Cum se reportează de pe un an pe altul concediul de odihnă

Dacă într-unul din materialele informative publicate anterior, vorbeam despre cadrul general privind acordarea concediului de odihnă, dar și a concediului suplimentar de odihnă, în materialul de astăzi vom puncta două situații care sunt interpretate, de fiecare dată, în defavoarea polițiștilor.

Foarte puțini polițiști cunosc faptul că, atât concediul suplimentar de odihnă, cât și concediul de odihnă acordat după întoarcerea polițistului din concediul de creștere a copilului, sunt drepturi elementare care nu pot face obiectul niciunei condiționări sau renunțări, așa cum prevede art Art. 144 alin. 2 din Codul Muncii „Dreptul la concediu de odihnă anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renunţări sau limitări.

Cu toate acestea, se invocă prevederile HG 1578/2002, apărute anterior Codul Muncii din 2003, prin care tocmai acest drept este încălcat prin următoare prevedere cuprinsă în Art. 16 alin. 2 „De regulă, concediul de odihnă suplimentar se acordă în cea de-a doua parte a anului în curs şi nu poate fi reeşalonat în anul următor.” Rezultă fără echivoc faptul că această prevedere din HG 1578/2002 este contrară legii fundamentale ce reglementează relațiile de muncă, și astfel mulți polițiști au ajuns să fie prostiți și să nu le mai fie acordat concediul suplimentar de odihnă, pe motiv că nu a fost luat în anul în curs.

Aceeași situație o regăsim și în cazul polițiștilor care optează pentru concediul de creștere a copilului, și care, la întoarcerea din această perioadă de inactivitate, nu li se mai acordă concediu de odihnă în anul revenirii în activitate, motivat de faptul că le-a fost acordat în anul în care au optat pentru acest concediu. Practic, există posibilitatea ca polițiștii care se întorc în activitate după o asemenea perioadă în cursul lunii ianuarie a anului, să muncească tot anul, fără a avea parte de concediu de odihnă.

Și pentru această situație abuzivă la care sunt supuși polițiștii, în afara prevederii de mai sus, mai există și art Art. 39 alin. 1 lit. c din Codul Muncii „Salariatul are, în principal, următoarele drepturi: c)dreptul la concediu de odihnă anual;”. Însă, și acest caz este abuziv reglementat în HG 1578/2002, Art. 3 alin. 1 și 2 „(1)Poliţiştii care au absentat de la program întregul an calendaristic, fiind în concedii medicale, concediu de maternitate, concedii pentru îngrijirea copilului, acordate în condiţiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările ulterioare, ori în concedii fără plată, nu au dreptul la concediu de odihnă pentru acel an.
(2)În cazul în care perioadele de concedii prevăzute la alin. (1), însumate, au fost de 12 luni sau mai mari şi s-au întins pe doi ori mai mulţi ani calendaristici consecutivi, poliţiştii au dreptul la un singur concediu de odihnă, acordat în anul reluării activităţii, în măsura în care nu a fost efectuat în anul în care a intervenit absenţa de la serviciu pentru motivele prevăzute la alin. (1).”

Toate aceste prevederi din Hg 1578/2002 nu au mai fost actualizate și puse în acord cu Codul Muncii, și mai interesant este că niciun sindicat nu a cerut acest lucru. Astfel, se poate observa că, urmare ultimelor modificări ale Codul Muncii, respectiv ale Art. 145 alin. 4 și Art. 146
Art. 145
(4)La stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă şi cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal şi concediului pentru îngrijirea copilului bolnav se consideră perioade de activitate prestată.
Art. 146
(2)În cazul în care salariatul, din motive justificate, nu poate efectua, integral sau parţial, concediul de odihnă anual la care avea dreptul în anul calendaristic respectiv, cu acordul persoanei în cauză, angajatorul este obligat să acorde concediul de odihnă neefectuat într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual.”, polițiștii, indiferent de situațiile în care se află, pot beneficia de concediu de odihnă în următoarele 18 luni de la anul în care nu li s-a acordat acest drept.

Toate aceste drepturi ar trebui să fie acordate prin “grija” personalului de la Resurse Umane. De ce trebuie de fiecare dată ca polițiștii să citească din scoarță în scoarță legislația privind drepturile cuvenite și să-i tragă de mâneca, fie pentru că nu li s-au alocat anumite drepturi ,fie că li se încalcă anumite drepturi.

Totuși, trăim cu speranța că polițiștii nu vor mai accepta aceste abuzuri, iar împreună cu liderii organizației sindicale, să ia atitudine și să își revendice drepturile. Un exemplu concret este situația a două colege din cadrul Filialei Otopeni a Poliției de Frontieră, care au revenit din concediu de creștere a copilului, cărora deși li s-a spus ca nu mai au dreptul la concediu de odihnă, după intervenția și demersurile liderilor acestei filiale, au aflat cu surprindere că beneficiază de 12 zile de concediu de odihnă și 2 zile concediu de odihnă suplimentar ”de antenă” .

Este o satisfacție ca prin materialele noastre informative putem fi de folos colegilor noștri, iar organizația noastră vă stă la dispoziție în continuare pentru eventualele dificultăți în obținerea acestor drepturi, dar și pentru orice alte lămuriri de care aveți nevoie.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

 

Sindicatul EUROPOL: Cum se reportează de pe un an pe altul concediul de odihnă

Share on facebook
Distribuie

3 răspunsuri

  1. Și eu ma aflu în aceeași situație. Sunt angajata a IPJ Botoșani, ofițer din anul 2004 iar în perioada 11.12.2015- 15.05.2017 m-am aflat în concediu maternal și de creștere a copilului. Mi-am reluat activitatea la data de 15.05.2017 când copilul meu avea 1 an si 3 luni iar când am solicitat concediu odihna pentru anul 2017 lucrătorii din cadrul SMRU inclusiv șeful Cotloana Bogdan mi-au spus ca nu am dreptul la nici o zi de concediu pentru anul în curs . Deși am invocat și eu modificările aduse Codului muncii, art 145, mi s-a spus ca am înțeles greșit și ca de fapt noțiunea de munca prestata, asa cum este considerat concediul de maternitate, este de fapt vechime în muncă . Prin urmare, pentru perioada 15.05.2017 – 31.12.2017 eu nu voi primi nici o zi de concediu. Ma izbesc de refuzul categoric al colegilor mei draguti din cadrul SMRU care interpretează legile asa cum vor ei, numai în defavoarea noastră. Prin urmare , tot instanta de judecata trebuie sa facă dreptate. Dar nouă când ni se vor respecta drepturile de către colegii noștri care au în fisa postului aceste obligații? De ce trebuie sa ajungem mereu la litigii de acest fel? Cine ne plătește nouă timpul pierdut, nervii, prejudiciile suferite ca urmare a incompetentei unora care dorm pe scaune și nu sunt trasi de mânecă de nimeni?????

  2. Buna ziua. Va rog sa-mi spuneti daca mai pot beneficia de concediu de odihna pentru anul 2018 ,daca in perioada 31.08.2017-24.12.2018 sunt in concediu medical.La resurse umane mi-au spus ca nu mai pot beneficia de acest drept .

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *