Model de refuz pentru verificarea carantinaților

După cum v-am precizat în comunicatul anterior, când vine vorba de respectarea Legii salarizării în ceea ce îi privește pe polițiști, MAI-ul și Guvernul se fac efectiv că plouă, nefiind de ajuns că suntem sacrificații de serviciu comparativ cu celelalte familii ocupaționale, constatăm că respectarea prevederilor legale este facultativă la nivelul conducerii ministerului și în ceea ce privește atribuțiile Poliției Române, reprezentanții ministerului solicitând în ultma perioadă intensificarea verificărilor privind persoanele carantinate/izolate la domiciliu.

Constatăm încă o dată că polițiștii sunt trimiși carne de tun în prima linie, pentru îndeplinirea unui “ordin” pe care Lucian Bode l-a primit de la șeful său de partid, Florin Cîțu, deși această activitate nu face parte din aria de atribuții ale Poliției Române, colegii noștri neavând competențe de verificare a persoanelor carantinate/izolate,  iar pentru a lămuri în mod suplimentar acest aspect venim cu următoarele precizări:

Legea 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic, la art. 3 lit. r) stabilește în mod clar definiția organelor de control, astfel: organele stabilite potrivit reglementărilor legale în vigoare, cu competențe de verificare și de monitorizare a respectării de către autoritățile sau persoanele în cauză a măsurilor dispuse în temeiul prezentei legi, în situațiile de risc epidemiologic și biologic.

Astfel, putem observa și în baza acestei prevederi că polițiștii, conform Legii nr. 218/2002, nu au competențe de verificare și de monitorizare a respectării măsurilor de carantinare/izolare la domiciliu, singura atribuție reglementată fiind aceea prevăzută de art. 12 alin. 5 din Legea nr. 136/2020, respectiv de asigurare a ordinii publice în spațiile special desemnate de autorității pentru carantină, precum și în unitățile sanitare sau în locațiile alternative atașate acestora stabilite pentru izolare.

Pe de altă parte, la momentul emiterii Legii nr. 55/2002 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, legiuitorul fiind conștient de rolul acestui act normativ care nu a adus noi atribuții în sarcina Poliției Române, a reglementat o situație de excepție aplicabilă instituțiilor implicate în prevenirea și combaterea efectelor pandemiei, sens în care în art. 22 a statuat faptul că: “Pe durata stării de alertă, pentru angajații din sistemul public, angajatorul poate stabili, cu acordul acestora, executarea unor lucrări sau sarcini de serviciu urgente, în legătură cu prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă, indiferent de natura atribuțiilor de serviciu, cu asigurarea măsurilor de protecție a angajatului.”

De asemenea, prin prevederile art. 20 alin. 1 din Legea nr. 55/2020, legiuitorul a stabilit faptul că valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective de muncă se prelungește pe durata stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia, astfel că  polițiștilor le este aplicabil, inclusiv în perioada stării de alertă și nu numai, Acordul Colectiv privind raporturile de serviciu ale funcționarilor publici cu statut special – politiști din Ministerul Afacerilor Interne care statuează la art. 38 alin. 1 că “atribuțiile polițistului sunt cele prevăzute în fișa postului”, iar la alin. 3 din același articol faptul că “polițistul are dreptul de a refuza în scris și motivat executarea unor dispoziții primite de la șefii ierarhici superiori, dacă acestea au fost date cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare”.

Ori într-o astfel de situație, atâta timp cât legiuitorul nu a dorit modificarea atribuțiilor Poliției Române, iar în fișele de post ale polițiștilor nu sunt prevăzute sarcini și atribuții care să reglementeze activitatea de verificare a persoanelor carantinate/izolate la domiciliu, este necesară obținerea acordului explicit, liber și total necondiționat din partea polițiștilor  pentru desfășurarea unei astfel de activități, iar atâta timp cât colegii noștri din teritoriu nu își manifestă acordul nu putem discuta despre neîndeplinirea sau refuzul îndeplinirii unei atribuții de serviciu.

Pentru a putea fi mai expliciți, vă prezentăm exemplul Legii nr. 487/2002 a sănătății mintale și a protecției persoanelor cu tulburări psihice, care statuează la art. 57  forma pe care o îmbracă sprijinul pe care organle de poliție îl oferă personalului medical, astfel: “transportul persoanei în cauză la spitalul de psihiatrie se realizează, de regulă, prin intermediul serviciului de ambulanță. În cazul în care comportamentul persoanei în cauză este vădit periculos pentru sine sau pentru alte persoane, transportul acesteia la spitalul de psihiatrie se realizează cu ajutorul poliției, jandarmeriei, pompierilor, în condițiile respectării tuturor măsurilor posibile de siguranță și respectării integrității fizice și demnității persoanei.”

Iar în acest sens, Direcția de Ordine Publică a precizat în mod explicit că odată cu prezentarea bolnavului psihic în unitatea spitalicească de psihiatrie misiunea poliției  se consideră încheiată, context în care, conform Legii nr. 487/2002, polițiștii nu mai au vreo obligație legală față de persoana în cauză, cu atât mai puțin de custodie ori transport al acesteia de la unitatea medicală către locul depistării sau domiciliu.  Iar în ceea ce privește preluarea bolnavului psihic în vederea transportării la unitatea medicală de specialitate, polițiștii nu au obligația de a se urca în ambulanță alături de acesta, putând să însoțească echipajul medical cu autospeciala din dotare.

După cum se poate vedea, după prezentarea bolnavului la unitatea de psihiatrie, polițiștii și-au încheiat misiunea, nemaiavând obligații față de acesta cum ar fi verificarea salonului în care urmează să fie plasat bolnavul și nici să urmărească dacă acesta urmează tratamentul medicamentos prescris de către medicul de specialitate, întrucât aceste atribuții se află în competența altei instituții încadrată cu personal de medical anume pregătit. În aceeași manieră trebuie analizată și situația persoanelor carantinate/izolate a căror verificare este de competența altor organe de control, polițiștii neavând atribuții în acest sens.

Pentru a veni în sprijinul colegilor din teritoriu care nu doresc să desfășoare activități de verificare a persoanelor față de care a fost dispusă măsura carantinării/izolării, întrucât nu reprezintă o atribuție din fișa postului, nefiind cuprinsă nici în art. 26 din Capitolul III-Atribuțiile Poliției Române din Legea nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, vă punem la dispoziție un model de Raport pe care să-l întocmiți în momentul în care doriți să vă abțineți de la executarea unei astfel de sarcini.

 

DESCARCĂ AICI MODELUL DE RAPORT PRIVIND REFUZUL VERIFICĂRII PERSOANELOR CARANTINATE/IZOLATE!

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Model de refuz pentru verificarea carantinaților

Distribuie

5 răspunsuri

  1. Sa-i verifice Raed Arafat.El a modificat in 2015 programul de munca a celor de la Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta care lucrau in ture 24/72 la 24/48 si inca doarme linistit in MAI pe cadavrele a 64 de oameni de la Colectiv si pe cadavrele celor morti in spitalele care ard ca tortele unul dupa altul.Sa speram domnilor politisti ca protestele dumneavoastra vor duce la destelenirea coruptiei si a sistemului mafiot din acest Minister.,, AFLATI DE LA MINE CA ROMANII ACCEPTA TOATE SUFERINTELE, DAR TOT EU VA SPUN CA EI NU VOR ACCEPTA NICIODATA NEDREPTATEA.” Nicolae Titulescu

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată.