Plata permanenței și Poliția canină, greu de realizat

În data de 30 septembrie 2021, începând cu ora 09.00, în sala de marmură a Ministerului Afacerilor Interne a avut loc o întâlnire a organizațiilor sindicale cu specialiștii instituției pentru a dezbate o serie de probleme, timpul scurt permițând abordarea câtorva teme aflate pe ordinea de zi, după cum urmează: Poliția canină, modificarea uniformei polițiștilor, plata permanenței.

În cele ce urmează vom aborda punctual câteva dintre subiectele dezbătute și propunerile organizațiilor sindicale, precum și răspunsurile primite din partea reprezentanților Ministerului Afacerilor Interne, astfel:

POLIȚIA CANINĂ

Dezvoltarea structurilor de Poliție canină reprezintă un element extrem de important prin intermediul căruia pot fi realizate intervenții la evenimente de amploare cum ar fi conflictele stradale ori alte măsuri ce țin de menținerea unui climat corespunzător de siguranță publică, și de ce nu, inclusiv desfășurarea unor activități complexe precum cercetarea la fața locului și chiar depistarea unor materiale/substanțe a căror deținere este interzisă.

Reprezentanții MAI ne-au transmis faptul că la acest moment nu au posibilitatea creării unor noi funcții pentru operaționalizarea rapidă a acestei structuri, însă au precizat că prima măsură pentru punerea în aplicare a proiectului ce vizează înființarea unor grupe canine, va fi formarea unui grup de lucru la nivelul IGPR ce va analiza oportunitatea distribuirii unor funcții vacante existente astfel încât la nivelul fiecărui inspectorat de poliție din țară să existe grupe, birouri sau compartimente de poliție canină.

NOUA UNIFORMĂ

La nivelul instituției există un grup de lucru pentru elaborarea Proiectului de ordin al ministrului afacerilor interne care vizează portul și componența uniformei și care va fi adoptat în 30 de zile de la intrarea în vigoare a HG nr. 985/2021, urmând a fi supus unor consultări cu organizațiile sindicale, înainte de postarea acestuia în Transparență decizională. De asemenea, reprezentantul Direcției General Logistice ne-a precizat că în elaborarea actului normativ s-a urmărit flexibilizarea articolelor din componența uniformei care va trebui adaptată în funcție de evoluția progresului tehnologic privind materialele din care acestea trebuie create, precum și sancționarea societăților care vor încerca să comercializeze  astfel de articole vestimentare în mod neautorizat sau sub standardele impuse.

PLATA PERMANENȚEI ȘI A ORELOR SUPLIMENTARE

Au fost prezentate situațiile conform cărora foarte mulți dintre polițiștii din structurile judiciare sunt în continuare “condamnați” ca în timpul liber să stea la dispoziția angajatorului fără a fi remunerați în acest sens, precum și faptul că o parte din șefi nu emit acte administrative pentru desfășurarea activităților în afara programului normal de lucru.

Cu privire la plata permanenței, reprezentanții MAI ne-au precizat că încă nu au putut identifica o soluție de diminuare a efortului bugetar pe care instituția l-ar avea de suportat în cazul plății permanenței de la domiciliu. Față de emiterea actelor administrative, celebrele dispoziții de efectuare a unor activități în afara programului de lucru, reprezentantul Direcției Generale Management Resurse Umane, chestorul Valentin MINOIU a precizat că în opinia domniei sale, actele procedurale întocmite de către un polițist indiferent că se află în timpul programului normal de lucru sau în afara acestuia, sunt considerate a fi legale întrucât serviciul polițienesc are caracter permanent și continuu.

Nu putem trece cu vederea o astfel de afirmație, însă considerăm că directorul DGMRU nu a înțeles cu exactitate problema prezentată, sens în care îi informăm pe colegii noștri că prevederile art. 44 alin. 1 din  Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului conform cărora serviciul polițienesc are caracter permanent și obligatoriu, statuează doar în sarcina instituției obligația de a asigura cetățenilor serviciul polițienesc pe întreaga durată a celor 24 ore/zi, aspect total diferit de interpretarea subiectivă conform căreia un polițist trebuie să fie la dispoziția instituției în mod permanent și în afara programului normal de lucru.

De asemenea, am precizat faptul că în momentul în care colegii noștri desfășoară activități în afara programului normal de lucru, șefii acestora au obligația de a emite dispoziții scrise în acest sens astfel încât actele procedurale întocmite de către polițiști să nu fie lovite de nulitate în cazul unor contestații.

În finalul discuțiilor, secretarul de stat Păduraru Aurelian care a prezidat ședința a precizat că în aproximativ două săptămâni va avea loc o nouă întâlnire la nivelul MAI pentru a continua dezbaterile pe marginea temelor supuse discuției.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Plata permanenței și Poliția canină, greu de realizat

Share on facebook
Distribuie

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *