După cum v-am anunțat în materialul de informare precedent, conducerea Ministerului Afacerilor Interne a elaborat un proiect de OUG care modifică Legea nr. 360/2002  privind Statutul polițistului și care are menirea introducerii ca sursă de proveniență a ofițerilor, absolvenții masteratelor profesionale pe care Academia de Poliție „A. I. Cuza” ar urma să le organizeze.

„Importanța” alocată acestui subiect de către MAI a fost pe măsura timpului alocat pentru această inițiativă, adică de vineri, 25.06.2021, ora 15:00, până luni, 28.06.2021, ora 08:30. De data aceasta nu s-a mers pe principiul „noaptea ca hoții” ci s-a mers pe principiul „în weekend ca hoții”. Doar, doar va trece proiectul de OUG neobservat și nu va exista suficient timp pentru a exista reacții din partea partenerilor sociali și a polițiștilor.

Mai mult decât atât, pretinsa urgență invocată de MAI pentru acest proiect și pentru lipsa timpului necesar dezbaterii a fost reprezentată de expirarea termenului de înregistrare a programului de studii la ARACIS (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior), ce se poate realiza până la 30.06.2020. Realitatea este că acest proiect de OUG putea fi dezbătut pe îndelete, cu toate părțile interesate, încă din data de 07 mai 2021, când a avut loc Comisia de dialog social pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr.294/2007 privind organizarea și funcționarea Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din cadrul Ministerului Afacerilor Interne când a fost introdus masteratul profesional. Însă s-a mers pe burtă, în stilul specific MAI, și a fost lăsat acest proiect în ultimul moment tocmai pentru a invoca „urgența” ca pretext.

Mai mult, conducerea MAI a planificat de vineri până luni și dezbatere publică, din oficiu, pentru a bloca orice variante de a avea o dezbatere aprofundată a condițiilor în care să funcționeze masteratele profesionale. O altă dovadă a mimării dialogului social și a faptului că ședința de azi dimineață a fost doar un simulacru, este confirmarea reprezentanților MAI că proiectul de OUG a fost trimis spre avizare Consiliului Economic și Social înainte de ședința Comisiei de Dialog Social și înainte de dezbaterea publică ce va avea să fie la ora 14:30. Cu alte cuvinte, indiferent cu câte propuneri și argumente am fi venit noi, deznodământul era același, adică se mergea pe proiectul MAI, fără nicio altă completare.

În altă ordine de idei, reprezentantul Sindicatului EUROPOL a criticat în termeni duri modalitatea în care conducerea MAI înțelege să respecte dialogul social (VEZI AICI VIDEO) și implicit importanța partenerilor sociali, iar pe proiectul de OUG a formulat următoarele propuneri, pe care le reproducem pe scurt:

  • am solicitat lămuriri cu privire la polițiștii care au absolvit deja un masterat la nivelul Academiei de Poliție, cu aceleași materii care se vor studia și în cadrul masteratelor profesionale. Răspunsul chestorului Valentin Minoiu, împuternicit director general al Direcției Generale Management Resurse Umane a fost unul vehement și a precizat că acest masterat profesional este gândit „cu dedicație pentru civili”, iar faptul că anterior polițiștii au absolvit masterate nu are relevanță întrucât nu erau masterate profesionale;
  • am cerut explicații cu privire la scopul și interesul MAI cu privire la valorificarea experienței și expertizei agenților de poliție prin intermediul acestui masterat profesional ce se dorește a fi introdus ca nouă formă de accedere în corpul ofițerilor. Răspunsul aceluiași împuternicit director general a fost că ministerul a creat suficiente pârghii (TCO, locuri la frecvență redusă la Academia de Poliție) pentru ca agenții să treacă în corpul ofițerilor, iar acest program de masterat profesional nu le este destinat lor, din perspectiva faptului că se va realiza încazarmare la nivelul Academiei de Poliție a studenților, timp de 1 an, fără posibilitatea agenților de a-l urma în alte condiții decât prin demisie sau suspendarea raporturilor de serviciu;
  • am cerut totodată să se elimine diferența de tratament între polițiștii care urmează Academia de Poliție la forma de învățământ la distanță și să li se acorde la absolvire gradul profesional similar colegilor de la  frecvență redusă. Același împuternicit director general a precizat că poziția MAI este una fermă în această cauză și nu este de acord să trateze similar studenții de la fără frecvență cu cei de la ID. În completare, împuternicitul rector al Academiei de Poliție a promis că pe baza demersurilor deja efectuate, se va crește numărul de locuri alocat agenților de poliție pentru forma de învățământ la frecvență redusă, fără însă a preciza numărul de locuri. În momentul de față pentru forma de învățâmânt la distanța există acreditare provizorie și abia după ce va deveni definitivă se vor putea face demersuri în vederea acordării și acestora gradul profesional de ofițer de poliție după absolvire.
  • am solicitat ca prin acest proiect de OUG să se elimine și discriminarea creată agenților de poliție care au trecut în corpul ofițerilor anterior intrării în vigoare a OUG 53/2018. Chestorul Minoiu a afirmat că există o inițiativă parlamentară similară pe același subiect și nu apreciază oportunitatea reglementării acestei situații la acest moment, până nu se va finaliza parcursul inițiativei aflate pe circuit în Parlament;
  • am solicitat, din nou, și cu această ocazie modificarea art. 27 38 din Legea 360/2002 pentru creșterea nivelul de dificultate al probelor din cadrul procedurii de ocupare a posturilor de conducere. În momentul de față cadrul normativ stabilește ca unică probă pentru ocuparea posturilor de conducere, interviul pe subiecte profesionale, care nu asigură sub nicio formă transparența, corectitudinea și obiectivitatea evaluării candidatului. Împuternicitul director general a replicat că la acest moment conducerea MAI nu are un interes în modificarea acestor condiții.

Este încă o dovadă de desconsiderare a agenților de poliție de către conducerea MAI, care în loc să identifice forme de promovare pe criterii de meritocrație, se mulțumește să preia, pe modelul  copy/paste, inițiative, cum este masteratul profesional, de la alte instituții din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și siguranță națională (SRI, SIE etc), dar care trebuiau adaptate la contextul legislativ aplicabil polițiștilor. Având în vedere aceste aspecte, să nu ne mirăm că tot mai mulți polițiști sunt scârbiți de ceea ce se promovează la nivelul instituțional și o altă mare parte, aleg să plece din sistem pentru că nu mai au nicio rază de speranță  că lucrurile se vor așeza pe făgașul normal, în care profesionalismul să primeze.

Pentru studiul tuturor propunerilor, vă punem la dispoziție adresa și anexa cu propunerile formulate de organizația noastră. (CITESTE AICI PROPUNERILE FORMULATE)

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Reforma Academiei de Poliție realizată în weekend

Distribuie

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt esențiale pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.