Suspendarea dreptului de a conduce poate genera mai multă autoritate Poliției

In ultimele luni s-a vorbit foarte mult despre lipsa de autoritate a Poliției Române și despre soluțiile care ar putea contribui la recăpătarea ei. Din păcate, în stilul deja cunoscut pentru miniștrii și politicienii noștri, aceștia s-au hazardat să spună că „statutul” e de vină și că trebuie să îl modificăm. În raport cu ceea ce legea permite ca reglementări într-un statut special, așa cum este Legea 360/2002, nu știm ce ar putea să prevadă legiuitorul pentru ca polițiștii să nu mai fie bătaia de joc a contravenienților care își rup procesul verbal în fața lor sau a bețivilor cărora li se umflă mușchii în ei de îndată ce văd o uniformă.

Până la urmă, oricum ne-am învârti pe după cireș, autoritatea reprezintă putere și impunere. Cu alte cuvinte, dacă vrem autoritate pentru polițiști, trebuie să ne asigurăm că acțiunile acestora, indiferent că vorbim de domeniul contravențional sau penal, trebuie să aibă EFECTE IMEDIATE ȘI VIZIBILE. În momentul în care un polițist aplică o contravenție la regimul rutier împotriva unei persoane care nu are niciun bun pe numele ei, iar aceasta îi râde în față și îi rupe procesul verbal, nu avem cum să vorbim de autoritate, ci mai degrabă vorbim despre ridicol.

Dacă am vorbi însă despre o situație în care neplata acelei banale contravenții ar atrage un efect imediat asupra acelei persoane, cum ar fi suspendarea dreptului de a conduce pe drumurile publice până la plata amenzii, lucrurile ar sta cu totul diferit. Nimeni nu știe mai bine decât polițiștii, nici chiar politicienii care votează legile, cât de ridicol este să invoci și să aplici o lege care nu are niciun efect față de cel care o încalcă. Sigur, prin această măsură nu sunt acoperite toate situațiile, cum ar fi cea a băiețașilor de „bani gata” însă este o primă măsură

Am fost plăcut surprinși însă la vederea unei inițiative legislative propuse de un deputat care a vrea ca neplata amenzii într-un termen de 30 de zile să atragă suspendarea dreptului de a conduce pe drumurile publice. Este cât de poate de simplistă propunerea, dar foarte eficientă și rațională. Indiferent de starea socială a conducătorului auto, dacă respecți legea, nu vei fi amendat, în caz contrar, suporți consecințele pecuniare ale legii.

Mai mult, aceasta este în concordanță și cu prevederile Directivei recent aprobate de România, de suspendare temporare a înmatriculării în cazul în care nu se notifică schimbarea proprietarului sau în cazul expirării ITP-ului. Organizația noastră va urmări parcursul acestei inițiative și va contribui la documentarea și susținerea unei astfel de modificări. Mai jos aveți integral știrea preluată de pe www.agerpres.ro.

„Șoferii ar putea rămâne fără permis dacă nu achită amenzile în termen de 30 de zile, prevede o propunere legislativă pentru completarea art. 103 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, depusă la Parlament de deputatul PSD Mihai Weber. Conducătorii auto aflați într-o astfel de situație își pot recupera permisul dacă vor prezenta dovada că au plătit amenda.

Astfel, articolul 103 din OUG 195/2002, care reglementează răspunderea contravențională, se va completa cu un nou alineat conform căruia se va dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule și tractoare agricole sau forestiere și în cazul neachitării în termen de 30 de zile a amenzilor privind circulația pe drumurile publice.

Conform propunerii legislative, autoritatea emitentă a permisului de conducere va dispune prin ordin suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, suspendare ce operează la 30 de zile de la data săvârșirii contravenției. Suspendarea încetează la data depunerii dovezii de achitare a amenzilor restante.

„Statisticile autorităților competente relevă o situație defavorabilă din punctul de vedere al încasării la buget a amenzilor contravenționale provenind din amenzile de circulație. Întrucât acestea reprezintă sume importante la bugetul de stat, neachitarea acestor obligații afectează considerabil bugetul local. În acest context este necesară o politică legislativă adecvată prin care trebuie, pe de o parte, generate măsuri pentru creșterea gradului de încasare a amenzilor, iar, pe de altă parte, cetățeanul trebuie să fie constrâns să achite amenda în termenul prevăzut de lege, prin sancționarea atitudinii sale de neconformare față de norma juridică, suspendând exercitarea dreptului de a conduce autovehicule și tractoare agricole sau forestiere. În continuarea unei inițiative care propune modificarea ordinii de stingere a obligațiilor bugetare, este necesară o modificare a legislației în domeniu pentru a determina un comportament responsabil al conducătorilor auto, atât din punct de vedere al conduitei în trafic, cât și din perspectiva achitării obligațiilor ce decurg din încălcarea dispozițiilor în vigoare”, arată inițiatorul în expunerea de motive.

Potrivit acestuia, nesancționarea adecvată a conducătorilor auto care nu își respectă obligația de a achita amenda determină perpetuarea unui comportament neadecvat în trafic, întrucât contravenientul nu resimte constrângerile impuse de măsura coercitivă, considerând faptele sale ca fiind de natură normală, asupra sa nereflectându-se cu adevărat o penalizare.

„Mai mult, la nivel social, există o discriminare a celor care își achită la timp obligațiile, atât timp cât atât cei care achită, dar și cei care evită obligația impusă prin sancțiunea principală a amenzii, se bucură în continuare de exercitarea dreptului de a conduce. Considerăm că este necesară o constrângere suplimentară pentru normalizarea situației privind achitarea amenzilor de circulație, fapt ce constituie atât o înlăturare a stării de pericol create prin posibila repetare a unor fapte interzise de lege, dar și creșterea nivelului de încasare a obligațiilor bugetare. Adoptarea prezentei propuneri legislative de completare a Ordonanței de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice nu are impact financiar”, a mai arătat Mihai Weber în expunerea de motive.

Propunerea legislativă a fost depusă la Biroul permanent al Senatului, în calitate de primă Cameră sesizată.  SURSA: AGERPRES

 

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Suspendarea dreptului de a conduce poate genera mai multă autoritate Poliției

5 răspunsuri

  1. La regimul circulatiei rutiere se mai platesc din sanctiunile contraventionale aplicate, iar suspendarea dreptului de a conduce pentru neplata ar fi binevenita si ar aduce un spor de autoritate, dar ce facem cu sanctiunile contraventionale aplicate la celelalte acte normative? In special la Legea 61/1991, la care se vede lipsa de eficienta a sanctiunilor aplicate care conduce implicit la lipsa autoritatii politistului.

    1. Asta am si spus in material, ca aceasta masura acopera doar o parte din problematica. Subiectii aplicarii Legii 61 inca ridica o mare problema, mai ales in contextul in care inchisoarea contraventionala contravine legislatiei europene.

    2. Sa nu ne imbatam cu apa rece! Aceasta initiativa legislativa a d-lui deputat nu pleaca de la ideea de a intari autoritatea Politiei Romane, ci are la baza lipsa acuta de bani a guvernului. Sunt disperati, nu stiu de unde sa mai face rost de bani, pentru acoperirea cheltuielilor. Astfel, au sesizat ca aceste amenzi neplatite la regimul rutier ar fi o sursa buna de venit. Daca acest lucru va duce si la intarirea autoritatii politistului este foarte bine, dar, repet, nu pentru noi a aparut aceasta initiativa legislativa.
      In Romania, politicienii nu doresc o politie puternica, moderna, nu doresc un stat puternic, care sa nu fie usor de manipulat sau usor coruptibil.
      Mai grav este ca cei care conduc Politia Romana si MAI nu sunt interesati decat de propriile lor interese si nu dau doi bani pe ceea ce se intampla in strada.
      Au murit politisti la datorie si ce s-a schimbat? NIMIC!
      Vor mai muri politisti la datorie si ce se va schimba? Absolut NIMIC!
      Suntem doar un numar intr-o ecuatie.
      Din birourile cu termopane, aer conditionat, secretara si sofer personal, lucrurile se vad altfel. Cand ai peste 12.000 lei/luna salariu net pentru ca esti „meneger” si „doctor”, altfel vezi lucrurile. Nu iti pasa de cei mici, pentru ca nu stii cum este sa fii mic!

  2. La lg 61/1991 solutia este ca a doua fapta in 6 luni sa constituie infractiune care de judeca in regim de urgenta cu posibilitatea achitarii ei sau a transformarii in zile de inchisoare penala la o paritate de 50 lei amenda/zi inchisoare.

  3. Privitor la rutiera intai sa vedem drumurile facute, conditii occidentale de trafic, o viteza adecvata pe sosele gen d.n. adica un 70/h ca de aceea sunt sosele si nu parcuri de joaca si abia apoi cu coercitia pe cetatean.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *