Legea salarizării dezbătuta în Comisia de muncă din Camera Deputaților

Miercuri, 10 mai, Comisia pentru Muncă și Protecție Socială, a invitat Blocul Național Sindical la consultări pe textul proiectului legii de salarizare a personalului plătit din fonduri publice. În cadrul delegației Federației PUBLISIND, a participat Cosmin Andreica, președintele Sindicatului EUROPOL, pentru a reprezenta și susține domeniul poliției.

De la început se impune să precizăm că graba cu care se dorește parcurgerea și mimarea unei dezbateri publice pe textul acestui proiect de lege, deosebit de important pentru soarta bugetarilor, este cel puțin suspectă. Toți sindicaliștii militează pentru existența unui singur corp de lege care să reglementeze salarizarea bugetarilor în mod obiectiv și transparent, însă tocmai acest lucru nu se va întâmpla. Spunem asta deoarece, legea este una politică cu reverberații strict asupra intereselor de grup care au urmărit să satisfacă masele cele mai mari de bugetari. Această manieră a avut la bază potențialul electoral general, respectiv  domeniile din sănătate și educația. Și aveți mai jos dovada urgenței cu care este tratat acest proiect de lege.

 

De la 1 ianuarie în sănătate, salariile vor crește integral iar în învățământ cu 50%. În timp ce pentru celelalte categorii, salariile vor atinge nivelul maxim doar în 2022. Însă în spatele acestor decizii politice stau mai mult de 250.ooo de cadre medicale și personal contractual din sănătate, respectiv 200.000 de cadre didactice și nedidactice. Avem așadar, la prima strigare 450.000 de voturi asigurate la care se adaugă familiile lor.

Dar să revenim la întâlnirea propriu-zisă. Este important să punem accentul pe faptul că principiul despre care s-a tot vorbit în spațiul public, conform căruia „nimeni nu va pierde la salariu ca urmare a aplicării legii” este fals. În fapt, în conținutul legii, nu există statuat acest principiu și putem spune că este prima lege care nu protejează veniturile în plată. Mai mult, toate sumele existente în anexele legii iau în considerare un nivel preconizat al salariului minim ce va trebui să ajungă la peste 2500 lei, fără a exista nici cea mai mică siguranță că așa se va întâmpla.

Strict pe anexa 6 a familiei ocupaționale „apărare, ordine publică și securitate națională”, am constatat că singurul element definitoriu pentru stabilirea grilei este gradul profesional. Nicăieri nu se mai vorbește despre „funcțiile de salarizare” (agent IV-I, ofițer specialist etc) sau despre alte criterii de departajare a personalului. Practic, pe baza acestui text al proiectului, cu cât e mai mare gradul profesional, cu atât crește și salariul de bază. Iar dacă în cazul colegilor care au grade militare se potrivește această manieră de departajare, pentru poliție, aceasta nu are niciun fundament în condițiile în care polițiștii, indiferent de gradul de pe umăr, desfășoară aceleași activități.

Principiile statuate în preambulul legii, la art. 6, nu se regăsesc în fapt în conținutul modului de construcție a grilei. Cel mai important principiu și primul încălcat flagrant prin această anexă este cel prevăzut la art. 6 lit. b și c.

Mai dureros este că niciunul dintre deputații din Comisia pentru muncă și protecție socială, dar suntem ferm convinși că putem spune majoritatea parlamentarilor, nu au înțeles că de fapt, agenții de poliție alături de ofițeri, indiferent de gradul profesional, în majoritatea structurilor, au aceeași fișă a postului și prestează aceeași muncă. Reprezentatul organizației noastre, constatând suprinderea de pe fețele deputaților, a exemplificat situații de la structurile rutiere sau de la cele de investigații criminale, unde toți polițiștii execută aceleași sarcini.

S-a mers și mai în profunzime și a fost indicată Legea 364/2004 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare în care nu se face distincția între agenți și ofițeri sau între gradele de pe umăr. Peste 35.000 de polițiști, agenți și ofițeri, care fac parte din structurile poliției judiciare prestează aceeași muncă dar, conform actualei legi, ei vor fi salarizați doar în funcție de grad.

Din punct de vedere al textului legii, am solicitat ca procentul de 30% care reprezintă limită pentru sporurile acordate pe fiecare ordonator de credite să fie aplicat la nivelul ordonatorului principal de credite, respectiv MAI, pentru că altfel ne vom putea trezi în situația în care mulți polițiști, din inspectorate de poliție diferite, vor presta munca în aceleași condiții dar vor beneficia de sporuri diferite.

De asemenea, am constatat că în acest moment, legea prevede negru pe alb faptul că salariul de funcție este echivalentul salariului de bază. Prin urmare salariul funcției de bază (grad, gradație și indemnizația de conducere) nu se mai impune să se regăsească în lege, ci mai degrabă ar produce confuzie și s-ar putea să ne trezim din nou în situația în care salariul minim crește dar fără să producă efecte asupra salariilor polițiștilor.

Am mai ridicat și chestiuni referitoare la modul de acordare al gradației, care este discriminatoriu în raport cu ceilalți bugetari, deoarece, în timp ce polițiștilor acesta va fi aplicat la salariul de bază, celorlalți bugetari le va fi aplicat salariului de bază la care se vor aplica sporurile. Să nu mai vorbim că procentele și stagiile gradației sunt mai favorabile civililor decât nouă.

La finalul întâlnirii, după expunerea tuturor observațiilor, mai mulți deputați s-au arătat interesați să vadă fișe ale postului din poliție unde agentul cu ofițerul sau cei care au grade profesionale diferite au aceleași sarcini și atribuții. Așadar, am promis că pe săptămâna viitoare le vom prezenta fișe ale postului anonimizate din cât mai multe structuri pentru a putea înțelege nemulțumirea polițiștilor de ani de zile din cauza faptului că sunt salarizați diferit deși presteză aceeași muncă. În acest sens, vă rugăm să ne sprijiniți și voi cu fișe de post  „copy-paste” agent-ofițer pe care să le trimiteți pe adresa sindicateuropol@gmail.com  pentru a putea pregăti un material cât mai vast în legătură cu acest subiect.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Legea salarizării dezbătuta în Comisia de muncă din Camera Deputaților

Share on facebook
Distribuie

15 răspunsuri

  1. De ce nu sustineti trei trepte de incadrare pentru agenti? Cu studii medii, cu studii postliceale si cu studii superioare! De ce se pune egal intre cei cu liceu ( incadrati direct) si cei current scoala de politie? Niciun sindicat nu a cerut acest lucru? DE CE?

    1. Vlad tu crezi ca esti mai “dotat” din punct de vedere profesional sau mai constiincios la serviciu daca ai urmat o scoala unde profesorii sunt acolo de la incadrare si pana la pensionare si nu cred ca stiu cum miroase un infractor de aproape? Daca este sa fim sinceri, unde ai invatat tu meserie la scoala sau in teren? Nu cumva miroase a invidie? De ce tot i-i blamati unii pe cei incadrati direct? Daca cei ca tine ar fi avut ocazia asta, ar fi ratat-o?

      1. Esti incadrat direct, nu? Asta este! In toate domeniile incadrarea se face in functie de studii. Dupa ce ai taiat frunza la caini ai intrat in sister pe usa din dos!
        Domnul administrator nu are nimic de spus?

    2. Vlad , nu cred ca ar trebui sa existe divergente intre noi ca , unii au sau nua au studii superioare . Iti reamintesc ca , la incadrare nu ti s-a cerut sa ai studii superioare , nici tie si nici unuia dintre agenti . Deci ar trebui sa incheiem acest subiect .

      1. Gresit, domnule incadrat direct! Nu pui egal intre un politist cu scoala sau facultate de politie si unul cu liceu sau facultate de tip “srl”!
        Baza de plecare in salarizare o constituie studiile absolvite.
        La incadrare mi s-a cerut sa fiu absolvent al scolii de politie, asa cum este normal, moral si legal. In toate tarile civilizate devii politist dupa ce urmezi cursurile unei scoli specifice.
        Statutul politistilui trebuie modificat de urgenta pentru a nu mai permite incadrarile directe! Se aude???

  2. Sporurile pe bază de pontaj sa nu se introducă în limita a 30% din totalul sporurilor acordate.

    1. Nu se vor introduce si am sustinut acest lucru tocmai prin faptul ca aceste sporuri nu sunt permanente ci in functie de cum iti pica tura sau cum esti planificat. Ar fi ridicol sa spuna cineva ca nu mai poate face actiuni sambata si duminica pentru ca nu ies din anvelopa de 30% a sporurilor pe care o pot acorda.

  3. Am plecat impreuna cu un coleg la scoala militara.Eu am fost admis ,iar colegul meu care timp de 10 zile cit au durat examenele a stat numai prin cluburi si nu a fost admis.A avut media 3 si ceva..Dupa ce m.am chinuit 2 ani la scoala,colegul meu s.a asa direct…E corect asa??Atunci de ce sa aiba acelasi salariu cu mine?

  4. Ar trebui sa fie un singur corp de politisti,iar cand auzi de un comisar sa-ti tremure chilotii..Avem un sistem sovietic cu generali si ofiteri cata frunza si iarba…multi cu mapa si putini cu sapa

    in legatura cu facultatea…avem prea multi idioti cu diploma…te duci dai cateva teste grila stiute ,platesti si iei diploma…asa ca,las-o mai usor …totusi 2 ani de scoala militara,inseamna ceva

  5. Doru, cand o sa dai examen, la nivel national, din 3 materii diferite si cand sunt cate 50 de candidati pe loc cred ca atunci poti avea o perere. Cand o sa faci scoala militara sa dormi in paruri de campanie si sa mananci toate laturile la popota atunci cred ca poti sa-ti exprimi o opinie. Referitor la respectul fata de arma putem vorbi cat vrei si despre cat de constiinciosi sunt “sursa externa”. Cred ca in cativa ani esti oricum mai bine “dotat” profesional decat in 3 luni si cand vii in poligon tii pistolul invers sau in cel mai bun caz “tragi cu cartuse de lemn”. Din cate stiu eu profesorii din scolile militare au mai avut cate un pic de experienta operativa chiar daca asta s-a intamplat acum 20 de ani. Din cate-mi aduc aminte tu ai facut cursurile dupa ce au fost incadrati ofiterii din sursa externa si cred ca ti-au fost “un pic” profesori. Sincer nu cred ca ai intocmit o lucrare penala niciodata… asta ca sa nu mai vorbim de prins infractori… si da.. asta se invata inca din scoala. Nu este nimeni invidios.. sa fii sanatos si sa papi multa pensie. Doar ca nu ai curajul sa recunosti ca politistii formati in scolile militare sunt un pic mai bine pregatiti si cred ca este normal sa primeasca un drept in plus. Iar, dupa cum recuosti, munca inveti in teren de la niste politisti.. tu deveni plitist dupa ce termini de invatat. Iti doresc numai bine!

  6. despre cei care lucreaza la S.A.S nu credeti ca ar trebui sa iasa la pensie mai devreme decat cei care lucreaza la birou?Nu am auzit pe nimeni care sa se intereseze de acesti lucratori?

  7. Stimati lideri de sindicat, eu nu inteleg aceasta pasivitate a dumneavoastra si cum puteti suporta aceste inechitati si discriminari salariale incepute acum un an si jumatate si continuate in forta in acest an de guvernanti care au marit haotic salariile la toate categoriile socioprofesionale in afara de segmentul ordine publica si siguranta nationala… Ma refer la faptul ca in luna martie si aprilie ati dat comunicate ca daca nu vom obtine mariri salariale vom rupe norii, iar acum s-a asternut linistea si va rezumati la postarea unor oferte de vacanta sau a unor alegeri interne.. Tin sa va aduc la cunostinta ca pana in acest moment nu am obtinut nimic iar mii de oameni asteapta sa obtineti aprobari si sa ne organizati pentru a ne cere drepturile in mod legal si democratic. Vad ca dumneavoastra nu faceti acest lucru nici macar pichetarea unor institutii cheie pentru a aduce zilnic in opinia publica acest subiect care cu siguranta este deranjant pentru guvernanti. Nu stiu de ce le asiguram linistea acestor oameni? Suntem primii la multumiri verbale, la efort, risc, sacrificiu si pierderi de vieti omenesti iar la drepturi suntem ultimii…..

  8. Mai avem sindicat sau s-a desfiintat? Nu vedeti cum isi bat joc de noi? Ati vazut coeficientii din legea salarizarii unitare? Un agent sef principal cu studii medii are coeficientul de maxim 1.65 in conditiile in care un profesor, invatator, educator sau maistru instructor cu studii de nivel liceal dar fara pregatire de specialitate(necalificat in aceasta meserie) are 1,68, un ambulantier la upu are tot 1,65 iar un operator lumini,imagine, machior, peruchier sau recuziter cu pregatire de nivel mediu sau generala are tot un coeficient de 1,65, in conditiile in care un grefier cu aceleasi studii medii atinge un coeficient de 2,08….Asa am ajuns ca un politist, jandarm, pompier salvator sau smurd sa fie depasit la salarizare de un necalificat in invatamant si sa fie echivalentul unui sofer pe ambulanta din sanatate sau a unui machior, peruchier sau recuziter de la cultura cu studii inferioare.. Asta este echitatea olgutei vasilescu care spunea ca in aceasta lege fiecare va fi recompensat dupa importanta muncii, pregatire si risc.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *