Fenomenul violenței reprezintă un adevărat flagel în România educată în care singura instituție chemată de politicienii de carton ai zilei să aplice strategii de intervenție, educație sau ajutorare a comunității, în contextul în care celelalte instituții nu își aduc un aport corespunzător în privința creșterii gradului de educație socială care reprezintă unul dintre cei mai mari factori generatori de acte comise cu violență.
Plecând de la cazurile de violență domestică la care intervin polițiștii pentru aplanare, unde desfășoară activități de consiliere mai ceva ca sociologii și psihologii pentru emitere ordinelor de protecție provizorii, astăzi polițiștii au fost puși în fața faptului împlinit, aflând că atribuțiile acestora în privința emiterii unor astfel de ordine s-au extins, fiind nevoiți ca la solicitarea oricărui cetățean, care a intrat în conflict cu o persoană față de care nu are o legătură de rudenie, să emită noi ordine de protecție provizorii.
În acest sens, pe fondul escaladării violențelor în statul care, de pe cele mai înalte culmi instituționale, se pretinde a fi educat, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. a fost publicat OMAI nr. 138/2024 privind stabilirea modalității de gestionare de către polițiști a cazurilor privind actele de violență.
Premergător publicării acestui act normativ în Monitorul Oficial, la sediul MAI a avut loc o ședință a Comisiei de dialog social în cadrul căreia am criticat modalitatea în care din punct de vedere instituțional este privită resursa avută la dispoziție, în Referatul de aprobare identificând concluzia conform căreia pentru punerea în aplicare a prevederilor ordinului „nu este necesară antrenarea de resurse suplimentare”.
Cu toate că reprezentanții MAI ne-au precizat că în conținutul Referatului nu s-a pus în discuție subiectul resursei umane și că referirea este legată de alte tipuri de resurse, am argumentat că indiferent de tipul de resursă la care s-au gândit specialiștii din minister, în final vom ajunge inclusiv la deficitul de personal.
În acest sens am atras atenția asupra faptului că în primele 6 luni ale anului 2024, polițiștii au emis peste 6000 de ordine de protecție provizorii numai în cazul faptelor de violență domestică, reprezentantul organizației noastre estimând că numărul ordinelor de protecție în cazul actelor de violență comise între persoane fără gradul de rudenie prevăzut de legislația în vigoare se va putea tripla din perspectiva faptului că între victimă și agresor nu există vreo legătură emoțională, aspect care va determina o incidență de peste 95% de cazuri în care victima va dori să facă uz de instrumentul ordinului de protecție provizoriu.
În acest sens am realizat o simulare plecând de la timpul mediu alocat de către un echipaj de poliție pentru emiterea unui ordin de protecție provizoriu pentru primele 6 luni ale anului curent care este de circa 4 ore/ordin de protecție provizoriu, în cazurile ideale, după cum urmează:
- 6000 de ordine de protectie provizorii x 4 ore = 24.000 ore alocate de către polițiști doar pentru gestionarea cazurilor de violență domestică (acolo unde între victimă și agresor există o legătură de rudenie, conform legii);
- 24.000 de ore : norma lunară de muncă/polițist (168 ore) = 142,8 polițiști au emis ordine de protecție provizorie în aceste cazuri (doar de acest lucru au putut să se ocupe);
- 24.000 ore : 24 ore (o zi) = 1000 de zile (aprox. 3 ani).
Practic, dacă am aloca doar 142, 8 polițiști segmentului de activitate ce ține de emiterea celor 6000 de ordine de protecție provizorii, aceștia își vor putea duce la bun sfârșit sarcinile numai în cazul în care ar munci non-stop timp de 3 ani.
Dacă ne imaginăm că numărul de solicitări pentru emiterea ordinelor de protecție provizorii ar crește cu 95%, vom avea un număr de 5700 de ordine emise în plus, ajungând astfel la cifra de 11700 de solicitări de emitere a ordinelor de protecție provizorii strict pentru actele de violență la care se adaugă și solicitările de emitere a ordinelor pentru cazurile de violență domestică, rezultând un număr total de 17.700 de ordine de protecție ce urmează a fi emise de același număr de polițiști pe acre astăzi instituția îi are la dispoziție.
Reprezentanții MAI ne-au precizat că au în vedere suplimentarea funcțiilor cu un număr considerabil de polițiști, însă pe termen scurt acesta este doar un vis frumos deoarece au omis alte etape importante, cum ar fi:
- scoaterea la concurs a funcțiilor bugetate;
- perioada de școlarizare a polițiștilor;
- după încadrare/absolvire polițiști traversează o perioadă de tutelă de 6 luni;
- după definitivarea în profesie, unui polițist îi este necesară o perioadă cuprinsă între minim 3 – maxim 5 ani pentru a-și forma toate deprinderile specifice situațiilor întâlnite în teren pentru a acumula experiență și expertiză.
Practic, putem afirma că strict pentru această nouă atribuție vom putea avea polițiști pe deplin operaționali, care să devină adevărați profesioniști undeva în anul 2030.
Mai mult decât atât, în acest moment, colegii noștri se află în imposibilitatea monitorizării în timp real a situațiilor de nerespectare a distanțelor menționate în ordinele de protecție provizorii emise în cazul persoanelor între care nu există grad de rudenie, neexistând încă un cadru legal în acest sens. Practic, victimele vor fi protejate doar de o hârtie și de posibilitatea ca numărul limitat de polițiști pe care MAI-ul îi are la dispoziție să poată ajunge la fiecare caz în parte pentru a verifica în ce manieră sunt respectate condițiile de siguranță impuse prin ordinul de protecție provizoriu.
În referire la calculele efectuate mai sus pe cazuri ipotetice, este important ca opinia publică sa conștientizeze modul în care MAI-ul se raportează la îndeplinirea unor obiective referitoare la siguranța cetățeanului, pe principiul facem de toate cu același număr de polițiști iar în cazul în care are loc o tragedie cei ce vor deconta falsa preocupare a statului român pentru siguranța celor la care în curând va apela pentru a cere aplicarea ștampilei pe buletinul de vot, vor fi tot polițiștii pentru că efectiv nu vor avea timpul fizic să gestioneze toate cazurile de violență.
După care vor urma conferințe de presă în care Predoiu sau Despescu ne vor spune că au trimis Corpul de Control în teritoriu, ne vor prezenta concluziile trase, abaterile comise de către șefii vinovați de anumite disfuncționalități, va trece puțin timp, opinia publică va uita, șefii vor fi detașați la alte ministere, pe șest, iar cercetarea prealabilă va fi declanșată doar față de polițiștii cu funcții de execuție care nu sunt importanți și care nu au ”ancore” în vreun partid politic.
CONSULTĂ AICI, OMAI 138/2024 PRIVIND GESTIONAREA CAZURILOR PRIVIND ACTELE DE VIOLENTA!
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol
3 răspunsuri
bună intrebare. lipsa de personal e imensa , nici în anul 2030 nu se va rezolva problema. Rămâne de văzut, ce functi vor fi scoase la concurs.
păcat de funcțiile de ofițeri care sunt bugetate, sa nu le scoată la concurs TCO, asta e mergem mai departe.
Pentru gestionarea corespunzătoare a cazurilor de violență domestică, trebuie făcut compartiment separat, cu polițiști care să se ocupe strict de această linie de muncă. Dacă s-a reușit cu Poliția Animalelor, se poate si de data aceasta. Politia de proximitate este sufocată de activități și de dosare penale și fără violența domestică, dar acum, și cu violența domestică, e imposibil să mai fii polițist de proximitate, când stai 90% din timp în birou, cu nasul în dosare penale. Poliția de Proximitate a devenit I.C. și atât. Cei de la pază flutură fișa postului și soluționează 5 dosare pe an, iar dispoziția 118, care este cea mai mare mizerie inventata în poliție, sufocă și mai mult, și cu dosare de la I.C. sau Siguranță Școlară. Se adaugă multele petiții, lucrări generale, dosarele silvice, verificări arme, câini și restul de mape create numai pentru sancționarea polițistului și care-s 90% inutile, schimburi la dispecerat, lucratul în dispozitivul de siguranță publică…etc.
Luați violența domestică și faceți birouri și compartimente separate. Vin polițiști tineri din scoli și se va rezolva și problema cu violența domestice.
Nu va mai bateți joc de Poliția de Proximitate!!!
Si ce facem în acest caz?? tot pe OP cade munca?? faceti demersuri cum este prevazut in hg 1025 să se angajeze 4700 de agenti si 1000 de ofiteti pentru SIME. este legal si constitutional.