Modificare privind reținerea persoanelor de către Poliție

Astăzi, în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 431 a fost publicată Legea privind modificarea și completarea art. 36 din Legea nr. 218 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, modificare ce vizează perioada de timp aferentă conducerii unei persoane la sediul poliției, stabilirea situației de fapt și dispunerea măsurilor legale față de aceasta.

Pentru publicul larg trebuie specificat faptul că polițiștii sunt îndreptățiți să conducă o persoană la sediul poliției în următoarele situații:

  1. când nu s-a putut stabili identitatea acesteia ori există motive verosimile pentru a bănui că identitatea declarată nu este reală sau documentele prezentate nu sunt veridice;
  2. când din cauza comportamentului, locului, momentului, circumstanțelor ori a bunurilor aflate asupra sa, creează motive verosimile pentru a bănui că pregătește sau a comis o faptă ilegală;
  3. când prin acțiunile sale periclitează viața, sănătatea sau integritatea corporală, a sa ori a altei persoane, sau ordinea publică;
  4. dacă luarea unor măsuri legale, pe loc, ar putea crea un pericol pentru aceasta sau pentru ordinea publică.

Ulterior conducerii persoanei la sediu, conform vechilor reglementări, polițiștii procedau la verificarea situației de fapt și, după caz, iar în eventualitatea în care constatau că aceasta a încălcat vreo prevedere legală în vigoare, luarea măsurilor legale față de persoana condusă la sediul poliției trebuia se realizează de îndată, iar după realizarea acestor activități, polițiștii erau obligați să permită persoanei în cauză părăsirea imediată a sediului.

Conform noilor reglementări, în situația conducerii unei persoane la sediul unității de poliție pentru una dintre cele patru situații menționate anterior, verificarea situației de fapt și dispunerea măsurilor legale față de aceasta să se efectueze de îndată dar fără să se depășească 8 ore de la momentul inițierii deplasării, termen care, în situații în care identitatea persoanei nu a putut fi stabilită în 8 ore, se va prelungi cu perioada de timp necesară, fără a se depăși 12 ore de la momentul inițierii deplasării. 

De asemenea, este relevant faptul că în conformitate cu modificările aduse legii, polițiștii sunt obligați să permită persoanei conduse să părăsească sediul în următoarele situații:

  • după finalizarea activităților chiar dacă termenul de 8 ore, respectiv 12 ore nu au expirat;
  • după expirarea termenului de 8 ore, dacă identitatea persoanei a fost stabilită;
  • după expirarea termenului de 12 ore, chiar dacă identitatea persoanei conduse nu a putut fi stabilită.

Cu privire la aceste termene, organizația noastră a transmis specialiștilor din cadrul MAI în cadrul ședinței de dialog social ce a avut loc la data de 23 aprilie 2021 că aceste termene nu sunt suficiente întrucât în practică se pot ivi situații în care polițiștii depistează persoane cu identitate necunoscută (PIN), persoane de altă naționalitate care nu cunosc o limbă străină de circulație internațională și pentru care instituția nu are capacitatea identificării în teritoriu a unor translatori în timp util, persoane cu dizabilități sau deficiențe în vorbire a căror identitate sau situație nu poate fi stabilită într-un timp atât de scurt, necesitând verificări suplimentare, eventual solicitări de colaborare cu alte unități de poliție din țară în vederea stabilirii situației persoanei în cauză.

De asemenea, am subliniat faptul că în situația în care ne raportăm la măsuri administrative precum conducerea persoanelor la sediul unității de poliție, ce au ca efect restrângerea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, MAI, în calitate de inițiator al acestor noi reglementări ar fi trebuit să ia în calcul inclusiv modificarea OUG nr. 104/2001 privind organizarea și funcționarea Poliției de Frontieră Române, dar și legea nr. 550/2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, întrucât în baza OMAI nr. 60/2010 privind organizarea și executarea activităților de menținere a ordinii și siguranței publice personalul din cadrul celor trei arme pot desfășura activitatea de patrulare în sistem integrat, fiind pus în postura de a aplica măsura de conducere la sediul unităților în mod diferențiat.

Însă analizând la acest moment forma în care legea a fost promulgată, putem concluziona și de această dată că există o diferență crasă între cum se vede dintr-un birou călduros activitatea desfășurată de polițiști în stradă, comparativ cu modul în care o percepem noi și cetățenii onești ai țării, instituțiile de forță fiind puse la acest moment în postura de a pune în aplicare în mod diferit măsura administrativă de conducere a persoanelor la sediu.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Modificare privind reținerea persoanelor de către Poliție

Distribuie

6 răspunsuri

  1. Toate modificarile legislative au ajuns sa fie in defavoarea Poliției si in favoarea infractorilor chiar dacă până mai acum 2-3 ani se vorbea de întărirea autorității polițistului, acum nu se mai aude nimic. Vădit se urmărește subminarea autorității Poliției.
    În urma cu câțiva ani termenul de reținere al unei persoane de catre Poliție era de 24 de ore , acum 8 ore, eu propun sa fie de 15 minute mai bine.

  2. Va intreb din punct se vedere legal: daca o persoana săvîrșește o infracțiune (grava), este condusă la sediul Poliției si nici după 12 ore nu se reușește stabilirea identității (conform procedurii fără a fi agresat fizic, psihic, emotional, amenințată sau constrânsă in vreun fel) aceasta este libera să plece?!
    Toate aceste modificari sunt un atentat la siguranța persoanei, ordinea si linistea publica!

  3. Este foarte interesant ca a fost modificata doar legea de organizare si functionare a Politiei Romane, NU SI cea de organizare a Politiei de Frontiera, Inspectoratului General de Imigrari sau Jandarmeriei
    Sa inteleg ca doar daca o persoana are norocul sa fie “interpelata” un politist national beneficiaza de aceste termene? In rest….?
    Halal tehnica legislativa!!!

  4. Alo miliția și europol noi suveranii nu va recunoaștem oricum și dvs știți asta,iar noi va vom arăta care este adevărul care dvs cu siguranță îl știți dar vă faceți că nu îl știți,dvs sunteți niște corporatiști care cică reprezentați corporația Romania Srl iar dvs nu aveți acte de înființare, dar vreți să aveți jurisdicție asupra suveranilor și dvs știți care este adevărul,tot ce veți face impotriva suveranilor va fi în zadar pt miliție etc etc.veti pierde timpul degeaba cu noi suveranii, iar nota de plata va veni la dvs nu la noi.pt că noi fara dvs putem trai dar dvs etc etc fara noi nu.sunt multe de zis dar nu are rost.

  5. Mai bine dați o lege ca atunci cind un cetetean este dus la sediul politiei sa nu îi dați 24 ore arest iar a doua zi procurorul de caz sa îl pună în libertate. Este o aberație bagindul 24 ore pe arest marcindui viata. Sunt oameni care nu au o ora de arest iar politia una doua cu ei pe arest 24 ore. Nu este normal, trebuie sa se schimbe legea cum era odată loat la sediu dat declarație și chemat de cite ori este nevoie pina la finalizare dosarului… Asta depinde și de caz în unele cazuri nu se permite sa îl mai lase sa plece.

Dă-i un răspuns lui suveransuveran749@gmail.com Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută