Astăzi, la sediul Ministerului Afacerilor Interne, a avut locul ședința Comisiei de Dialog Social care a vizat modificarea și completarea unor acte normative cu incidență asupra polițiștilor, astfel:
- Modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1061/2002 privind stabilirea uniformei, echipamentului specific, însemnelor distinctive, insignei și documentului de legitimare pentru polițiști;
- Aspecte procedurale privind accesarea unor servicii din domeniul managementului resurselor umane în Ministerul Afacerilor Interne prin intermediul platformei „Hub de servicii la nivelul MAI”;
- Modificarea Ordinului MAI nr. 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile de poliție ale Ministerului Afacerilor Interne;
- Primul proiect de act normativ vizează: a)prorogarea termenului până la care se pot realiza modificările intervenite în uniformele polițiștilor, de la 31
decembrie 2024 la 31 decembrie 2025;
b) modificarea descrierii articolelor de încălțăminte (ghete și pantofi tactici) din compunerea uniformei de serviciu a personalului Poliției de Frontieră Române, prin eliminarea obligației de dotare a acestora cu lamelă antiperforare;
c) stabilirea distinctă a părților componente ale costumului de stofă aferent uniformei de reprezentare și ceremonialuri, inclusiv a duratei de serviciu, permițând în acest mod achiziția separată a acestora.
Referitor la acordarea normei de echipare pentru anul 2024 și respectiv 2025 situația este astfel:
- Polițiștii care au beneficiat de echipare completă în anul 2024, în anul 2025 vor fi alocați la ”numai bani” eșalonat pentru o perioadă pe 12 luni.
- Cei care nu au beneficiat de echipare completă în anul 2024, în luna decembrie vor primi diferența în bani scăzându-se sumele primite anul acesta, cât si contravaloarea elementelor de uniformă primite.
- Pentru anul 2025, fiecare inspectorat general, funcție de Strategia de echipare pe anul în curs, în cazul în care echiparea cu noua uniformă nu a fost completă până la 01.01.2025, vor face alocarea corespunzătoare, fie în regim mixt, uniformă și bani, fie numai uniformă, iar după echiparea completă, se vor plăti sumele de bani rămase.
2. Aspectele procedurale vizează concursurile și examenele organizate pentru ocuparea unor posturi vacante din unitățile MAI (posturi de conducere sau execuție. Serviciile vor putea fi accesate de persoanele înregistrate în HUB, care au parcurs procedurile de validare a conturilor de utilizator, prin excepție, nefiind necesară înregistrarea în HUB pentru accesarea informațiilor privind publicitatea concursului/selecției postate;
Modalitatea de înregistrare, validarea înregistrării și accesarea serviciilor, respectiv faptul că dispozițiile corespunzătoare acestor activități din Ordinul ministrului afacerilor interne și al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. 150/21.085/2023 privind procedura de eliberare în formă electronică a certificatelor de cazier judiciar se aplică în mod corespunzător.
3. Pentru modificarea Ordinului MAI nr. 140/2016 s-a avut în vedere:
- S-a prevăzut expres obligația candidaților de a depune documentele necesare constituirii dosarului de recrutare în vederea participării la depune documentele online nu vor putea finaliza procedura dacă nu vor avea toate actele solicitate încărcate, eliminându-se astfel situația de acum când unele dosare de concurs nu erau validate pentru că nu conțineau toate documentele;
- Pentru o delimitare explicită a terminologiei folosite, în ceea ce privește rezultatele fiecărei probe de concurs, s-a introdus noțiunea „promovat/nepromovat” a candidatului, urmând ca pentru momentul afișării rezultatului final al concursului să fie utilizată noțiunea de „admis/respins”;
- Au fost realizate intervenții legislative asupra aspectelor procedurale privind desfășurarea concursurilor, fiind aduse clarificări pentru modalitatea de calcul a notelor finale reprezentate de media aritmetică a notelor finale acordate de către fiecare membru al comisiei/subcomisiei de concurs;
- Au fost realizate intervenții legislative asupra aspectelor procedurale privind desfășurarea concursurilor, fiind aduse clarificări pentru modalitatea de calcul a notelor finale reprezentate de media aritmetică a notelor finale acordate de către fiecare membru al comisiei/subcomisiei de concurs;
- Au fost instituite norme în ceea ce privește mutarea polițistului, în cadrul altei unități, prin stabilirea expresă a termenului de realizare, trimestrial, cu data de 01 a primei luni a fiecărui trimestru, și, cu caracter de excepție, posibilitatea materializării acesteia înaintea încadrării absolvenților instituțiilor de învățământ care formează personal pentru nevoile MAI. Practic mutarea polițistului se va putea realiza de 4 ori pe an plus încă 1 sau 2 situații exceptionale înainte de absolvirea promotiilor din scolile de poliție.
- A fost reevaluat modul de calcul al punctajului pe baza căruia se stabilește calificativul evaluării de serviciu, acordând o pondere mai mare modulului „C” – Capacități profesionale, astfel încât nivelul cunoștințelor și deprinderilor specifice, raportat la cerințele postului, să reprezinte un criteriu determinant în evaluarea activității desfășurate de polițiști;
- Am propus să se aibă în vedere mărirea perioadei de la publicarea anunțului de concurs și până la susținerea probelor scrise sau practice, ținând cont că in ultima perioada multe posturi vacante nu au fost ocupate, perioada de asimilare a actelor normative din bibliografia de concurs fiind destul de mică. Momentan există o perioadă minimă de 15 zile, însă aceasta ar trebui să fie la minim 60 zile pentru a putea parcurge întreaga materie.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol