

Sindicatul EUROPOL: Vești bune pentru polițiștii care vor să devină magistrați!

Distribuie

Un răspuns

  1. Titlul e greșit: sunt vesti bune pentru magistrații foști politisti. Cine e admis direct în magistratura (5 ani experienta în anumite profesii juridice) după modificarea relativ recenta a statutului magistratului , va trebui sa îndeplinească și condiția vârstei minime de 60 de ani , dacă are minim 25 de ani vechime efectiva în magistratura. Dacă nu , atunci va ieși la 65 de ani.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt esențiale pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.