În data de 28.11.2024, la sediul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră a avut loc o ședință de Dialog Social între reprezentanții instituției și cei ai Sindicatului Polițiștilor Europeni Europol, având pe ordinea de zi o serie de probleme cu care se confruntă polițiștii de frontieră.
- Strategia privind reorganizarea PFR în contextul aderării României la Spațiul Schengen- terestru. Legat de acest aspect, reprezentanții IGPF au precizat faptul că se așteaptă Consiliul JAI din data de 12.12.2024 atunci când se va hotărî cu exactitate dacă vor fi eliminate complet controalele în punctele de trecere ale frontierei sau dacă va mai fi o perioadă de 3 sau 6 luni în care se vor face controale aleatorii. De asemenea, după Consiliul JAI va avea loc o ședință cu organizațiile sindicale pentru a se prezenta concret cum se va acționa. Legat de personalul care astăzi își desfășoară activitatea în PTF-urile de la frontiera interna, aceștia vor desfășură ulterior aderării alte activități specifice post-aderare , iar dacă va fi cazul, vor putea ocupa posturile vacante de la nivelul structurilor unde lucrează. Mai mult decât atât, am propus ca la frontiera de Vest unde avem SPAPF Avram Iancu Oradea și aeroporturile Satu Mare, Oradea sau Arad, personalul din cadrul ITPF Oradea să poată fi relocat către aceste structuri care sunt subdimensionate. Conducerea IGPF a dat asigurări că după aderarea la Schengen terestru, niciun polițist nu-și va pierde locul de muncă și nu vom vorbi de reorganizare a inspectoratelor teritoriale ale poliției de frontieră, ci doar de noi activități desfășurate în contextul aderării.
2. Modificarea Dispoziției Inspectorului General privind pregătirea personalului încadrat în structurile operative din cadrul unităților teritoriale ale Poliției de Frontieră Române
Am propus eliminarea prevederilor art. 2 alin. 9 ale acestei dispoziții prin care polițiștii de la ture serviciu care obțin la testările lunare o notă sub 7 sunt obligați la un program intensiv de 8 ore, modificându-le astfel programul de lucru stabilit prin fișa postului. Astfel, polițiștii care vor fi în această situație vor fi incluși într-un program de pregătire intensivă prin grija șefilor ierarhici, doar în cadrul programului de lucru stabilit, în speță cel de la ture serviciu.
Totodată, am propus ca pregătirea lunară să se efectueze în mod compact, astfel că tragerea cu armamentul din dotare, evaluarea probelor fizice, cât și pregătirea de specialitate să fie efectuate în aceeași zi, în condițiile în care avem situații azi la unele inspectorate teritoriale când polițiștii trebuie să vină din timpul liber de 3 sau chiar 4 ori pe lună. În același timp, am solicitat ca personalul care este desemnat cu efectuarea pregătirii profesionale să fie incluși într-o formă de specializare la școlile de perfecționare, ținând cont că în majoritatea cazurilor aceștia nu au cursuri de pregătire psihopedagogica.
În același timp, am solicitat să se lase o flexibilitate fiecărei structuri să-și poată organiza forma de pregătire în funcție de specificul activității, resursele umane existente și de disponibilitatea de timp.
3. Stabilirea atribuțiilor prin fișa postului și respectiv punerea în plată a drepturilor cuvenite pentru personalul care desfășoară activități prin folosirea dronelor
Ținând cont că astăzi peste 100 de polițiști de frontieră sunt certificați ca fiind operatori UAV și UAS (utilizarea dronelor) și majoritatea dintre aceștia desfășoară activități prin folosirea acestor sisteme de zbor fără pilot, aceștia trebuie să fie și plătiți conform prevederilor legale similar celorlalte structuri care deja au în plată un spor salarial pentru folosirea acestor sisteme. La nivelul IGPF s-a constituit o comisie de analiză pentru această situație ca urmare a solicitărilor repetate pe care le-am adresat instituției, urmând a se identifica o soluție pentru punerea în plată a drepturilor cuvenite.
4. Uniformizarea activităților desfășurate de personalul din cadrul dispeceratelor subunităților PFR
Având în vedere faptul că la unele structuri teritoriale, activitatea personalului din dispecerat este supraîncărcată cu o serie de atribuții specifice altor compartimente, am solicitat degrevarea de sarcini a dispecerilor, iar aici vorbim de camerele Hunter, bodycam-uri , predarea-primirea armamentului etc, ținând cont de faptul că situația operativă a unor sectoare ale poliției de frontieră este vastă și face imposibilă îndeplinirea atribuțiilor din fișa postului.
5. Aplicarea unitară a drepturilor acordate în baza OUG 26/2024, respectiv Ordinul MAI nr. S/84/2024.
Odată cu aplicarea prevederilor Ordinului MAI S 84/2024 emis în baza OUG nr. 26/2024, au fost identificare o serie de disfuncționalități și aplicare neunitară a actului normativ, in discuție fiind polițiștii din cadrul PCMIIT, de la SCTF din cadrul sectoarelor și aeroporturilor, cât și din cadrul structurii de asigurare tehnică. Ni s-a comunicat faptul că pentru o parte dintre polițiștii încadrați la Pcmiit au fost emise dispoziții individuale de alocare corectă la acest drept, iar pentru cei de la SCTF încă se analizează. Considerăm că aceste situații trebuie remediate în termen urgent, având în vedere că acest drept este pus în plată de 6 luni de zile.
Reiterăm faptul că în perioada imediat următoare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne se intenționează prelungirea acordării acestei majorări, vom solicita clarificarea și îndreptarea situațiilor în care polițiștilor li s-a sistat acest drept pentru că nu au putut participa la activitățile de evaluare, fiind in concediu de odihnă planificat cu un an în urmă sau celor care s-au conformat ulterior.
6. Constituirea echipelor de intervenție pentru structurile aeroportuare
Am propus de asemenea constituirea echipelor de intervenție și la nivelul celorlalte structuri aeroportuare, similar situației din cadrul Aeroportului Henri Coandă, aici vorbim de aeroportul din Cluj, Timișoara, Iași sau Sibiu, unde colegii care vor fi instruiți și dotați tactic vor putea interveni la toate evenimentele din zona de competența, aceștia putând desfășura totodată și celelalte activități specifice.
7. Dotarea logistică – autospeciale, echipamente de vedere pe timp de noapte, ambarcații.
Referitor la acest aspect, reprezentanții IGPF au precizat faptul că la acest moment exista contracte de finanțare pentru achiziții de : autospeciale de patrulare 4×4 , Raptor, ATV-uri, autospeciale pentru câini, termoviziune, ambarcațiune hibrid, nave de patrulare, drone, 1 avion, 3 autospeciale de transport, 10 autospeciale hibrid inscripționate, cât și autospeciale neinscripționate, 400 de aparate de supraveghere pe timp de noapte portabile. De asemenea, de anul viitor, structurile teritoriale vor primi finanțare pentru repararea autospecialelor de poliție strict pe seria de șasiu pentru a fi eliminate situațiile în care nu se poate evidenția în mod clar căror autospeciale le-au fost alocați bani pentru reparații.
8. Dotarea polițiștilor cu noua uniformă- strategia privind echiparea personalului în anul 2025
Până pe data de 20 decembrie , la nivelul IGPF se dorește distribuirea elementelor din ținuta de serviciu, respectiv a bocancilor și a jachetei de iarnă. Ni s-a comunicat faptul că dacă acestea nu vor fi distribuite până la finele anului, polițiștilor li se vor cuveni aproximativ 1500 lei din norma de echipare aferenta anului 2024, iar dacă vor fi distribuite cele două elemente de uniformă, atunci vor intra cu fișa de echipare din anul 2025 cu un deficit. aproximativ 600 lei. Am propus ca pentru Strategia de echipare a PFR in anul 2025 care se emite in luna ianuarie , sa se calculeze exact care va fi valoarea normei de echipa restantă până la echiparea completă, astfel încât, dacă va fi cazul, polițiștii să primească în anul 2025 și restul de uniformă și o cotă parte în bani lunar. Termenul pentru dotarea completă cu noua uniformă a fost modificat, acesta fiind 31.12.2025.
9. Programul de lucru – personalul cu specific naval și dispecerat.
Având în vedere că începând cu 01.07.2024 programul de lucru pentru personalul din cadrul dispeceratelor și personalul cu specific naval a fost modificat de la 24/72 la program de 12/24, 12/48, am solicitat o reanalizare a situației existente și revenirea la programul inițial deoarece în urma consultării membrilor de sindicat, s-au constatat faptul că există disfuncționalități Reprezentanții IGPF ne-au comunicat că analiza și decizia de modificare a programului de lucru aparține fiecărui ordonator de credit (inspector șef) și că revenirea la programul anterior este strict atributul acestora. În perioada următoare vom face o analiză punctuală împreună cu colegii noștri de la nivelul fiecărei structuri și o vom prezenta fiecărui ordonator de credit pentru a se putea lua o decizie. În momentul de față sunt structuri teritoriale ale IGPF care au revenit la programul de 24/72 din motive pertinente.
10. Alocarea personalului PFR la drepturile de transport în anul 2025
Cel târziu la sfârșitul săptămânii viitoare IGPF va emite noua cerere de alocare la drepturile de transport pentru o perioadă de 3 ani, 2025-2027. Se intenționează ca cererea de alocare să fie completată si transmisă împreună cu celelalte documente aferente în format electronic(email). Perioada de analiză a acestor cereri trebuie să fie în conformitate cu prevederile Ordinului MAI nr. 181/2021, pentru a nu mai fi în situația în care polițiștii nu au mai primit acest drept timp de 4-5 luni de zile.
Cu siguranță acestea nu sunt toate problemele cu care se confruntă polițiștii de frontieră și pe măsură ce vom primi din partea colegilor și alte situații de expus, vom solicita o nouă ședință de dialog. În tot acest timp vom ține permanent legătura cu structurile abilitate din cadrul IGPF pentru a urmări stadiul implementării măsurilor menționate în prezentul comunicat.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL