HG 1198/2022 privind transportul se modifică la o lună după ce a fost emis

Ședința comisiei de dialog social întrunită la 28.11.2022, pentru a dezbate proiectul de O.m.a.i pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a Hotărârii Guvernului nr. 1198/2022 privind drepturile de transport s-a finalizat după 4 ore de discuții intense pe ceva ce trebuia să reprezinte o evoluție în privința mecanismului de decontarea a cheltuielilor de transport pentru personalul care își desfășoară activitatea în altă localitate față de cea de domiciliu.

Cea mai importantă chestiune care trebuia lămurită se referă la situația polițiștilor care efectuează naveta de la distanțe mai mari de 70 km pentru un drum, în raport cu prevederea din HG 1198/2022 care prevede „…în limita a 70 km”. Cu toate că aveam pretenția că înțelegem limba română și reprezentarea unor cuvinte, în timpul ședinței am aflat că această sintagma nu înseamnă decontarea transportului pentru o distanță de maximum 70 de km ci însemnă că dacă distanța depășește 70 de km, polițistul este decăzut din dreptul de a mai beneficia de suma forfetară prevăzută de art. 18 alin. 1 din HG 1198/2022.

Mai mult, tot ieri am aflat că la o lună după emiterea HG 1198/2022, inițiatorul, adică Ministerul Apărării Naționale, este nemulțumit și el de efectele acestei sintagme, și în loc să emită o interpretare în sensul apreciat de noi și de fiecare polițist, care să fie similar cu modul în care s-a decontat transportul pentru efectuarea deplasării la și de la locul de muncă, apreciază că se impune modificarea HG-ului. Asta ca să înțelegeți logica inversă și „România lucrului bine făcut”. Însă dincolo de această degringoladă, din perspectiva efectelor, se impune să scoatem în evidență că mii de polițiști care au efectuat zilnic deplasare la și de la locul de muncă, de la data de 11.10.2022, data intrării în vigoare a HG 1198/2022, nu le va fi decontat transportul. Ce înseamnă acest lucru? Păi e simplu, luând în considerare că și până la apariția noului HG 1198/2022 aveam polițiști care beneficiau de decontarea pentru 70 km iar tot ce depășea acoperea ei din contribuția proprie, valoarea medie pe care aceștia au pierdut-o din octombrie și până în prezent este de aproximativ 2000 lei pentru fiecare lună.

Chiar dacă ni s-a promis că e vorba despre o modificare a HG-ului care se va realiza foarte repede, cu fiecare lună care trece, pentru polițiștii care efectuează naveta de la o distanță mai mare de 70 km, vor fi pierderi consistente care îi plasează sub nivelul de subzistență în condițiile în care din salariul de 3500 lei, 2000 lei vor cheltui lunar pentru navetă și din 1500 lei vor fi ne voiți să trăiască. Cu toate că am făcut analogii cu alte situații juridice sau chiar acte normative unde sintagma „în limita a” se interpretează în sensul acordării până la nivelul indicat, specialiștii din MAI s-au limitat să repete că urmează să fie modificat HG-ul și până atunci rămân la interpretarea lor. În acest sens, singura soluție care ne rămâne să îi sprijinim pe polițiștii care au pierdut deja sume importante pentru deplasările efectuate în luna octombrie/noiembrie, să deschidem acțiuni în instanță pentru recuperarea sumelor pentru 140 km efectuați zilnic la și de la locul de muncă.

Suplimentar, vă prezentăm pe scurt câteva dintre aspectele cele mai relevante:

  1. Diferența de la cheltuielile de transport pt concediu de odihna se va putea accesa doar dacă fiecare polițist a efectuat sau va efectua cel puțin 1 zi de concediu de odihna de la data de 11.10.2022 – 31.12.2022. Cu toate că am explicat că nu se impunea atâta vreme cât art. 12 din HG 1198/2022 prevede că dreptul se acordă pentru concediul efectuat în anul calendaristic, specialiștii MAI și-au menținut opinia că dacă nu se va efectua cel puțin 1 zi de concediu după data intrării în vigoare a HG 1198/2022, polițiștii nu vor beneficia de diferență. De asemenea, nu se mai impune ordinul de serviciu. Ne întrebăm cum va arăta luna decembrie dacă 70% din angajații MAI vor solicita zile de concediu pentru a beneficia de plata diferenței de decontarea pentru transportul realizat în scopul efectuării concediului de odihnă.
  2. Decontarea cheltuielilor de transport pentru ore suplimentare, așa cum era stabilit în cuprinsul normele metodologice prevedeau ca anterior fiecărei deplasări trebuie sa obții aprobarea prealabilă a ordonatorului de credite. Asta însemna spre exemplu ca sâmbăta la 03:00, să vină ordonatorul de credite și să aprobe raportul polițistului de a se deplasa de acasă la locul unde este nevoie de el. Am propus mai multe variante și vor reveni asupra textului.
  3. În special pentru IGPF, unde am avut cele mai multe astfel de cazuri, de la 11.10.2022 se poate deconta transportul pentru deplasarea la orice activitate de pregătire profesională, inclusiv ședințe de tragere. Până în prezent, toate aceste deplasări la poligon, chiar și pe distanțe de 30-50 km, se realizau din contribuția personală a polițiștilor de frontieră.

Este clar, încă o dată, că cei care scriu aceste HG-uri, evident fără consultarea partenerilor sociali, nu înțeleg/nu cunosc/nu știu care este realitatea din teren și ajung să constate efectele unor prevederi abia după ce actul normativ ajunge să intre în circuitul juridic. Este încă un caz de bătaie de joc la adresa polițiștilor care oricum fac eforturi consistente să se deplaseze zilnic sute de kilometri pentru a ajunge la locul în care ministerul are nevoie de ei. Este încă un motiv ca pe data de 15 decembrie 2022, să participe și mai mulți polițiști la al 4-lea protest care se va organiza la București.

Mai jos aveți propunerile organizației noastre transmise anterior ședinței de dialog social.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: HG 1198/2022 privind transportul se modifică la o lună după ce a fost emis

Distribuie

8 răspunsuri

  1. Pt perioada de după 11.10.2022, până la emiterea normelor metodologice, se pierd banii, sau se acorda retro?

  2. Dar decontarea abonamentului lunar pentru transportul în comun pentru cei care locuiesc în aceeași localitate cu serviciul se efectuează?

  3. In 2005, cand m-am angajat in sistem din sursa externa, aveam domiciliul in Bucuresti.Din 2017 am domiciliul in Ilfov,la o distanta de 21,9 km conform calculatorului de distanta.Cei de la resurse au spus ca nu ma incadrez la drepturi.Nu pot intelege de ce !!! Ce legatura are faptul ca la angajare aveam domiciliul in Bucuresti cu faptul ca de 6 ani fac naveta ???

Dă-i un răspuns lui Paul Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută