Ședințe la MAI! Ce se dorește de fapt cu proiectul de OUG?

Azi, la sediul MAI, începând cu ora 10:00, a avut loc o întâlnire între reprezentanții federațiilor sindicale și Mihai Viorel Fifor, viceprim-ministrul pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, ministrul afacerilor interne interimar, alături de reprezentanții direcțiilor de specialitate din direcțiile generale, respectiv șefii de arme (IGPR, IGPF, IGI). „Coincidența” a făcut ca, în aceeași zi, la ora 12:00, cu un etaj mai sus, să fie planificată ședința Comisiei de Dialog Social pentru analizarea propunerilor partenerilor sociali cu privire la proiectul de Ordonanță de urgență, de modificare a Legii 360/2002 Statutul polițistului.

În ceea ce privește prima întâlnire, condusă de  Mihai Fifor, viceprim-ministrul pentru implementarea parteneriatelor strategice ale României, ministrul afacerilor interne interimar, s-a dorit să se măsoare „pulsul” organizațiilor sindicale la cele propuse de MAI în draftul ordonanței de urgență ce va modifica Legea nr. 360/2002. Din păcate, cu toate că s-a dorit un dialog real pe diferitele subiecte de interes, am asistat la un circ ieftin, generat de primul „circar” al sindicaliștilor, bine cunoscutul Goarnă.

Dacă la prima întâlnire pe subiect, de săptămâna trecută, am avut parte de 2 ore în care am avut discuții consistente, însoțite de argumente și analize aprofundate, astăzi am asistat la strigăte, urlete, jigniri, grandomanii și mahalagisme care au denaturat întru totul dialogul. Singura preocupare vădită a lui Goarnă a fost să-și protejeze cei mai importanți membrii de sindicat, respectiv șefii, care tremurau la gândul că vor putea fi evaluați de subalternii lor și că vor putea fi schimbați din funcție.

Nu negăm faptul că mecanismul contractului de mandat propus prin actualul proiect nu poate îmbrăca forme de abuz în cazul în care va exista un șef care își va face treaba și va deranja mediul politic, însă nici nu putem să asistăm nepăsători la actualul sistem de „carieră” în care, proporția de ofițeri care ocupă funcții de conducere doar pentru că sunt finii, nepoții sau apropiații mediului politic este covârșitoare. Iar principiile ce țin de competență și profesionalism sunt precum „capra neagră”: pe cale de dispariție în sistemul de poliție.

Trecând la subiect, dacă principalul obiectiv pentru SNPPC a fost reprezentat de durata contractului de mandat și lupta pentru ca acesta să NU fie aplicat altor categorii de șefi decât celor care ocupă funcții de ordonatori de credite (inspector general/inspector șef), reprezentantul Sindicatului EUROPOL a continuat să militeze pentru creșterea nivelului de dificultate a probelor de concurs și crearea cadrului legal pentru ca agenții de poliție care îndeplinesc condițiile de studii și de vechime în specialitate să poată participa la concursurile de ocupare a funcțiilor de conducere până la nivelul de șef serviciu.

Printre fundamentele prezentate de Sindicatul EUROPOL în sprijinul acestei propuneri au fost situațiile pe care le putem întâlni în prezent, în toate unitățile de poliție, unde avem ofițeri care au studii superioare de Teologie, Sociologie, Informatică și care ocupă funcții de conducere în structuri de ordine publică, investigații criminale sau rutieră. Mai mult, pentru că există un puternic sentiment de frustrare a ofițerilor care sunt vehemenți împotriva unei astfel de măsuri, a fost prezentată „normalitatea” din teren, unde agenții de poliție lucrează umăr la umăr cu comisari șefi de poliție, iar salarizarea diferită.

De asemenea, în ceea ce privește compensația de chirie, reprezentantul Sindicatului EUROPOL a scos în evidență că personalul MAI „beneficiază” de cele mai nefavorabile condiții în ceea ce privește accesarea dreptului la compensația de chirie, respectiv suntem singurii din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională unde există acest concept arbitrar și subiectiv de „mutare la cerere/mutare în interes de serviciu”, suntem condiționați să închiriem locuințe în localitatea unde își are sediul unitatea fiind astfel afectați colegii care își desfășoară activitatea la Aeroportul Otopeni, cei care lucrează la Brigada de Poliție Autostrăzi sau cei din sectoarele de poliție de frontieră izolate, dar și singurii a căror compensație de chirie se raportează la salariul de bază din 2009.

Totodată, am susținut acordarea gradului în funcție de vechimea în serviciu pentru agenții de poliție care au promovat examenul de trecere în corpul ofițerilor până la intrarea în vigoare a OUG nr.  53/2018 care a  a produs o mare discriminare pentru aceștia.

La finalul discuțiilor, care au fost acaparate în mare parte de Goarnă, care le depăna amintiri celor prezenți din perioada în care era el șef de post, privind cu melancolie, probabil, vremurile în care damigeana de vin și oaia erau delicatesele preferate, au rămas în discuție următoarele aspecte:

  • Mandat de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu 1 an al mandatului polițistului care ocupă funcție de conducere;
  • Mandatele sa fie aplicate de la funcția de șef serviciu mai sus (insp. Șef/adj insp șefi/șefi poliții municipale-orășenești/adjuncți;
  • Împuternicirea să fie realizată de maximum 2 ori, în intervale de câte 3 luni;
  • Posibilitatea ca agenții de poliție să poate participa la concursurile pentru funcție de conducere până la nivelul de șef de serviciu;

De asemenea, viceprim-ministrul și-a asumat modificarea HG nr. 284/2005, în cel mai scurt timp, în așa fel încât să existe o flexibilitate cu privire la aria teritorială în care polițistul își va putea închiria locuința. Tot acesta a precizat că toate propunerile care produc impact financiar, cuantumul compensației de chirie și eliminarea inechităților salariale care trebuiau corectate odată cu publicarea Legii 71/2015 (sporul de fidelitate, sporul de studii superioare, sporul pentru condiții de muncă etc.) vor fi analizate și prevăzute în bugetul pentru anul 2020.

În ceea ce privește ședința de dialog social, este cel puțin ciudat că a fost organizată înainte să expire termenul de 10 zile calendaristice în intervalul căruia orice persoană putea face propuneri. De aceea ne întrebăm dacă se va organiza o nouă ședință de dialog social, dacă în cursul zilei de mâine, când este termenul limită, vor mai fi trimise alte observații de polițiști pe marginea acestui proiect.

Vă asigurăm că vom continua să căutăm sprijin pentru a promova, probabil cea mai importantă modificare, prin care agenților de poliție cu studii, cu o vastă experiență și competență, să li se permită să participe la concursurile pentru posturile de conducere. În acest sens, ne vom arăta disponibilitatea să colaborăm cu celelalte organizații sindicale pentru a reuși să includem această prevedere în OUG.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

6 gânduri despre “Ședințe la MAI! Ce se dorește de fapt cu proiectul de OUG?

  1. Vă rog insistent să puneți în discuție și problema permanenței de la domiciliu ,in special pt.structurile de judiciar și criminalistică unde programul de lucru nu a fost reglementat pe 3 schimburi din lipsă de oameni și se continuă cu un mod de lucru că în anii ’90 (pe telefon non-stop), în mai ales în provincie. Nu se respectă timpul de refacere a capacității de muncă (12 ore – ord.577) – stai la serviciu 8 ore , la 16,oo pleci acasă și după 2 ore te cheamă la serviciu pt. CFL . NU ESTE NORMAL !
    Comunicați această problemă domnului ministru și să verifice în teritoriu pentru a constata aceste abuzuri ale șefilor.

  2. Vă rog să puneți în discuție și situația OMM, (10,15 respectiv 20%)de care ar trebui să beneficieze cadrele militare pensionati, drept care este interpretat de Casa de pensii, după bunul plac. Casa de pensii recunosc acest drept(legea80/95 art.11), fapt ptr. care il introduc la calculul pensiei, îl impoziteaza iar pensionarul nu primește nici un ban din dreptul care se cuvine conform acestei legi..Iar dacă nu mă credeți faceți o simulare în care primesc cei 15% (821lei)ptr. cei 24 de ani vechime și o altă simulare în care nu aș beneficia de acest drept și veți vedea că aceeași pensie o primesc.Deci oricine verifică eu scriptic am primit, dar de fapt nu primim nimic.

  3. Dacă vreți sa rezolvați cu adevărat problema diferențelor uriașe de salariu între ofițerii și agenții cu aceleași studii și vechime și care prestează aceeași muncă, rezolvarea consta în crearea unui corp al poliției judiciare mai suplu, care desfășoară doar activități de cercetare în dosarele penale, prevazut cu funcții de specialist, la care sa aibă acces toți polițiștii cu licență în științe juridice, pe baza de examen, nu ca în cazul de față când mai au un pic și iau sporul de poliţie judiciară și femeile de serviciu.
    Ceea ce faceți cu privire la accesul la funcțiile de conducere, nu rezolva deloc problema salarizării discriminatorii între cele doua categorii de polițiști, dovedește doar diletantismul celui care a avut aceasta idee.

Lasă un comentariu