Ieri, 24.05.2017, începând cu 16:30, la sediul Ministerului Afacerilor Interne, reprezentanții Sindicatului Polițiștilor Europeni EUROPOL au participat la o întâlnire solicitată de ministrul, Carmen Daniela Dan, fără a exista o agendă prestabilită.
Încă de la începutul discuției, ministrul Carmen Dan, a ținut să își arate mulțumirea că amendamentele susținute de MAI atât la nivel guvernamental cât și la nivel politic au fost votate de Senat și că mai urmează un nou hop în săptămâna ce urmează, în Camera Deputaților.
La acest punct, reprezentanții organizației noastre au precizat că orice creștere este binevenită, dar suntem departe de decența salarială în raport cu riscurile și eforturile depuse de polițiști. Am readus în discuție amendamentul formulat și în Comisia de Muncă din Senat, referitor la aplicarea discriminatorie a gradației. În concret, dacă la ceilalți bugetari sporul de vechime este aplicat la salariul de bază, iar noul cuantum reprezintă bază de calcul pentru celelalte sporuri, în sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, gradația este aplicată la salariul de funcție însă fără a forma un nou cuantum pentru sporuri.
Mai mult, cele 7 tranșe de gradație a câte 3% sunt invariabil mai mici decât cele 5 gradații prevăzute pentru celelalte categorii de bugetari. Tot în acest sens, colegii noștri au solicitat ca școlile de poliție să fie incluse în calculul gradației. Spre surprinderea noastră, propunerea a fost preluată de MAI cu mențiunea că și-o însușesc și o vor susține în Comisia pentru Muncă și Securitate Socială din Camera Deputaților.
Al doilea subiect abordat de ministru s-a referit la intenția de a constitui un grup de lucru care să genereze un proiect de ordin pentru aplicarea sporului de 40% pentru intervenția de la domiciliu. În acest sens, am solicitat ca membrii acestui grup de lucru să fie exclusiv din structurile operative, de specialitate a Poliției și Poliției de Frontieră, să nu ne trezim că resursele umane sau juridicul își vor da cu părerea pe un subiect de strictă interpretare.
De asemenea, ne-am antepronunțat și am cerut în mod expres ca acest serviciu de „permanență” să fie executat cu acordul prealabil al polițistului. Nu vrem să ne aflăm în situația ca un șef să abuzeze de viața privată și familială a unui polițist și căruia să îi dispună, în afara normei lunare de muncă, să efectueze acest serviciu câte 2-3 săptămâni, în așa fel încât să fie legat de glie, pentru 3-4 lei.
Ultimul subiect abordat a fost cel cu privire la resursele umane existente. Ne bucurăm că cel puțin ministrul a admis că MAI are o problemă în acest moment și că întreg mecanismul de recrutare trebuie modificat. Fără să vrem, ajungem să facem comparații și să vedem că un elev din școala de poliție beneficiază de o „soldă” de elev timp de 2 ani, care este de câteva zeci de lei lunar, iar alții se încadrează direct și beneficiază de salariu din prima lună. Cert este că în acest moment încă nu s-a luat o decizie cu privire la noi încadrări, la treceri în corpul ofițerilor sau chiar să reducă ciclul de învățământ.
În închidere, i-am prezentat doamnei ministru, principalul obiectiv al organizației noastre după ce legea de salarizare a personalului plătit din fonduri publice va fi votată. Este vorba despre reașezare a funcțiilor în statelor de organizare. Aici avem două mari discriminări:
- Între agenții și ofițerii care fac aceeași muncă, au fișa postului identică, dar sunt salarizați diferit.
- În interiorul corpului agenților de poliție dar și în interiorul corpului ofițerilor, deoarece „funcțiile de salarizare” în prezent sunt discriminatorii. Pe același principiu, cu fișe ale postului identice, polițistul care este agent 4 cu polițistul care este agent principal au salarii diferite și prestează aceeași muncă. Pentru ofițeri e valabil același context, ofițer 4 cu ofițer specialist 2, exercită aceleași sarcini, aceleași condiții de muncă, același volum dar salarizarea vizibil diferită.
Am obținut promisiunea fermă, de față cu ceilalți lideri sindicali că imediat după aprobarea legii salarizării, vom lucra împreună pe aceast problemă care, din punctul nostru de vedere generează cele mai mari frustrări în rândul personalului.
În rest, ședința deși a durat aproape 3 ore, am avut parte de multă gargară și povești despre trecutul instituției. E adevărat ca jumătate din liderii prezenți, erau pensionari, dar asta nu înseamnă că noi, cei tineri suntem obligați să trăim în trecut.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL
5 răspunsuri
Bravo Europol, pentru promtitudinea cu care informati politistii ,cu ultimile noutati!
Avand tot respectul fata de cei mai in varsta si iesiti la pensie, ma intreb…retoric desigur….,
– De ce trebuie sa participe, sa decida sau sa negocieze niste drepturi salariale unii care nu beneficiaza de acest lucru???
Pensionarii nu ar trebui sa faca parte, cel putin la nivel de conducere, din nici un sindicat. Ai iesit la pensie si vrei sa fii membru de sindicat? Da, dar nu sa conduci sindicate si mai grav sa participi la negocieri de salarii…. ca ce???
Sunt multe aspecte de discutat in sensul respectarii si aplicarii intocmai si corecte DA A ORDINELOR MAI si Dispozitiilor pe linie de resursa umana.Problema treb privita si in ansamblu dar si in detaliu.Este FB ca dna ministru are disponibilitate pt dialog.Faptul ca pensionari distinsi altfel,coduc sindicate pt cadre active este o ANOMALIE dar e ….LEGAL.Succes va doresc !
Stimati lideri de sindicat va aduc la cunostinta ca ati ramas datori la capitolul realizari financiare pentru salariatii M.A.I iar singurul plus pe care l-ati adus in acest sens pana in prezent este amendamentul referitor la permanenta de 40% din oug 9/2017 si care s-a introdus special pentru politistii de la posturile de politie si de care vor beneficia foarte putini angajati. In rest……..nimic pentru marea masa a angajatilor in conditiile in care alte categorii socio-profesionale(daca nu toate) au obtinut numai anul acesta mariri substantiale la salarii intre 20%-50% precum si coeficienti importanti in legea salarizarii unitare. Asa cum va spun de aproximativ 3 saptamani agentii de politie au printre cei mai mici coeficienti de salarizare si nu inteleg de ce evitati acest subiect si de ce nu faceti nimic in acest sens, in conditiile in care un agent are coeficientul mai mic ca al unei spalatorese, bucatarese sau ingrijitoare din sanatate iar coeficientul maxim al unui agent sef pr. dupa 20-25 ani vechime este de 1,65 iar al unui necalificat in invatamant care preda gen educator, invatator este de 1,68 iar al unui sofer de ambulanta debutant cu studii medii sau al unui machior, butafor, recuziter, la cultura cu 8 clase este tot 1,65. Parca olguta spunea ca fiecare va fi remunerat in raport de importanta muncii, risc si pregatire? Pentru dumneavoastra m-am documentat si am gasit in legea cadru la Sectiunea 2, art.6, lit.D, principiile sistemului de salarizare in sensul ca salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizeaza in raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscul activitatii si nivelul studiilor. Daca sunteti atenti la ordinea acestor principii veti vedea ca un agent cu studii medii era normal si trebuia sa aiba coeficientii de salarizare mai mari si decat ai celor cu studii superioare din alte domenii de activitate. Numai ca in prezent nu numai ca se incalca aceste principii dar si la studii mai mari sau egale a lucratorilor M.A.I cu aceste categorii enumerate mai sus, coeficientii nostrii sunt semnificativ mai mici fara sa mai aduc aminte ca un secretar de scoala tot cu studii medi are coeficientul de 2,00 iar o grefiera tot cu studii medii ajunge la 2,08. Este oare mai complexa mai importanta si mai riscanta munca acestor categorii enumerate……? Cu siguranta nu si asta se poate vedea si de pe luna. Dupa cum vedeti, aveti toate argumentele pentru a va lupta si castiga coeficienti decenti pentru salariatii M.A.I. Nu inteleg de ce nu ati luat atitudine pana acum nici la aparitia draftului cu coeficientii si nici in senat unde dupa cum stiti sindicatele din finante au obtinut dupa iesirea in strada un amendament din partea senatorilor prin care fata de grila initiala propusa au obtinut pentru functiile de conducere o crestere cu 3000 de lei iar la cele de executie o crestere intre 100 si 1800 lei. Prima dezbatere pe acesta tema va avea loc in camera deputatilor miercuri 31.05.2017 iar deja daca nu cunoasteti politia locala care de altfel a primit o marire salariala de 20% la inceputul acestui an si-a anuntat un miting marti 30.05.2017 orele 11,00 langa parlament in parcul izvor, nemultumiti de legea salarizarii. Nu trebuie sa va riscati vietile asa cum o fac zilnic politistii, jandarmi, pompierii salvatori sau smurd,…. trebuie doar sa mergeti in parlament si sa aduceti aceste aspecte la cunostinta parlamentarilor incepand cu dragnea si olguta cat si opiniei publice prin toate mijloacele de informare si sa le sustineti intrucat atat textul de lege cat si dreptatea sunt de partea noastra. Va aduc la cunostinta ca doar o crestere a coeficientilor la agenti cu 0,20-0,30 vor genera venituri cuprinse intre 400-600 lei lunar. Acest lucru este foarte important deoarece mareste baza de la care pleaca ulterior toate sporurile iar legea se doreste sa produca efecte pe minim zece ani. In opinia mea pentru moment ar trebui sa lasati deoparte toate concursurile, alegerile sau alte oferte, sa strangeti randurile si sa va axati eforturile pe acest subiect care este cel mai important. De asemenea, fac apel la colegii care vor citi aceasta postare sa o preia si sa o aduca la cunostinta si altor persoane iar daca este posibil si liderilor de sindicat teritoriali sau de la centru intrucat cu mine nu au dorit sa comunice. Va multumesc!
Vă rog, insistați ca acea permanență la domiciliu să se efectueze doar cu acordul polițistului, așa cum am înțeles că s-ar proceda și în cazul medicilor. Altfel, vom sta 3-4 zile pe la muncă și câteva ore pe acasă.