Spune NU violenței domestice. Cum gestionează polițiștii această situație

Violența domestică, așa cum  este ea definită de Convenția de la Istanbul, desemnează toate actele de violență fizică, psihică, sexuală, psihologică sau economică care apar în interiorul familiei sau a unei unități domestice, între foști sau actuali soți ori parteneri, chiar dacă aceștia împart sau nu aceeași rezidență cu victima.

Ministerul Afacerilor Interne a pus în transparență decizională, având ca termen 10 zile de la data de 16.11.2018, Ordinul ministrului afacerilor interne și ministrului muncii și justiției sociale privind modalitatea de gestionare a cazurilor de violență domestică de către polițiști. Acest proiect este o urmare a modificărilor aduse Legii 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, modificări aduse prin Legea 174/2018.

Proiectul de ordin cuprinde o serie de dispoziții ce stabilesc structurile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne care sunt competente să realizeze intervenția la evenimente de violență domestică.  Prin propunerea de ordin  s-a urmărit ca aceste modalitățile de intervenție ale Poliției Române să fie adaptate la particularitățile cazurilor de violență domestică, fără a necesita antrenarea unor resurse suplimentare. În sarcina polițiștilor s-a stabilit obligația de a efectua o evaluare a riscului generat de faptele individualizate constituind violență domestică, indiferent de modul în care iau cunoștință despre situațiile de fapt punctuale.

Formularul-tip de evaluare a riscului și a metodologiei de utilizare a acestuia are ca rol stabilirea unor criterii cât mai obiective pentru aprecierea gradului de risc asupra vieții, integrității fizice ori libertății unei persoane, victimă a violenței domestice, astfel încât să fie eliminat pe cât posibil subiectivismul inerent unui astfel de demers. De asemenea, în proiect sunt prevăzute obligațiile pe care le au polițiștii pentru a asigura executarea măsurilor de protecție ce pot fi dispuse prin ordinul de protecție provizoriu.

Dacă aveți propuneri și sugestii în completarea proiectului de ordin de ministru, vă rugăm să ni le transmiteți fie pe emailul sindicatului, sindicateuropol@gmail.com, fie direct pe pagina de facebook, Sindicat Europol.

CITEȘTE PROIECTUL DE ORDIN AICI

MODEL FORMULAR DE EVALUARE A RISCULUI

MODEL ORDIN DE PROTECȚIE PROVIZORIU

 

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Spune NU violenței domestice. Cum gestionează polițiștii această situație

Distribuie

Un răspuns

  1. Buna seara! In opinia mea acest proiect de ordin nu ajuta cu nimic victima violentei domestice, opinie impartasita si de alte zeci de politisti care am fost prezenti la prezentarea acestuia. S-a motivat ca acest proiect ajuta foarte mult victima intrucat s-a stabilit sociologic ca in urma unei violente domestice primele 24 h sunt decisive in salvarea vietii victimei, motiv pentru care este oportun emiterea unui ordin de protectie provizoriu iar ca argument s-a prezentat o statistica care arata ca 108 femei au fost ucise prin incalcarea ordinului de protectie. In momentul in care s-a adresat intrebarea fireasca, cate dintre acestea au murit in primele 24 h pentru a se justifica emiterea unui ordin de protectie provizoriu , raspunsul cadrelor care au expus acest proiect a fost niciuna… Daca pana acum instanta de judecata isi facea o opinie si emitea/nu emitea acest ordin de protectie la rece, dupa cateva zile, ascultand pe de-o parte atat victima(subiectiva) si probele sale precum si alte alte probe( fise de interventie la eveniment, procese verbale de sesizare,contraventii aplicate, plangeri inregistrate la nivelul subunitatii), acum prin acest proiect politistul la cald, pe loc, va emite un ordin de protectie provizoriu doar pe baza unui chestionar ce va fi completat cu raspunsurile victimei.Daca va raspunde cu da la doua din primele sase-sapte intrebari sau cu sase raspunsuri de da la urmatorul chestionar din 20-22 de intrebari esti obligat sa emiti acest ordin de protectie provizoriu. Am vazut chestionarul si credeti-ma ca se va raspunde cu da la majoritatea acestor intrebari ceea ce va determina politistul sa intocmeasca ordinul de protectie provizoriu. Prin acest proiect se deschide o cutie a Pandorei in sensul ca orice doreste sa dea afara din casa pe orice(sot/sotie,concubin/concubina, prieten/prietena, copii,rude..etc) o poate face, fiind de ajuns doar simpla apelare la S.N.U.A.U prin care se reclama o violenta domestica reala sau adevarata. Acest proiect nu creeaza un filtru, nu lasa la aprecierea politistului oportunitatea emiterii acestui ordin de protectie provizoriu in urma unor verificari mai ample ca in cazul instantei de judecata, ci doar in baza afirmatiilor de da ale victimei la chestionarul amintit mai sus, esti obligat sa emiti ordinul de protectie provizoriu. In acest mod politistul se transforma in notar public fiind obligat sa emita actul doar la afirmatiile adevarate sau mincinoase ale victimei care poate in acest fel foarte usor sa scoata afara din casa cu ajutorul politiei orice ruda a sa. Credeti-ma ca am vazut multe plangeri penale si multe ordine de protectie respinse de instantele de judecata care si-au dat seama de intentiile victimelor de a scoate din locuinta comuna sau a uneia dintre parti, prin diverse metode partenerul de viata. In acest moment acest lucru nu va mai fi posibil, nu va mai exista niciun filtru pentru a stabili adevarul si situatia de fapt si ca politist trebuie doar sa o crezi pe cuvant pe victima, care te poate induce in eroare in mod voit. Ganditi-va ca doar prin cateva intrebari adresate victimei scoti din casa de la oameni simpli pana la oameni de afaceri, juristi, procurori sau judecatori. In opinia mea singura victima care va rezulta din acest proiect va fi politistul. Deja daca verificati la sectii de politie sunt politisti care sunt cercetati doar pentru faptul ca au intervenit intr-o situatie de violenta in familie iar ulterior persoanele implicate se impaca si impreuna il reclama pe politist pentru distrugere(in cazul in care a spart usa la strigatele disperate ale victimei), abuz in serviciu si purtare abuziva. Politistii vor fi expusi si reclamati pe banda rulanta prin emiterea unor ordine de protectie provizorii in acest mod si nu trebuie lasat ca acest proiect sa produca efecte in forma actuala, fara a exista si un punct de vedere din partea politiei care sa duca in final la emiterea actului in cauza. Sunt mai multe lacune identificate in acest proiect printre care amintesc doar faptul ca scrie ca dupa emiterea ordinului provizoriu, politistul ii va acorda timpul necesar agresorului de a-si strange lucrurile, fara a specifica care este acest timp 10 min, 1 ora, 4 ore, lasand loc interpretarilor si bineanteles unor noi plangeri adresate politistilor. In concluzie, acest proiect a fost facut pe repede inainte, la presiunea mass-mediei si societatii civile, nu ofera mai multa protectie victimei, logistic vorbind nu poate fi aplicat in conditiile in care acum pe anul in curs la sectiile de politie sunt in medie in jur de 25-30 ordine de protectie inregistrate, prin acest proiect vor ajunge la cateva sute iar timpul de interventie la un astfel de eveniment va fi in jur de 2-4 ore.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută