Salarizare, bunăstare și…polițiști

Cu siguranta este cel mai des cuvant intalnit in ultima perioada. Toti politistii “se opresc” cand se discuta despre asta.Un subiect devenit tabu pentru multi dintre noi. Salarizarea e cuvantul de ordine care intereseaza pe toti politistii.

Prea discutata lege unitara salarizarii este pe ultima suta de metri. Dupa ce in saptamanile care au trecut s-a discutat in Senat, urmeaza o saptamana de foc in Camera Deputatilor care este for decizional. Salarizarea a peste 80000 de politisti  care va avea efect pentru urmatorii 10 ani e la capat de drum. Este adevarat ca  majoritatea politistilor nu se asteapta la schimbari majore in ceea ce priveste salarizarea, insa toti spera la o  plata a  muncii lor proportionala cu conditiile de munca si riscurile la care se expun,“ la munca egala, salariu egal”.

Privind retrospectiv observam cu tristete ca salariile politistilor au stagnat in ultimii 10 ani. In afara de cateva “firimituri” care, si acelea au fost acordate ca urmare a unor proteste  si nicidecum de bunavoie. Desi teoretic politistii au fost reprezentati de sindicate care se considerau a fi puternice si invincibile, practic a fost doar un joc de “mima”,un paravan intre politisti si MAI. Si culmea, tocmai cei care trebuiau sa castige niste drepturi pentru politisti, tocmai ei au primit in nume propriu beneficii din partea Ministerului Afacerilor Interne.

Privind retrospectiv la carma MAI, observam cu stupoare ca s-au perindat numai lideri de carton, lideri care nu au fost pentru politisti, ci pentru niste coalitii aflate la guvernare. Nu e cazul sa amintim numele lor pentru ca ii cunoasteti foarte bine. Iar acest aluat de lideri ineficienti amestecat cu lideri sindicali obedienti a rezultat ceea ce suntem acum: salarizare precara, deficit masiv de personal  si conditii de munca neconforme.

In momentul de fata in cadrul MAI exista un deficit de personal de peste 30 %.Sunt politisti relocati de colo  colo. Sunt politisti care au ca atributii peste ceea ce au prevazut in fisa postului. Sunt politisti care au sute de ore de recuperat. Si multi se intreaba cum totusi functioneaza? Asta pentru ca se desfasoara niste adevarate experimente pe politisti.Asa cum in laboratoare se fac exprimente cu substante chimice , asa cum in laboratoare se fac experimente pe animale, la fel in realitate se fac experimente pe politisti.Intrebarea e “Cati vor mai rezista acestor experimente? Multi insa nu au mai rezistat si au murit la datorie, fiind singuri in misiune , si culmea , „sistemul” le-a fost recunoscator si i-au avansat post-mortem.

Privim  cu jind la politiile europene si la cele de peste ocean unde pe langa o salarizare care  permite politistilor o viata decenta, acestia beneficiaza si de conditii de munca decente si o implicare efectiva a insitutiilor in buna desfasurare a serviciului politienesc.

Multi afirma ca avem printre cele mai performante politii din Europa. Total neadevarat, zic eu. Pentru ca toate acestea pornesc de la salarizare, personal si conditii de munca, si putem afirma linistiti ca suntem codasi la aceste aspecte. La  evaluari folosim cei mai buni oameni,alesi pe spranceana la momentul oportun, folosim cea mai buna tehnica pe care o tinem la naftalina si demonstram cat de buni si eficienti suntem noi.In realitate, nu se face nimic altceva decat sa se ascunda gunoiul sub pres. Dar, cu siguranta, intr-o zi va disparea presul si va ramane gunoiul descoperit.

Niciodata institutiile de profil nu au pus un real accent pe factorul uman. Factorul uman e considerat de cele mai multe ori ca fiind un “obiect” pe care il luam si-l mutam dupa bunul plac, il folosim pana cand se uzeaza si el tot in aceeasi stare se afla. Nu e de mirare de ce speranta de viata in cazul politistilor a scazut drastic in ultima perioada.Politistii abia trec de varsta de 60 ani si asta ca urmare  a conditiilor de munca si stres.Politistii beneficiaza de controale medicale o data la 10 ani. Si atunci facute evaziv  si culmea doar in centrele medicale ale MAI, ca pe langa serviciile de proasta calitate oferite, sa ramana banii la bugetul MAI.Ca,doar e pacat sa se duca la centrele medicale private care ofera servicii de calitate.Iar sumele decontate de Casa OPSNAJ pentru un set minim de analize sunt intre 600-1000 lei.Nu  putem spune decat, traiasca SISTEMUL , ca POLITISTUL poate muri.

Cu o slaba salarizare, cu un deficit de personal mai mult decat vizibil, cat si cu conditii de munca”europene” nu ramane sa fii decat….POLITIST. Ne ramane decat speranta ca legea unitara a salarizarii sa intre in vigoare cu data de 01.07.2017, politistii sa fie remunerati  in functie de riscurile la care se expun si in acelasi timp tinandu-se cont si de privatiunile pe care le au de a desfasura si alte activitati remunerate, MAI sa suplimenteze fie numarul de elevi in scolile de profil, fie sa efectueze o noua serie de angajari, iar Prea inaltii lideri sa nu mai traga doar cu ochiul la politiile europene, ci sa si ia ceea ce este bun de la ei.

 Viitorul ne apartine!

Marius Iconaru, Secretar General

   

Sindicatul EUROPOL: Salarizare, bunăstare și…polițiști

Share on facebook
Distribuie

6 răspunsuri

  1. Stimati lideri de sindicat va aduc la cunostinta ca ati ramas datori la capitolul realizari financiare pentru salariatii M.A.I iar singurul plus pe care l-ati adus in acest sens pana in prezent este amendamentul referitor la permanenta de 40% din oug 9/2017 si care s-a introdus special pentru politistii de la posturile de politie si de care vor beneficia foarte putini angajati. In rest……..nimic pentru marea masa a angajatilor in conditiile in care alte categorii socio-profesionale(daca nu toate) au obtinut numai anul acesta mariri substantiale la salarii intre 20%-50% precum si coeficienti importanti in legea salarizarii unitare. Asa cum va spun de aproximativ 3 saptamani agentii de politie au printre cei mai mici coeficienti de salarizare si nu inteleg de ce evitati acest subiect si de ce nu faceti nimic in acest sens, in conditiile in care un agent are coeficientul mai mic ca al unei spalatorese, bucatarese sau ingrijitoare din sanatate iar coeficientul maxim al unui agent sef pr. dupa 20-25 ani vechime este de 1,65 iar al unui necalificat in invatamant care preda gen educator, invatator este de 1,68 iar al unui sofer de ambulanta debutant cu studii medii sau al unui machior, butafor, recuziter, la cultura cu 8 clase este tot 1,65. Parca olguta spunea ca fiecare va fi remunerat in raport de importanta muncii, risc si pregatire? Pentru dumneavoastra m-am documentat si am gasit in legea cadru la Sectiunea 2, art.6, lit.D, principiile sistemului de salarizare in sensul ca salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizeaza in raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscul activitatii si nivelul studiilor. Daca sunteti atenti la ordinea acestor principii veti vedea ca un agent cu studii medii era normal si trebuia sa aiba coeficientii de salarizare mai mari si decat ai celor cu studii superioare din alte domenii de activitate. Numai ca in prezent nu numai ca se incalca aceste principii dar si la studii mai mari sau egale a lucratorilor M.A.I cu aceste categorii enumerate mai sus, coeficientii nostrii sunt semnificativ mai mici fara sa mai aduc aminte ca un secretar de scoala tot cu studii medi are coeficientul de 2,00 iar o grefiera tot cu studii medii ajunge la 2,08. Este oare mai complexa mai importanta si mai riscanta munca acestor categorii enumerate……? Cu siguranta nu si asta se poate vedea si de pe luna. Dupa cum vedeti, aveti toate argumentele pentru a va lupta si castiga coeficienti decenti pentru salariatii M.A.I. Nu inteleg de ce nu ati luat atitudine pana acum nici la aparitia draftului cu coeficientii si nici in senat unde dupa cum stiti sindicatele din finante au obtinut dupa iesirea in strada un amendament din partea senatorilor prin care fata de grila initiala propusa au obtinut pentru functiile de conducere o crestere cu 3000 de lei iar la cele de executie o crestere intre 100 si 1800 lei. Prima dezbatere pe acesta tema va avea loc in camera deputatilor miercuri 31.05.2017 iar deja daca nu cunoasteti politia locala care de altfel a primit o marire salariala de 20% la inceputul acestui an si-a anuntat un miting marti 30.05.2017 orele 11,00 langa parlament in parcul izvor, nemultumiti de legea salarizarii. Nu trebuie sa va riscati vietile asa cum o fac zilnic politistii, jandarmi, pompierii salvatori sau smurd,…. trebuie doar sa mergeti in parlament si sa aduceti aceste aspecte la cunostinta parlamentarilor incepand cu dragnea si olguta cat si opiniei publice prin toate mijloacele de informare si sa le sustineti intrucat atat textul de lege cat si dreptatea sunt de partea noastra. Va aduc la cunostinta ca doar o crestere a coeficientilor la agenti cu 0,20-0,30 vor genera venituri cuprinse intre 400-600 lei lunar. Acest lucru este foarte important deoarece mareste baza de la care pleaca ulterior toate sporurile iar legea se doreste sa produca efecte pe minim zece ani. In opinia mea pentru moment ar trebui sa lasati deoparte toate concursurile, alegerile sau alte oferte, sa strangeti randurile si sa va axati eforturile pe acest subiect care este cel mai important. De asemenea, fac apel la colegii care vor citi aceasta postare sa o preia si sa o aduca la cunostinta si altor persoane iar daca este posibil si liderilor de sindicat teritoriali sau de la centru intrucat cu mine nu au dorit sa comunice. Va multumesc!

  2. Este ceva inexplicabil de ce nu se aplică legea în mod corect și unitar respectiv prevederile legale a HG 1 /2017. Sunt destule drepturi restante care nu au fost solicitate si s au prescris.Oare legea în tara noastră se aplică doar preferential? Până în prezent nu a auzit nimeni de Decizia 23 din 26.09.2016 a I.C.C.J. prin care s a stabilit ca toți bugetarii să fie salarizați la nivelul maxim al funcției gradului profesional cu acordarea tuturor drepturilor din data de 09.04.2015 ? Aceasta hotărâre este obligatorie pentru toate instantele de judecată. De ce nu se aplica legea în mod unitar, pt ca atunci cd s au făcut tăierile de salarii s a realizat în acest mod. Oare din 2009 și până în prezent, statul nu a încasat la buget procent din salariul minim care tot a crescut gradual,inclusiv din amenzi iar la polițiști referința de calcul la salariu a rămas tot la 600 lei? Noi trăim în 2017 nu în 2009. Oare nu se cunoaște Decizia 794/2016 prin care CURTEA CONSTITUȚIONALA ROMÂNĂ a constatat neconstituționalitatea dispozițiilor art 3/1 alin.1, 2 din OUG 57 /2015 prin care s a stabilit ca nivelul maxim al salariului de bază la care se face egalizarea trebuie să includă și drepturile salariale stabilite sau recunoscute prin hotărâri judecătorești? De ce tot trebuie să fie acționat statul în judecată pentru niște drepturi care se cuvin? Sunt tot mai mulți polițiști care nu beneficiază de sporul de studii superioare iar alți colegi pe funcții similare încasează acest spor, clar discriminare și inechitate salarială .Tot ceea ce se întâmplă e o imensa bătaie de joc la adresa polițiștilor. In cazul în care nu se rezolva aceasta problema stringentă, să fie sesizate toate forurile competente pentru abuz în serviciu și alte infracțiuni ce decurg din nerespectarea și neaplicarea unitară a legii inclusiv către Avocatul Poporului, Dna și Parchet. Sa fie susținută ideea pentru a se promova prin cadru legislativ, ca orice hotărâre judecătorească definitivă pe recuperare drepturi salariale să se aplice în mod unitar la toți angajații din sistem.Iar ultima soluție acțiuni în instanță cu solicitarea drepturilor restante cu dobânzile aferente!

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *