Noi reguli de circulație pentru trotinete și biciclete

La data de 6 octombrie 2021, în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 954 a fost publicată Hotărârea pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, apobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1396/2006 actul normativ reglementând anumite norme de conduită rutieră necesare a fi adoptatede către conducătorii de trotinete electrice, similar conducătorilor de biciclete, dar și condițiile tehnice necesare a fi îndeplinite pentru circulația trotinetelor electrice.

Dintre principalele modificări aduse cadrului legislativ existent, în ceea ce privește regulile care trebuie respectate de către conducătorii trotinetelor electrice, amintim:

  • Le este interzis conducătorilor de trotinete electrice să consume alcool sau substanțe psihoactive atunci când se deplasează cu acestea pe drumurile publice;
  • Obligativitatea deținerii asupra lor a unui document de identitate dar și aceea de a circula doar pe pista de bicicletă atunci când aceasta există, iar în lipsa acesteia, fiind permisă circulația și pe sectoarele de drum unde viteza maximă legal admisă este de 50km/h;
  • Mai mult, conducătorii de trotinete electrice trebuie să circule numai în aliniament pe drumurile publice iar atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă, deplasarea acestora este interzisă;
  • Conducătorii de trotinete electrice sunt obligați să mențină contactul cu solul pe timpul circulației pe drumurile publice iar atunci când schimbă direcția de mers, aceasta se face prin deplasarea acestora pe lângă trotinetele electrice, cu respectarea regulilor privind circulația vehiculelor trase sau împinse cu mâna;
  • Obligația respectării semnalelor luminoase care erau destinate până în prezent circulației bicicletelor, dirijează în prezent și circulația trotinetelor pe drumurile publice.

Un element de siguranță îl reprezintă reglementarea prin care conducătorul de autovehicul este obligat ca atunci când execută manevra de depășire a unei biciclete sau a unei trotinete electrice, altele decât cele care se deplasează pe două roți, să o realizeze prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.

În concluzie, putem observa că multe dintre obligațiile ce până nu demult erau exclusiv în sarcina conducătorilor de biciclete, se aplică în prezent și conducătorilor de trotinete electrice.

În ceea ce privește circulația bicicletelor pe drumurile publice, legiuitorul a stabilit câteva modificări ce vin să reglementeze modul de deplasare a acestora, astfel:

  • Semnalul luminos destinat dirijării circulației bicicletelor are în câmpul său imaginea unei biciclete de culoare roșie, respectiv verde pe fond negru;
    ● Aceeasi destinație o are și semnul luminos al unei semafor însotit de un panou adițional pe care figurează o bicicletă. De asemenea, aceste semnale luminoase dirijează inclusiv circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice;
    ● Un alt element de siguranță vizează obligativitatea conducatorului de autovehicul, altul decat cel pe doua roti, ca atunci executa manevra de depășire a unui biciclete, să păstreze o distanță de siguranță de minim jumatate din latimea autovehiculului ce execută manevra atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, situație în care este permisă manevra de încălcare a marcajului longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens.

Deși salutăm ca fiind de bun augur aceste modificări, nu putem ignora faptul că legiuitorul a omis se pare, să insereze unele reglementări ce erau imperativ necesare și de actualitate, precum:

  • Lipsa înregistrării trotinetelor electrice la autoritățile locale, având aici ca exemplu scuterele;
  • Lipsa obligativității încheierii unei polițe RCA pentru eventualele pagube produse terților, așa cum se întâmplă în țări precum Ungaria, Austria, Germania, etc, fiind de notorietatea faptul că în astfel de situații, păgubiții trebuie să aleagă de cele mai multe ori calea anevoioasă a instanțelor de judecată civile în vederea recuperării prejudiciului cauzat;
  • Obligația purtării căștii de protecție doar pentru conducătorii acestora cu vârsta cuprinsă între 14 – 16 ani, deși în cazul unei vătămării corporale, pericolul la care se supun, este același indiferent de vârstă;
  • Mai mult, nu este reglementată măsura ce trebuie luată în situația în care, atunci când conducătorul unei trotinete electrice este surprins de către aparatele radar de supraveghere a traficului rutier și măsurare a vitezei de deplasare cu o viteză de peste 50km/h în localitate, fiind cunoscut faptul că multe dintre aceste trotinete depășesc cu mult această viteză.

Referitor la situația în care autovehiculul care execută manevra de depășire se deplasează cu o viteza de sub 50km/h, acesta are cel puțin obligația de a încălca aceste marcaje, scopul dorit de legiuitor fiind acela de a permite crearea unei distanțe laterale suficiente față de conducătorul bicicletei/trotinetei.

În general, obligatiile prevăzute în prezentul cod rutier care până în prezent reglementau strict circulația bicicletelor pe drumurile publice, se aplică din acest moment inclusiv conducătorilor de trotinete electrice.
Ca punct de interes, facem precizarea că multe dintre noile obligații ce revin conducătorului de trotinetă electrică, alături de cel al bicicletei, se regăsesc la art. 160 și art. 161 din Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/ 2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006.

CONSULTĂ AICI HOTĂRÂREA GUVERNULUI!

Viitorul ne aparține!

Dan Ionică, vicepreședintele Filialei Prahova a Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Noi reguli de circulație pentru trotinete și biciclete

Distribuie

5 răspunsuri

  1. Nu vi se pare normal să obligați pe biciclisti si pe cei cu trotinete să plătească asigurare și impozit așa cum plătim noi, conducători auto. A nu se înțelege că sunt contra biciclistilor și a celor cu trotinete.

    1. Doar mijloacele de transport care poluează mediul, care ocupă spații mari, creează ambuiteiaje în trafic și aglomerări urbane. ASTEA TREBUIESC IMPOZITATE CU VÂRF ȘI ÎNDESAT❗
      Iar mijloacele de trasport nepoluante precum bicicletele și trotinetele, se cuvine să fie încurajate.

  2. Cele 4 amendamente propuse de dvs si uitate de legiuitori! sunt extrem de utile! Nu pot intelege cum legiuitorul lasa o trotinetã electricã sa fie dusa pe un drum public fara asigurare,condusã de adulti in general ,aceasta putând sã se deplaseze de multe ori cu +50km la ora, iminent ea poate creea si pagube!!!

  3. Exemplul cu Germania, Austria și chiar Ungaria este IDIOT !
    Se compară România cu aceste țări la capitolul infrastructură urbană pentru biciclete/ trotinete? În România nici un oraș nu are piste adecvate pentru biciclisti/trotinetisti. Pentru ce să se ceară taxe si asigurări?

  4. Adevarata ordine in trafic trebuie începută cu automobilele;
    1) Interzicerea traficului automobilelor in Centru istoric și în zone rezidentiale cu exceptia riveranilor, autoritatilor (poliție, ambulanță, pompieri) și aprovizionarii magazinelor.
    2) interzicerea deținerii a mai mult de un auto pe adresă.
    3) interzicerea deținerii unui auto dacă proprietarul nu deține loc de parcare.
    4) Să fie înființată o structură superioara care să poată reexamina toți conducătorii auto, iar această instituție; a) – Să aibă putere de retragere a permiselor celor care pică la reexaminarea teoretică și practică. b) -Să pedepsească examinatorul care a dat liber la permisul de conducere celor care pică la reexaminare.
    5) în cazul accidentelor produse de șoferii începători, să fie responsabil și examinatorul care a dat liber la permisul de conducere.
    Cam așa s-ar face ordine în trafic!

Dă-i un răspuns lui Lovasz bogdan Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută