Astăzi la sediul IGPF a avut loc o ședință de lucru între conducerea instituției și reprezentanții organizațiilor sindicale , având pe ordinea de zi situația polițiștilor de frontieră de la frontiera internă a României după data de 01.01.2025.
După cum bine știți, după data de 01.01.2025, data oficială a intrării în Spațiul Schengen a României, controalele sistematice din punctele de trecere de la frontiera internă vor dispărea, efectuându-se doar controale nesistematice (aleatorii) în zona de competență pe o distanță de 30 km față de linia de frontieră. In cazul în care se va hotărî reintroducerea temporară a controalelor în punctele de trecere a frontierei, spațiile de desfăsurare a activității vor fi conservate.
Vor fi minim 6 luni în care se va vedea practic modul de lucru , numărul patrulelor de care va fi nevoie, tipul de activități care se vor desfășura post aderare, după care se va putea face o analiză a nevoilor instituției. Se va lucra integrat cu celelalte structuri (Poliția Română, Autoritatea Vamală, garda de Mediu etc). Pentru colegii care ocupă postul de șef de punct la frontiera internă( aproximativ 8 colegi), li se vor identifica funcții similare în cadrul structurilor din care fac parte.
IGPF nu dorește mutarea polițiștilor la alte arme ( IGPR, IGI sau alte structuri), momentan fiind doar 10 rapoarte de mutare in acest sens. Totodată, până în 10% dintre polițiștii de frontieră de la frontieră internă si-au depus cererile pentru încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare. Nu vor fi colegi care își vor pierde locul de muncă și din experiență aderării României cu frontierele aeriene, nevoia de personal va rămâne aceeași, fapt pentru care colegii nu ar trebui să-și facă griji că vor trebui să se mute la o altă structură. În același timp, reprezentanții instituției au precizat că nu se impune reorganizarea Poliției de Frontieră.
Structurile de analiză risc vor fi extinse ținând cont că acestea vor furniza informațiile necesare cu privire la situația operativă.
Pentru Dunărea interioara, zona de competență va rămâne pe fluviu, sectoarele poliției de frontieră vor rămâne în aceeași formulă în care există momentan, iar după cele 6 luni se va analiza punctual nevoia fiecărei structuri în funcție de situația operativă. Controalele vor fi efectuate la Galați pentru ieșire și la Calafat pentru intrare.
Structurile Poliției de Frontieră vor fi dotate de asemenea cu autospeciale noi, un număr de 119 marca Duster intrând în posesia structurilor teritoriale săptămâna trecută. De asemenea, în perioada următoare aproximativ 100 de polițisti de frontieră, in serii de cate 40 pentru două luni fiecare vor desfășura activitati de supraveghere a frontierei la granița turco-bulgară în cooperare cu mai multe state Schengen pentru stoparea migrației ilegale. Acestia vor beneficia de o diurna de 132 euro/zi pentru mancare si cazare.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol