Dosarul de personal al polițiștilor

In acest articol  vom discuta despre unele chestiuni ce țin de managementul resurselor umane, mai exact “Evidența personalului în activitate”. Deși mulți dintre polițiști nu știu unde se regăsesc aceste informații,  Anexa 9 a OMAI 140/2016 privind activitatea de management resurse umane prevede în mod expres activitățile ce se întreprind în acest sens. Chiar dacă la prima vedere, dosarul personal nu reprezintă un punct de interes pentru polițiști, o serie de elemente legate de cariera lor sunt influențate de conținutul acestuia.

Documentele de evidenţă nominală a diferitelor categorii de personal din MAI sunt, după caz: a) dosarul personal; b) dosarul profesional; c) fişa matricolă; d) statul de organizare; e) registrul de evidenţă a dosarelor; f) registrul de evidență a salariaților/funcționarilor publici.

Dosarul personal constituie principalul document de evidenţă nominală a poliţiştilor şi al personalului contractual şi conţine date cu caracter personal şi profesional. Dosarul personal se întocmeşte în exemplar unic, în termen de 10 zile de la încadrarea în MAI. Dosarul personal cuprinde: a) fișa matricolă, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 23 la ordin;

b) documente cu caracter personal: dosarul de recrutare/candidat, documentele de atestare a studiilor în copie legalizată, câte o fotografie color cu dimensiunile 9×12 cm în ţinută civilă şi în uniformă de poliţie, declarația de avere, declaraţia de interese;

c) documente cu caracter profesional: fişele de personal, jurământul de credinţă, angajamente, contractul de muncă, după caz, formularele de evaluare de serviciu/rapoartele de evaluare, documentele privind participarea la concursurile pentru ocuparea unor posturi vacante, copiile actelor administrative, fișa postului, documentele de promovare a examenelor de grad/capacitate/definitivare în funcție/ profesie, documentele cuprinzând concluziile rezultate în urma activității de evaluare/asistență psihologică;

 d) anexa, care conţine documente cu privire la notele de cunoaştere: rezultatele verificărilor în evidenţele operative, precum şi la Serviciul Român de Informaţii, plângerile formulate împotriva titularului, rapoartele de verificare şi/sau măsurile aplicate, comunicările parchetelor și instanțelor de judecată, copii ale documentelor prin care au fost soluționate definitiv dosarele întocmite cu ocazia cercetării titularului pentru săvârșirea unor abateri disciplinare, fișa inventar a dosarului.

Actualizarea dosarului personal se face în termen de maximum 5 zile de la producerea unei mutaţii cu privire la datele prevăzute la alin. (2).

Dosarul personal poate fi consultat, astfel:  a) de către titular, în ceea ce privește documentele prevăzute la alin. (2) lit. b)-c), respectiv dosarul profesional și foaia matricolă; acesta poate solicita eliberarea unor copii ale documentelor, în măsura în care nu conţin informaţii clasificate; b) de către șeful unității în a cărei competenţă/coordonare se află titularul;  c) de către șeful și lucrătorii structurii de resurse umane anume desemnaţi;  d) de către ofițerii cu atribuții de control, cu ocazia îndeplinirii unei atribuții de serviciu, precum și cei desemnați în vederea acordării/reînnoirii autorizației de acces la informații clasificate.

Totuși, este de precizat faptul că există o practică a conducerii inspectoratelor, de a introduce diferite „note de cunoaștere” în dosarele personale, pe care ulterior le invocă pentru a împiedica polițistul să facă parte din structurile poliției judiciare sau a obține acces la informații clasificate la un nivel superior. Pentru aceste categorii de polițiști „incomozi”, există însă calea instanței, unde noi am reușit să obligăm IPJ-ul să pună la dispoziția polițistului întregul dosar de personal, cu toate documentele pe care îl privesc și care sunt de natură a produce consecințe asupra persoanei sale. Acest fapt ne-a oferit posibilitatea de a invoca principiul contradictorialității, adică posibilitatea exprimării punctului de vedere al polițiștilor asupra chestiunilor reținute în sarcina lor, dar care, nu le-au fost prezentate niciodată.

Pe baza acestei proceduri obscure, orice polițist poate să fie transformat peste noapte în „alcoolic”, „neloial”, „persoană cu relații în cercurile persoanelor aflate în atenția poliției” sau „persoană care nu acceptă greutățile profesiei și instigă la revoltă colegii săi” și asta pentru că lucrătorii de la fostul serviciu „doi și-un sfert”, angajații SRI sau cei de la DGA, pot întocmi la „comandă” note în cuprinsul cărora să treacă verzi și uscate, dar care pot produce consecințe negative asupra polițistului, deși nu există nicio confirmare și nici nu sunt aduse la cunoștința polițistului.

Din acest motiv, recomandăm colegilor care au suspiciuni obiective, să solicite consultarea tuturor înscrisurilor deținute de structurile de resurse umane cu privire la persoana lor. Organizația noastră va relua acțiunile de amendarea a acestor prevederi, deoarece, demersurile precedente au vizat vechiul cadru normativ, Ordinul MAI 300/2004, iar din 2016, așa cum v-am precizat, a intrat în vigoare Ordinul MAI 140/2016.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Dosarul de personal al polițiștilor

Distribuie

10 răspunsuri

  1. Cum putem cere consultarea tuturor inscrisurilor ? La cererea verbala probabil ca vom fi refuzati spunandu ni se ca sunt secrete. Ca o paranteza, la ipj maramures pozele 9/12 sunt folosite pentru a fi expuse in incinta ipj pe un perete lugubru care cuprinde pozele politistilor decedati sau sint puse la dispozitia presei pt a fi expuse public fara acordul familiei politistului.

  2. in Romania se practica de ani buni furtul mapelor profesionale, dar si al altor date din dosarul “de personal”….at despre fotografiile care ar trebui sa existe cestea sunt folosite la diferite actiuni de FILAJ si alte acte de DIVERSIUNE la acre se apleaza ori de cate ori se schimba GOLANII si DESTRABALATII din tot felul de compartimente al unuia dintre cele mai MAFIOTE ministere ale Romaniei ,care este desigur acest Minister de Interne -al ..”afacerilor interne”- ..ce dovada mai buna doriti decat prezentza interminabila in salile de tribunal ca ACUZATI a GOLANILOR care au condus acest minister la ORDINUL SERVICIILOR DE INFORMATII STRAINE si al celor care slujesc intereselor ANTI-ROMANESTI -cum sunt SIPI,SRI,asa zisa ANTI-CORUPTIE si tote celelalte….voi astia care dati “solutii” aiurea mai bine ati tacea dracului din gur …DEFINITIV ,pentru nu facetidecat sa INDUCETI in eroare pe cei interesati si care habar nu au cine se ascunde sub tot felul de pseudonime ..unul mai “cult” decat altul….cand stii ca ai de dat unraspunscorect ,autorizat semneaza-te cu numele real ca sa stim …cine este “specialistul”!

  3. Buna ziua imi dati si mi-e numarul de dosar de la instanta in care obliga IPJ sa iti dea TOT DOSARUL altfel IPJ-uriile nu iti prezinta actele de la d cum ati precizat si dvs,cu stima liviu

  4. Pe baza unui raport personal pot intra in posesia unei copii a examenului pshihologic ,sustinut recent pt trecerea in corpul ofiterilor?Multumesc.

  5. Pe baza unui raport personal pot intra in posesia unei copii a examenului psihologic ,sustinut recent pt trecerea in corpul ofiterilor?Multumesc.

      1. Pot solicita ca pensionar xerocopii după toate documentele din dosarul personal după ce-l studiez? Cererea cui trebuie adresată, serviciului MRU sau șefului ipj

  6. Bună ziua!
    Dacă o persoană a efectuat serviciul ca ofițer 16 ani în București .și a plecat din sistem prin demisie.Persoana respectivă locuiește în Pitești.
    Dosarul personal se afla la IPJ Argeș-Pitesti
    Vă mulțumesc!

  7. Pot solicita ca pensionar xerocopii după toate documentele din dosarul personal după ce-l studiez? Cererea cui trebuie adresată, serviciului MRU sau șefului ipj

Dă-i un răspuns lui Matei Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută