Sclavagism în Poliția Română pe filiera I.P.J. Mehedinți – I.P.J. Timiș – I.T.P.F. Timișoara

Prolog : Dacă vi se pare prea pompos titlul pentru mileniul în care trăim, urmăriți cu atenție cele ce urmează!

Așadar, să intrăm direct în subiect : În data de 06.09.2017, în jurul orei 12.30, un număr de 6 polițiști, profil Ordine Publică, din I.P.J. Mehedinți au fost aleși „pe ochi frumoși” [ unora fără a li se respecta timpul legal de repaus de 48 de ore după tura de 12 ore de noapte (mai mult decât atât, aceștia au fost desemnați prin Dispoziția Șefului Inspectoratului să conducă autospecialele unității 218 km, pe ruta Drobeta Turnu-Severin – Deta), alții fiind scoși din serviciu ] de către unii manageri ai unității adineauri amintite, pentru a se deplasa în regim de urgență (la ora 15.30 a aceleiași zile), la I.P.J. Timiș, urmând ca pentru 10 zile să execute serviciul în cadrul Poliției Deta. Nimic ieșit din comun până acum, deși, din câte am înțeles această deplasare ar fi fost planificata inițial pentru a se face în jurul datei de 16.09.2017, existând timpul necesar ca polițiștii care făceau deplasarea să se fi putut pregăti cu cele necesare deplasării. Așadar, polițiștii în cauză au fost nevoiți să-și facă în pripă bagajul și să se prezinte la sediul I.P.J. Mehedinți în vederea plecării.

Abia acum încep surprizele, căci odată ajunși la I.P.J. li s-au pus în brațe dispozițiile și ordinele de serviciu, transmițându-li-se de către șeful Serviciului de Ordine Publică că vor urma să execute serviciul conform aceluiași program de la I.P.J. Mehedinți (12/24, 12/48), urmând a intra în serviciu a doua zi. Același manager le-a transmis colegilor delegați că I.P.J. Mehedinți nu deține fonduri bănești pentru a le asigura indemnizația de delegare, deși în D.S.I. era consemnat faptul că ”Structura Financiară va pune la dispoziția delegaților resursele financiare necesare, conform prevederilor legale.” Prin coroborarea articolelor 9 din Anexa la H.G. 1860/2006 (Persoana aflată în delegare sau detaşare într-o localitate situată la o distanţă mai mare de 5 km de localitatea în care îşi are locul permanent de muncă primeşte o indemnizaţie zilnică de delegare sau de detaşare de 17 lei, indiferent de funcţia pe care o îndeplineşte şi de autoritatea sau instituţia publică în care îşi desfăşoară activitatea.) și 42 din același act normativ (Persoana trimisă în delegare sau detaşare are dreptul să primească, în condiţiile legii, un avans în numerar, stabilit în raport cu numărul zilelor de deplasare, dar nu mai mult decât totalul cheltuielilor de delegare sau de detaşare pentru 30 de zile calendaristice.) reiese foarte clar că cei 6 colegi ar fi trebuit să primească, înaintea plecării în deplasare, 170 de lei aferenți celor 10 zile de delegare.

Odată ajunși la Poliția Deta, 4 din cei 6 colegi au fost înștiințați că urmează să intre în serviciu de nopte (12 ore) în aceeași seară.

Pentru că timpul era foarte scurt până la intrarea celor 4 colegi în serviciu (ora 20.00), cei 6 polițiști delegați au fost conduși de către un lucrător al Poliției Deta la spațiul de cazare (Hotelul de două stele – Bellavista Deta).

Ajunși la sediul Poliției Deta, celor 4 polițiști delegați li s-a comunicat faptul că vor urma să execute serviciul la Sectorul Poliției de Frontieră Deta, formând patrule de câte 2, fapt ce contravine articolului 27^6 din Legea 360/2002 ((1) Delegarea reprezintă exercitarea temporară de către polițist a unor activități corespunzătoare postului ocupat, în afara locului său de muncă, în aceeași unitate sau într-o altă unitate. Delegarea se dispune în interesul unității în care este încadrat polițistul sau în interesul unității ierarhic superioare.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pe perioada delegării, polițistul poate exercita, cu acordul său scris, alte activități decât cele corespunzătoare postului ocupat, stabilite în actul administrativ de modificare a raporturilor de serviciu.), întrucât niciunul dintre cei 6 polițiști nu și-a dat acordul scris pentru a executa serviciul prin prisma atribuțiunilor de serviciu ale unui polițist de frontieră, dat fiind faptul că specificul muncii este extrem de diferit. Cu alte cuvinte, avem de a face cu un soi “de delegare la delegare”, prost înțeleasă și total ilegală. Mai mult decât atât, cei 4 polițiști erau planificați să execute serviciul 10 nopți consecutive a câte 12 ore fiecare, fapt ce contravine grav articolului 17 alin. 3 din O.M.I.R.A. 577/2008 ((3) Când misiunile/acţiunile se desfăşoară neîntrerupt mai multe zile, poliţiştilor li se asigură o zi de odihnă pentru fiecare 3 zile efectuate, la care se adaugă numărul zilelor de odihnă legale cuprinse în perioada respectivă.), iar ceilalți 2 polițiști delegați erau planificați în serviciu 10 zile consecutive a câte 12 ore fiecare.

După 3 nopți de serviciu, cei 4 polițiști, fiind epuizați fizic, au luat legătura cu conducerea I.P.J. Mehedinți în vederea trecerii la un program legal de muncă.

În cele din urmă s-a ajuns la un compromis la fel de ilegal prin care cei 4 polițiști au fost trimiși să execute serviciul la Sectorul Poliției de Frontieră Moravița, urmând “a-și ispăși” restul de 6 zile în 6 ture de zi de 12 ore.

Iar acum, pentru a observa că titlul nu este nici pe departe exagerat, vă aducem la cunoștință faptul că atât la Poliția Deta, cât și la S.P.F. Deta și S.P.F. Moravița, programul polițiștilor care activează în respectivele unități este de 12/24, 12/48. Așadar, cu alte cuvinte, polițiștii mehedințeni au fost delegați drept sclavi pe “plantațiile” Deta și Moravița, eludându-se astfel prevederile art. 7 alin. 1 din O.M.I.R.A. 577/2008 ((1) Poliţistul delegat îşi desfăşoară activitatea conform programului normal de lucru al unităţii la care este delegat.) și art. 4 din Anexa la H.G. 1860/2006 (Persoana aflată în delegare TREBUIE să-şi desfăşoare activitatea în cadrul programului normal de lucru al unităţii la care se efectuează delegarea. Pe timpul delegării nu se pot plăti ore suplimentare.).

Revenind la locul de cazare, a cărui bucătărie (am aflat pe surse) a fost închisă de D.S.V.S.A. pentru neregulile constatate, fapt ce îi pune pe polițiști în imposibilitatea de a beneficia de prevederile art. 32 din Anexa la H.G. 1860/2006 (În situaţia în care în costul cazării este inclus şi micul dejun, se decontează şi contravaloarea acestuia.), însă cum să le pese managerilor sătui în urma atribuirii de salarii pentru lucrări de excepție, de polițiștii flămânzi plecați în delegare.

Iar pentru ca acest “peisaj mirific” al delegării să prindă un contur și mai dramatic, colegii au găsit în una dintre camerele de hotel, înfruptându-se dintr-o pâine, vietatea din fotografiile de mai jos.

A trecut vreme, a venit vreme, și 6 colegi și-au văzut calvarul sfâșit și s-au întors acasă, luându-le locul alți 6 polițiști care au avut parte de același tratament ca și colegii ce-i precedaseră, atât la plecarea din Dr.Tr.Severin (nu li s-au dat cei 170 de lei, mai mult, spunându-li-se să aibă câte 800 de lei pentru cazare și bani de cheltuială, căci din nou, I.P.J. Mehedinți nu are bani, având alte cheltuieli), cât și la sosirea la Deta (același hotel, același program, aceleași locații ale executării serviciului, ACELAȘI TRATAMENT DISCRIMINATORIU ȘI ILEGAL), urmând a executa serviciul în perioada 16-25.09.2017.

Că tot suntem la capitolul perioadei delegării, precizăm faptul că incompetența celui care a redactat cele două D.S.I.-uri de până acum, se poate observa cu ochiul liber, căci polițiștii din cele două serii au fost trimiși în delegare cu câte o zi înainte de data consemnată în D.S.I., eludându-se prevederile art. 10 din Anexa la H.G. 1860/2006 (Numărul zilelor calendaristice în care persoana se află în delegare sau detaşare se socoteşte de la data şi ora plecării până la data şi ora înapoierii mijlocului de transport din şi în localitatea unde îşi are locul permanent de muncă, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de delegare sau detaşare.).

Revenind la programul de lucru al polițiștilor delegați, facem precizarea că având în vedere faptul că un coleg dintre cei 6 a avut probleme familiale și a trebuit să revină în D.T.S. (întorcându-se împreună cu componenții primei serii), colegul și membrul nostru de sindicat, Claudiu Micu, a fost planificat să execute serviciul de unul singur, 3 zile la rând, încălcându-se flagrant, atât prevederile articolului 10^1 alin. 2 din O.M.A.I. 60/2010 ((2) Patrula se constituie din cel puţin 2 poliţişti desemnaţi din rândul celor care îşi desfăşoară activitatea în structuri ale Poliţiei Române cu atribuţii principale de menţinere a ordinii şi siguranţei publice.), cât și angajamentele pe care și le-au luat în acest sens atât primul ministru, Mihai Tudose, cât și ministrul de interne, Carmen Dan, după moarte tragică a colegului nostru Sorin Vezeteu.

În încheiere am dori să ne adresăm doamnei ministru Carmen Dan, așteptând o reacție legală în legătură cu toate cele semnalate mai sus, căci O.M.I.R.A. 577/2008 privind programul de lucru al poliţiştilor, formele de organizare ale acestuia şi acordarea repausului săptămânal prevede la art. 20, următoarele : Nerespectarea prevederilor prezentului ordin privind programul de lucru, formele de organizare ale acestuia şi acordarea repausului săptămânal atrage după sine sancţiunile prevăzute de actele normative în vigoare.

 

 Viitorul ne aparține!

Raul Ghenciu, Președintele Filialei Mehedinți a Sindicatului EUROPOL

 

Sindicatul EUROPOL: Sclavagism în Poliția Română pe filiera I.P.J. Mehedinți – I.P.J. Timiș – I.T.P.F. Timișoara

5 răspunsuri

  1. Pai bun, trecand peste faptul ca puteau refuza detasarea (in baza legii functionarilor publici) intrucat nu li s-a asigurat cazare, o plângere penala a fost depusa?

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *