Cum ratează MAI-ul achiziționarea mașinilor de poliție

În prima parte a anului, în spațiul public, au apărut câteva articole timide pe ici, pe colo, care lăudau marea activitate a Ministerului Afacerilor Interne referitoare la achiziționarea a mii de autospeciale, fiindu-ne solicitate mai multe puncte de vedere de către membrii noștri de sindicat.

La acel moment, dacă vă aduceți aminte prezentasem în mod public, de puțin timp, celebra achiziție de BMW-uri atât de necesare poliției rutiere, ba chiar insistam pe calitatea ”deosebită” a noii uniforme. Am îndemnat la calm pe toată lumea, explicându-le că totul este doar o încercare de tip ,,logistician” de a cârpi niște găuri cu alte cuie.

Iată însă că a venit momentul să ne aplecăm de această dată și asupra monstruoasei achiziții de peste 548 de milioane de lei a Direcției de Asigurare Logistică Integrata (celebra DALI) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Istoria acestei achiziții începe pe data de 18.01.2023, când pe SICAP se publica mega procedura de achiziție a 17 loturi de autovehicule pentru structurile MAI, fiind estimată o valoare de 548.057.501,90 lei. Ca structuri ,,participante” în această achiziție ,,centralizată” avem toate structurile de forță ale ministerului, după cum urmează:

  • DGPI (Direcția Generală de Protecție Internă);
  • IGPF (Inspectoratul General al Poliției de Frontieră);
  • IGPR (Inspectoratul General al Poliției Române);
  • IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări);
  • IGAv (Inspectoratul General de Aviație)
  • IGSU (Inspectoratul General pentru Situații de Urgență);
  • IGJR (Inspectoratul General al Jandarmeriei Române);
  • DRPCIV (Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor);
  • DGA (Direcția Generală Anticorupție).

Cele 17 loturi pentru care se desfășoară achizițiile sunt următoarele:

1 – autoturism 4×2 benzină neinscripționat;
2 – autoturism 4×4 benzină neinscripționat;
3 – autoturism 4×4 motorină neinscripționat;
4 – autoturism 8+1 locuri tip 1;
5 – autoturism 8+1 locuri tip 2;
6 – microbuz 16+1 locuri tip 2;
7 – autoutilitară N1 2 locuri;
8 – autobuz minim 48+1+1 locuri tip 1;
9 – autoutilitară N2 tip 2;
10 – autoutilitară N3;
11 – autoturism benzină 4+1 locuri neinscripționat;
12 – autoturism de reprezentare 4×4;
13 – autoturism de teren 4×4;
14 – autoutilitară 3,5 t carosată și lift ridicător;
15 – autoutilitară frigorifică N1;
16 – autoutilitară N1 cu dotări speciale transport câini inscripționată;
17 – autovehicul transport reținuti 8+1 locuri;

În situația în care vi se pare că avem de a face cu un număr considerabil de mașini, în cele ce urmează venim în sprijinul vostru cu câteva elemente edificatoare.

Depunerea ofertelor a fost finalizată pe data de 14.03.2023 și cum era de așteptat, din primul foc, au căzut 10 loturi. Astfel, din cele 17 enumerate mai sus, mai departe în evaluarea tehnică au mers doar loturile 4, 5, 8, 12, 15 si 16. Din acestea, loturile 4, 5, 8, 12 și 16 au finalizat și licitațiile electronice pe data de 20.04.2023. Spicuind puțin specificațiile tehnice, observăm că MAI are următoarele cerințe:

Lotul 4 – autoturim 8+1 locuri tip 1 – motorină, min. 1900 cmc, cutie de viteze automată, asistență la pornirea din rampă, culoare NEGRU metalizat, geamuri fumurii pe partea din spate, dispunerea locurilor va fi de 3+3+3, ușă culisantă laterală, faruri LED, senzori de parcare față/spate. Pentru acest lot, singurul ofertant este ROADHILL AUTOMOTIVE SRL, dealer FORD.

Lotul 5 – autoturism 8+1 locuri tip 2 – motorină, cutie de viteze manuală/automată, cameră video și senzori parcare spate, dispunere locuri 3+3+3, sistem remorcare spate. Pentru acest lot, ofertant unic este RENAULT COMMERCIAL ROUMANIE.

Lotul 8 – autobuz 48+1+1 locuri – de facto este un autocar cu o lungime de min. 13 metri, o capacitate cilindrică de min. 10.500 cmc, cutie de viteze automată minim 8+1 trepte, 3 axe cu axă spate viratoare, sistem retarder instalat pe volan, faruri BiXenon sau LED, centuri de siguranță pentru scaunele pasagerilor, sistem automat de detecție a focului, frigider în partea din față și ușă 2, toaletă. Pentru acest lot, ofertant unic este MHS TRUCK&BUS SRL, dealer MAN.

Lotul 12 – autoturismul de reprezentare 4×4 – benzină, min. 2.900 cmc, cutie de viteze automată, sistem de avertizare coliziune frontală cu funcție de frânare, senzor avertizare unghi mort, sistem menținere bandă rulare, casroserie tip AA, culoare NEGRU, 5 locuri, faruri LED, senzori parcare față/spate + cameră video, sistem navigație, climatizare pe 2 zone, sistem de avertizare optică tip flash-blitz disimulat în grilă, girofar magnetic, sistem de avertizare acustic. Ofertant unic în acest caz este PORSCHE ROMANIA.

Lotul 15 – autoutilitară frigorifică N1 – o autoutilitara carosată de min. 5.900 mm și o sarcină de min. 1000 kg, volumul min. 8 mc al compartimentului frigorific cu reglarea temperaturii interioare între 0 și 12 grade Celsius. Pentru acest lot se ,,bat” ROADHILL AUTOMOTIVE, TRUST MLTORS și RENAULT COMMERCIAL ROUMANIE.

Lotul 16 – autoutilitară transport câini inscripționată – va avea o lungime totală de min. 4.900 mm din care min. 2.400 mm spațiul de încărcare, combustibil diesel, cutie de viteze min. 5+1, caroserie tip BB, rampă de avertizare optico-acustică, inscripționare POLIȚIA DE FRONTIERĂ sau JANDARMERIA, cușcă metalică specifică transportului câinilor cu capac metalic de scurgere, covor cauciuc perforat, cameră video pentru compartimentul câinilor și accesorii pentru aceștia. Ofertanți pentru acest lot sunt STIMPEX SA și RENAULT.

Așadar, ne lovim de aceeași situație generală. Majoritatea loturilor de achiziție nu ajung în fazele superioare ale procedurii. Motivele sunt diverse însă, ca de fiecare dată, aceleași, iar furnizorii toți transmit inflexibilitatea autorității contractante. Rămâne de văzut exact, cu cine se va semna, ce se va semna și pentru care din armele enumerate la început se vor achiziționa aceste autovehicule.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului Europol

Sindicatul EUROPOL: Cum ratează MAI-ul achiziționarea mașinilor de poliție

Distribuie

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt esențiale pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.