DGA admite prin planul de integritate vulnerabilități precum achizițiile, împuternicirile sau dotările

Săptămâna trecută la sediul Ministerului Afacerilor Interne a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social cu privire la proiectul de Ordin de ministru cu privire la Planul de integritate pentru implementarea, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, în perioada 2022-2025 a Strategiei naționale anticorupție. Acest document programatic este deosebit de important pentru direcțiile pe zona de integritate și măsuri ce trebuie luate în considerare pentru a limita vulnerabilități sistemice.

Cu toate acestea, dintre organizațiile sindicale, două au lipsit, iar scopul era să se treacă rapid printre cele 66 puncte asumate prin plan. Sindicatul EUROPOL, prin reprezentantul său a cerut în primul rând lămuriri cu privire la încălcarea termenelor prevăzute de HG 1269/2021 privind aprobarea Strategiei naționale anticorupție 2021-2025 și a documentelor aferente acesteia, în sensul că acest plan trebuia realizat până în luna iunie 2022. Răspunsul primit a fost unul demn de memorat de către orice polițist: „…nu avem sancțiune expresă pentru situația aceasta”. Cu alte cuvinte, pentru cei din vârful MAI nu se aplică art. 4 din Legea 360/2002 Statutul polițistului sau Codul de etică și deontologie, care obligă orice polițist să respecte „legile țării”, însă dacă era un polițist cu funcție de execuție și întârzia vreo lucrare, era sancționat fără drept de apel.

Mai mult decât atât, tot pe chestiuni prealabile, acest plan nu a fost supus consultării organizațiilor sindicale. Ni s-a explicat însă că în perioada 23-29 august au fost consultați angajații ministerului. În lipsa confirmării din partea membrilor noștri despre pretinsa consultare, evident am întrebat sub ce forma s-a realizat și de ce nu a fost trimis proiectul și către partenerii sociali. Răspunsul a fost din nou peste puterea noastră de înțelegere. Ni s-a răspuns că polițiștii interesați puteau veni la sediu DGA din Bucuresti, Soseaua Oltenitei, Nr. 390 A, Sector 4 iar pe viitor ni s-a promis că vor fi luate în considerare și organizațiile sindicale pentru asemenea consultări. Vă dați seama ce s-ar fi întâmplat dacă jumătate din angajații MAI, polițiști/militari/civili, vreo 60.000, s-ar fi înghesuit să meargă la sediul DGA pentru a-și exprima observațiile pe marginea proiectului? Concluzia noastră este că pretinsa consultare în realitate nu s-a realizat ci a fost doar un proces pur formal, probabil îndeplinit printr-un anunț pe rețeaua interna unde sunt sute de postări zilnic.

Cu privire la conținutul Planului de integritate, am constatat că inclusiv specialiștii care au lucrat la acest document au identificat o parte dintre problemele pe care noi le tot sesizăm de ceva ani:

  1. Achizițiile – fără să existe o conotație cu mult dezbătuta licitație a celor 600 de BMW-uri, s-a apreciat că se impune pe de o parte implicarea societății civile în monitorizarea integrității achizițiilor publice, iar pe de altă parte, realizarea unor specificații tehnice standardizate;
  2. Împuternicile – chiar dacă la începutul mandatului, Lucian Bode a catalogat împuternicirile ca fiind „practici bolnăvicioase” , pe parcurs a prins gustul acestui instrument și a semnat sute de împuterniciri în continuare. În cuprinsul planului este abordată destul de discret problema, în sensul că deși este identificată ca vulnerabilitate nu este prevăzută niciun fel de soluție pentru limitarea acestor practici.
  3. Recompensarea angajaților – după cum bine știm, astăzi, singura recompensă financiară a rămas acordarea majorării pentru lucrări de excepție și misiuni speciale, cunoscută în rândul polițiștilor ca „Oscar”. Conform planului, se impune să existe un mecanism obiectiv de recompensare a angajaților însă fără a prevedea soluții de transparență și obiectivitate a procesului de atribuire a acestui drept salarial. Am sesizat de nenumărate ori practici precum „abonații” din 6 în 6 luni care sunt nominalizați, lipsa unor criterii cuantificabile care să fie avute în vedere sau lipsa de transparență cu privire la nominalizări și rezultatele acestora. În acest sens am cerut publicarea listelor cu beneficiarii și a rezultatelor înregistrate de către aceștia.
  4. Dotări – se precizează nevoia de consolidare a mijloacelor tehnice utilizate pentru automatizarea fluxului de constatare a contravențiilor și se stabilește un termen de 2 ani pentru implementarea acestei măsuri. Problema este că această măsura a fost prezentă și în planurile anterioare, fără însă ca vreo entitate să fi depus diligențe în acest fel. Mai mult, noi am cerut suplimentar să existe posibilitatea ca pe dispozitivele mobile de serviciu să fie instalate aplicații pentru plata cu cardul a sancțiunilor aplicate de polițiștii rutieri.
  5. Mutările – în momentul de față suntem singura instituție din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională care împarte mutările în două categorii „la cerere” și „în interes de serviciu”. Mai mult, nu există niciun criteriu OBIECTIV care să fie avut în vedere de către conducătorul unității la momentul realizării mutării. Astfel, avem multe situații în care șefii unităților apreciază arbitrar care mutare să fie în interes de serviciu și care să fie la cerere. De asemenea, procedura de mutare reprezintă cea mai răspândită formă de trafic de influență în condițiile în care doar polițiștii care au PCR (pile, cunoștințe și relații) au cele mai mari șanse să li se aprobe mutările. Sunt mii de exemple în care polițiștilor li se refuză mutarea sub pretextul lipsei de personal, în timp ce altora li se aproba la prima solicitare. În acest sens, am cerut să fie stabilit un mecanism obiectiv, similar cu cel privind repartizarea locuințelor de serviciu, care să prevadă indicatori obiectivi.

Acestea sunt doar câteva din elementele de interes, iar mai jos atașăm propunerile pe larg pe care organizația noastră le-a formulat, sub rezerva precizării că timpul a fost foarte scurt și vom interveni punctual și p alte aspecte pe care noi le considerăm relevante în legătură cu acest subiect.

CITESTE Proiect OMAI Plan Integritate

CITESTE Proiect Plan de Integritate

CITESTE Referat Aprobare OMAI Plan Integritate

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: DGA admite prin planul de integritate vulnerabilități precum achizițiile, împuternicirile sau dotările

Distribuie

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută