Este deja cunoscută creșterea cazurilor de infecție cu virusul COVID-19 și că membrii societății civile nu au înțeles consecințele nerespectării prevederilor legale și scopul acestora de a preveni răspândirea coronavirusului, încurajați fiind  și de cuantumurile mici ale amenzilor ce le puteau fi aplicate pentru nerespectarea restricțiilor stabilite prin Ordonanțele Militare.

Acest lucru s-a schimbat însă, prin modificarea și completarea OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență stabilind cu totul alte cuantumuri ale amenzilor, astfel:

-pentru persoane fizice amenda este cuprinsă între  2000 lei și 20.000 lei (conform vechii reglementări aceasta era cuprinsă între 100 lei și 5000 lei);

-pentru persoanele juridice amenda este cuprinsă între 10.000 lei și 70.000 lei (conform vechii reglementări, aceasta era cuprinsă între 1000 lei și 70.000 lei).

Așa cum am menționat anterior, în forma aflată în vigoare a actului normativ este prevăzut faptul că în termenul de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal, contravenientul va putea plăti jumătate din cuantumul amenzii stabilite de agentul constatator, nu jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege ca până acum, conform reglementării OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.

De exemplu o persoană fizică este sancționată contravențional pentru nerespectarea uneia dintre măsurile de restricție prevăzute în ordonanțele militare, iar agentul constatator stabilește o amendă de 5000 lei, în termenul de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal, contravenientul va plăti jumătate din cuantumul amenzii stabilite de către agentul constatator, respectiv suma de 2500 lei.

Conform vechilor reglementări, dacă o persoană nu respecta una din prevederile de restricție risca o sancțiune contravențională cuprinsă între 100 lei și 5000 lei, iar în cazul în care agentul constatator ar fi aplicat chiar și o amendă de 5000 lei, persoana respectivă putea să achite în termen de 15 zile jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, respectiv 50 lei.

Având în vedere că pe fondul aplicării prevederilor ordonațelor militare, tot mai mulți colegi din teritoriu ne-au semnalat faptul că procesele verbale de constatare a contravenției nu permit realizarea unei încadrări juridice complexe în ceea ce privește nerespectarea măsurilor restrictive, așa cum acestea se regăsesc în ghidurile de contravenții, precizăm că cea mai eficientă încadrare a unor astfel de fapte se poate realiza prin înscrierea la rubrica de prevedere și respectiv de sancționare  articole din același act normativ, respectiv OUG nr. 1/1999.

În acest sens luăm drept exemplu prevederile art. 9 alin.1 din OUG nr.1/1999, conform cărora „Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și persoanelor fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile stabilite în prezenta ordonață de urgență, în actele normative conexe, precum și în ordonanțele militare sau în ordine, specifice stării instituite” și art. 28 din același act normativ care prevede că  „Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2000 lei la 20.000 lei în cazul persoanelor fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoanele juridice.”

Cu ocazia emiterii Decretului Prezidențial prin care a fost instituită starea de urgență, au fost emise mai multe ordonațe militare prin care au fost impuse mai multe măsuri restrictive având drept scop prevenirea răspândirii coronavirusului, aflându-ne astfel în situația art. 9 alin.1 din OUG nr.1/1999 conform căruia s-a instituit obligația respectării și aplicării măsurilor stabilite în acte normative conexe, precum și în ordonanțele militare.

Dacă, ipotetic o persoană nu respectă măsura restrictivă prevăzută în art.3 alin.1 din Ordonanța Militară nr.2/2020 „Circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei se efectuează numai cu respectarea măsurilor generale de prevenire a răspândirii COVID- 19 și evitarea formării oricărui grup de persoane”,  polițiștii pot menționa la rubrica de prevedere art. 9 alin.1 din OUG nr. 1/1991, iar la cea de sancționare, art. 28 alin.1 din OUG nr.1/1999, urmând ca la rubrica de descriere a faptei comise de contravenient să consemneze că „nu a respectat prevederile art.3 alin.1 din Ordonanța Militară nr. 2/2020, întrucâtprin analogie rezultă în mod clar că aceasta a încălcat prevederile art. 9 din OUG nr.1/1991 prin aceea că nu a respectat măsurile stabilite într-o ordonanță militară.

Sperăm ca aceste precizări să fie de folos colegilor din teren, având în vedere modalitatea dinamică în care se elaborează actele normative pe fondul evoluției acestei pandemii.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

Sindicatul EUROPOL: Cum aplicăm Ordonanțele militare – încadrare juridică

Distribuie

2 răspunsuri

  1. Noi am primit altă încadrare,

    Ex. Prev. de Art 1 din OM2 /2020 rap. la art. 9 din OUG 1/1999. ….sanct. de art. 28, alin. 1 din OUG nr. 1/1999
    Sau prev de art. 28 din oug 1/1999 coroborat cu art. 9, alin 1din oug 1/1999
    Lungi si pompoase.
    Era normal să se emită un tabel cu incadrarile juridice corecte aplicabil la nivel national,emis de Directia Juridică.

Adaugă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt esențiale pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.