Legislația rutieră din România a suferit o serie de modificări substanțiale, menite să descurajeze persoanele tentate să conducă fiind sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive. Ei bine, modificările legislației în materie, au stabilit o serie de contravenții pentru care sancțiunea avertismentului nu mai poate fi aplicată de către polițistul rutier. Practic, se impune, prin prevedere legală explicită, sancțiunea amenzii contravenționale. Aceste măsuri contravenționale nu includ doar amenzi ci, în multe cazuri, textul legislativ impune și suspendarea dreptului de a conduce pentru anumite perioade de timp. Iată detaliile privind contravențiile din Codul Rutier pentru care polițistul rutier nu mai poate aplica măsura avertismentului contravențional:
Articolul 100, Aliniatul 3
Contravenții sancționate cu amendă din clasa a II-a (4 sau 5 puncte-amendă) și suspendarea dreptului de a conduce pentru 30 de zile:
a) Depășirea coloanelor de vehicule oprite la semaforul roșu sau la trecerile la nivel cu calea ferată.
d) Nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului.
f) Nerespectarea semnalelor și indicațiilor polițistului rutier în exercitarea atribuțiilor de serviciu.
g) Neprezentarea la unitatea de poliție după un accident din care au rezultat doar pagube materiale, cu excepția cazurilor prevăzute la art. 79 alin. (2).
h) Folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii pe drumurile publice, cu excepția dispozitivelor „mâini libere”, concomitent cu încălcarea altor reguli de circulație.
i) Adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
Articolul 101, Aliniatul 3
Contravenții sancționate cu amendă din clasa a III-a (de la 6 la 8 puncte-amendă) și suspendarea dreptului de a conduce pentru 60 de zile:
a) Nerespectarea regulilor de trecere la semaforul roșu, dacă rezultă un accident cu pagube materiale.
b) Nerespectarea interdicțiilor temporare de circulație pe anumite drumuri.
c) Nerespectarea regulilor de circulație în prezența unei coloane oficiale sau intercalarea într-o astfel de coloană.
d) Circulația pe sens opus, cu excepția depășirilor regulamentare.
e) Neacordarea priorității pietonilor la trecerile marcate pe sensul de deplasare.
f) Neacordarea priorității vehiculelor care au acest drept.
g) Nerespectarea regulilor privind depășirea.
h) Adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor, dacă rezultă un accident cu pagube materiale.
Articolul 102, Aliniatul 3
Contravenții sancționate cu amendă din clasa a IV-a (de la 9 la 20 puncte-amendă) și suspendarea dreptului de a conduce pentru 90 de zile:
a) Conducerea sub influența băuturilor alcoolice, dacă nu constituie infracțiune.
b) Conducerea unui vehicul cu deficiențe periculoase la sistemul de frânare sau la direcție.
e) Depășirea cu peste 50 km/h a vitezei maxime admise.
f) Deținerea, montarea sau folosirea mijloacelor speciale de avertizare sonoră sau luminoasă fără drept.
g) Nerespectarea regulilor de prioritate sau depășire, dacă rezultă un accident cu pagube materiale.
h) Circulația nejustificată pe banda de urgență a autostrăzilor.
Articolul 102, Aliniatul 4
Contravenții sancționate cu amendă din clasa a IV-a (de la 9 la 20 puncte-amendă) și suspendarea dreptului de a conduce pentru 120 de zile:
a) Depășirea cu peste 70 km/h a vitezei maxime admise.
b) Neoprirea la trecerile la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte sau semnalele sunt active.
c) Manevre interzise pe autostradă, cum ar fi întoarcerea sau mersul înapoi.
Articolul 105
Contravenții săvârșite de persoane juridice, sancționate cu amendă din clasa a V-a (de la 21 la 100 puncte-amendă):
1) Nesemnalizarea corespunzătoare a drumurilor și trecerilor la nivel cu calea ferată.
2) Neîndeplinirea obligațiilor de instalare a semnalizărilor rutiere conform avizului poliției rutiere.
3) Nesemnalizarea corespunzătoare a obstacolelor sau lucrărilor pe drumurile publice.
4) Neasigurarea stării de viabilitate a drumurilor și îndepărtarea obstacolelor.
5) Amplasarea de dispozitive care pot fi confundate cu indicatoarele rutiere.
6) Instituirea de restricții de circulație fără autorizație.
7) Nerespectarea termenelor și condițiilor pentru lucrările pe drumurile publice.
8) Neasigurarea stării drumului după terminarea lucrărilor.
9) Neîndeplinirea obligațiilor legate de vehicule și conducătorii acestora.
10) Nerespectarea obligației de a comunica datele de identificare ale șoferilor la solicitarea poliției.
11) Lipsa dotărilor obligatorii pentru vehicule.
12) Neasigurarea însoțirii vehiculelor care transportă mărfuri periculoase.
13) Nerespectarea echipării personalului de execuție a lucrărilor rutiere.
14) Amplasarea stațiilor de transport public fără avizul poliției rutiere.
15) Nerespectarea obligațiilor de educație rutieră în școli.
16) Practicarea actelor de comerț pe drumuri publice.
17) Refuzul de a înmatricula sau înregistra un vehicul.
18) Neîndeplinirea obligației de a înscrie datele utilizatorului în certificatul de înmatriculare.
19) Nerespectarea obligațiilor organizatorilor întrecerilor autorizate.
20) Neîndeplinirea obligațiilor de amenajare rutieră pentru pietoni și bicicliști.
21) Încredințarea vehiculelor pentru transport public către șoferi necalificați.
22) Dispunerea efectuării transportului de mărfuri periculoase fără autorizație.
23) Neîndeplinirea obligației de a informa poliția rutieră privind traseele pentru transportul de mărfuri periculoase.
24) Neamenajarea drumurilor laterale conform cerințelor legale.
25) Nerespectarea termenelor pentru executarea amenajărilor rutiere.
26) Punerea în aplicare a planurilor de urbanism fără avizul poliției rutiere.
27) Efectuarea modificărilor în certificatele de înmatriculare fără dovezi de asigurare.
28) Neîndeplinirea obligațiilor de întreținere a drumurilor pe timp de iarnă.
29) Nerespectarea obligației de comunicare a datelor de identificare conform art. 801 și art. 81 alin. (3).
30) Necomunicarea inaptitudinii medicale de a conduce de către unitățile medicale autorizate.
31) Nerespectarea termenelor de întreținere a drumurilor publice de către administratori.
Potrivit notei de fundamentare a modificării cadrului legal, aceste măsuri stricte sunt menite să sporească siguranța rutieră și să descurajeze comportamentele periculoase în trafic. Curiozitatea noastră se îndreaptă, în mod natural la a înțelegea ,,ce a vrut să spună autrorul” și anume dacă Guvernul urmărește reducerea numărului de accidente, de victime ale evenimentelor de pe drumurile publice cît și instituirea unui regim de trafic mai sigur pentru toți participanții, sau scopul modificărilor legislative este unul de ordin contabilicesc, de creștere a a încasărilor la bugetul de stat. Una peste alta, conduceți cu prudență, respectați regulile de circulație, pentru că de acum AVERTISMENTUL este ,,off the table”!
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol