Câteodată stăm și ne întrebăm dacă factorii decidenți din I.G.P.R. vor realiza vreodată faptul că munca de poliție este realizată de către aceia care nici măcar nu au acces fizic în birourile lor și trebuie însoțiți dacă doresc să ajungă la vreun șef din unitatea centrală. Altfel nu putem să înțelegem, efectiv, motivele pentru care nu suntem consultați de către „specialiștii” Direcției Logistice în momentul în care pregătesc licitații de bunuri care vor fi folosite de cei din stradă.

Pe data de 5 mai, a fost lansată o mega-achiziție de aproximativ 300 milioane lei pentru „autospeciale” de poliție. De fapt, în cuprinsul specificațiilor tehnice IGPR recunoaște că de fapt sunt „autovehicule”, însă după ce se va proceda la aplicarea colantului cu POLITIA și a rampei acustice și luminoase, respectiv a numerelor de înregistrare cu MAI, brusc devin „autospeciale”.

Așadar, Inspectoratul General al Poliției Române dorește achiziționarea mai multor tipuri de autovehicule – motociclete, auto pentru ordine publică, pentru rutieră, pentru acțiuni speciale etc. Premierele acestor licitații însă sunt reprezentate de faptul că, după mai mult de 10 ani, se vor achiziționa:
– autolaboratoare criminalistice – ultima achiziție fiind realizată acum 12 ani;
– autoutilitare de transport persoane („dubele”, așa cum toata lumea le cunoaște) – ultima achiziție fiind efectuată acum 22 ani când au fost achiziționate microbuze Volkswagen Transporter care se află și azi în dotarea MAI;

Lista completă a licitației este partajată în 16 loturi de achiziție pentru următoarele tipuri de autovehicule:

1. Motocicletă – maxim 75 bucăți pentru un pret unitar maxim de 20.000 euro
2. Laborator criminalistic tip VAN – maxim 100 bucăți pentru un preț unitar maxim de 48.500 euro
3. Laborator criminalistic tip PICK-UP – maxim 100 bucăți pentru un pret unitar maxim de 27.000 euro
4. Autospeciala pentru grupele canine – maxim 100 bucăți pentru un preț unitar maxim de 17.800 euro
5. Autovehicule pentru munca de poliție rutieră – maxim 300 bucăți pentru un preț unitar maxim de 20.500 euro
6. Autovehicule pentru munca de ordine publică – maxim 400 bucăți pentru un preț unitar maxim de 20.200 euro
7. Autoutilitare tip 1 (neinscripționate) – maxim 50 bucăți pentru un preț unitar maxim de 13.500 euro
8. Autoutilitare tip 2 (neinscripționate) – maxim 50 bucăți pentru un preț unitar maxim de 31.000 euro
9. Autospeciala intervenție 7 locuri (2+3+2) – dube – maxim 300 bucăți pentru un preț unitar maxim de 53.500 euro
10. Auto misiuni speciale caroserie tip AA (berlina) – maxim 40 bucăți pentru un preț unitar maxim de 64.600 euro
11. Auto misiuni speciale caroserie tip AC (break) – maxim 5 bucăți pentru un preț unitar maxim de 66.600 euro
12. Autoutilitară transport persoane si/sau mărfuri – maxim 150 bucăți pentru un preț unitar maxim de 40.400 euro
13. Autospeciale transport și intervenție 2+3 locuri (acțiuni speciale) – maxim 85 bucăți pentru un pret unitar maxim de 44.500 euro
14. Microbuz 16+1 locuri – maxim 50 bucăți pentru un preț unitar maxim de 67.300 euro
15. Autobuz 44+1 locuri – maxim 5 bucăți pentru un preț unitar maxim de 320.000 euro
16. Autovehicul pirotehnic – maxim 17 bucăți pentru un preț unitar maxim de 65.600 euro

Ceea ce este important de precizat este faptul că aceste achiziții nu se vor realiza peste noapte. Modalitatea propusă de IGPR pentru cei interesați este de a încheia mai multe acorduri cadru pe o perioadă de 2 ani, prin care singura obligație a IGPR este de a achiziționa minim 1 unitate din fiecare mijloc de deplasare din lista de mai sus, iar în funcție de fondurile disponibile (aici este o întreagă altă discuție) să poată ajunge la numărul maxim din listă.

Partea bună este că în cuprinsul specificațiilor tehnice pentru fiecare autospe…autovehicul în parte este prevăzut aerul condiționat sau airbag-uri. Nu se va întâmpla ca la penultima achiziție de Logan-uri care nu au fost prevăzute cu airbag-uri frontale pentru pasagerul din față, din rațiuni de economie. Acesta este minimul necesar impus de normele UE, pentru că în ceea ce privește dotarea cu airbag-uri laterale, airbag-uri lombare sau inferioare pentru protecția membrelor sau alte elemente suplimentare de protecție ale caroseriei și habitaclului, nici nu se pune problema. Rezultă astfel că instituția își asumă riscul lipsei de protecție a polițistului în caz de accident, în care acesta își poate fractura picioarele sau coloana.

Încheiem prin a observa că în cuprinsul listei lungi de achiziții, în lotul 11, s-au introdus 5 autoturisme pentru „misiuni speciale” cu o valoare de maxim 66.500 de euro fără tva. Pentru simpli cititori, aceste autoturisme ar trece neobservate, însă noi, care mai știm cum merg treburile, nu putem să nu remarcăm faptul ca la vârful I.G.P.R. avem 1 funcție de inspector general și 4 de adjuncți ai inspectorului general, adică la fix pentru cele 5 autoturisme de lux. Rămânem astfel la principiul balcanic în care tălpașii sunt trimiși în stradă cu cele mai ieftine autoturisme iar șefii folosesc autoturisme de lux pentru confortul lor de la domiciliu la birou și invers. Ca o simplă comparație, 1 autoturism de lux destinat șefilor este echivalentul a 3  autovehicule de rutieră/ordine publică, sau cât două laboratoare criminalistice pick-up.

Pe măsură ce se va înainta cu această licitație, vă vom informa punctual cu privire la ofertele care vor exista pentru aceste loturi, deși în contextul actual, există o criză puternică în tot sectorul auto, care determină întârzieri foarte mari la comenzi.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: După 22 de ani, Poliția Română cumpără primele „dube de poliție”

Distribuie

Un răspuns

  1. Autospeciala Vw Transporter din poză a fost folosită până în anul 2020 în municipiul Buzău. Aceasta era făcută din fabrică pentru munca de poliție.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt esențiale pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.