CCR se va pronunța pe suspendarea Legii salarizării

Începând cu data de 01.01.2021, Guvernul Cîțu a impus ordonanța austerității prin care s-a suspendat aplicarea etapizată a Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, care ar fi trebuit să aducă o creștere a nivelului salarial cu a treia tranșă de 1/4 din diferența dintre salariul avut în plată și cel prevăzut pentru anul 2022.

În cadrul unui dosar deschis de colegii de la Filiala Iași a Sindicatului Polițiștilor Europeni EUROPOL, prin avocata Manuela Smău, din cadrul Baroului Iași, a fost formulată o cerere de sesizare a excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. I alin.1 din OUG nr. 226/30.12.2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte, care dispune: ”Prin derogare de la prevederile art. 38 alin.4 si 4 ind. 1 lit. c) din Legea nr. 153/2017, în anul 2021, începând cu data de 01 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2020 în măsura în care personal ocupa aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții” întrucât aceste prevederi contravin dispozițiilor art. 1, alin. 3 și 5   privind statul de drept și calitatea legii și a ale art. 16 alin. 1 privind egalitatea în drepturi  din Constitutia României potrivit cărora “Ceățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări.”

În data de 10.11.2021, Tribunalul Iași a admis  cererea de sesizare a Curții Constituționale a României  formulată de Sindicatul EUROPOL în ceea ce privește art. 1, alin. 1 din OUG nr. 226/2020 prin care au fost înghețate salariile bugetarilor. Aceasta este o premieră a instanțelor din România care au trimis tranșarea înghețării salariilor prin vestitele ordonanțe de urgență la CCR, iar în cazul în care curtea va  admite cererea, salariile tuturor bugetarilor nu mai pot fi înghețate prin ordonanța de urgență, iar Legea salarizării nr. 153/2017, va trebui aplicată, prin plata tranșelor restante.

În fapt, potrivit art. 38, alin. 4 din Legea nr. 153/2017 ”În perioada 2019-2022 se va acorda anual o creștere a salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare, fiecare creștere reprezentând 1/4 din diferența dintre salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare prevăzute de lege pentru anul 2022 și cel/cea din luna decembrie 2018. Creșterea respectivă și data de aplicare se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h).”

Am considerat că acest text de lege, astfel cum a fost formulat și adoptat este nu numai profund neconstituțional și discriminatoriu, dar încalcă flagrant dispozițiile Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative , deoarece, potrivit art. 58:

  • Alin. 1 :”După intrarea în vigoare a unui act normativ, pe durata existenței acestuia pot interveni diferite evenimente legislative, cum sunt: modificarea, completarea, abrogarea, republicarea, suspendarea sau altele asemenea”.
  •  Alin. 3 : ”Evenimentele legislative pot fi dispuse prin acte normative ulterioare de același nivel sau de nivel superior, având ca obiect exclusiv evenimentul respectiv, dar și prin alte acte normative ulterioare care, în principal, reglementează o anumită problematică, iar ca măsură conexă dispun asemenea evenimente pentru a asigura corelarea celor două acte normative interferente.”
  • De asemenea, art. 66 alin. 1 prevede expres ca:” În cazuri speciale aplicarea unui act normativ poate fi suspendată printr-un alt act normativ de același nivel sau de nivel superior. În această situație se vor prevedea, în mod expres, data la care se produce suspendarea, precum și durata ei determinată.”

Este evident că dispozițiile art. I alin. 1 din OUG nr. 226/2020 , nu pot fi încadrate nici ca fiind o suspendare, nici ca abrogare sau modificare a art. 38, alin. 4 din Legea nr. 153/2017, în acest fel nu numai că încalcă normele legale de tehnică legislativă, dar nu întrunesc exigențele de claritate, precizie și previzibilitate, fiind incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea Constituţiei, a supremației sale şi a legilor, prevăzut de art. 1, alin. 5 din Constituție.

Aceste dispozitii încalcă de asemenea și principiile fundamentale enunțate în art. 6 din Legea nr. 153/2017 care prevede că sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la bază următoarele principii:

  • principiul legalității, în sensul că drepturile de natură salarială se stabilesc prin norme juridice de forța legii, cu excepția hotărârilor prevăzute la art. 11 alin. 1 conform principiilor enunțate de art. 120 din Constituția României, republicată, dar cu încadrare între limitele minime și maxime prevăzute prin prezenta lege;
  • principiul nediscriminării, în sensul eliminării oricăror forme de discriminare și instituirii unui tratament egal cu privire la personalul din sectorul bugetar care prestează aceeași activitate și are aceeași vechime în muncă și în funcție;
  • principiul transparenței mecanismului de stabilire a drepturilor salariale, în sensul asigurării predictibilității salariale pentru personalul din sectorul bugetar;

În mod evident aceste dispoziții din OUG nr. 226/2020 crează un regim juridic discriminatoriu întrucât nu numai că nu cuprinde și dispoziții de sine stătătoare, privitoare la aplicarea sa în timp, referirile la sfera de aplicare ratione temporis sunt neclare și lipsite de previzibilitate, ele nu se aplica, însă, întregului personal din sectorul bugetar.

Ne punem speranța că judecătorii de la Curtea Constituțională vor fi cât se poate de raționali, iar toate aceste tertipuri folosite de guvernanți de-a lungul timpului, prin care și-au bătut joc de legea salarizării, pe care culmea, tot ei au votat-o, vor fi spulberate prin declararea neconstituționalității  prevederilor art. I, alin. 1 ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 226/2020.

Viitorul ne aparține!

Echipa Sindicatului EUROPOL

 

 

Sindicatul EUROPOL: CCR se va pronunța pe suspendarea Legii salarizării

Distribuie

9 răspunsuri

  1. 👏👏 Salutăm inițiativa colegilor, sperăm că justiția nu este în continuare ,, baba oarba,, și va aplica ce au scris cu mânuța lor….,, grei noștri,, 😉

  2. Felicitări pentru inițiativa dvs. si multă baftă! Toate sindicatele trebuia să facă la fel! Prea mult își bat joc guvernanții de legi și, implicit de oameni!!!

  3. Pai nu, politia vrea salarii mai mari, ca doar muncesc pe rupte.
    Nu am vazut un politai de luni de zile sa dea o amenda, tot Ii vad cum dorm in masina, intr-o locatie ferita de vazul lumii.

    1. Tot pe acest site, la majoritatea articolelor publicate, cu caracter profesional/legislativ, polițiștii sunt acuzați că aplică amenzi prea multe, că stau la pândă, că nu sunt empatici cu cetățenii care încalcă legea etc. Acum dvs veniți și spuneți că dorm și sunteți nemulțumiți că nu i-ați văzut să aplice amnezi. Care e adevărul și cum ați defini „calea de mijloc” astfel încât să nu mai fie acuzați polițiștii?

  4. Ce pacat ca nu toate institutiile statului au dreptul sa fie reprezentate de sindicate. Bravo echipei Sindicatului EUROPOL, care face demersuri pentru castigarea drepturilor angajatilor din M.A.I. Poate ca astfel vor avea de castigat si alti angajati ai statului, ca, feh…pentru sistemul medical s-a putut inca din 2018 sa se plateasca toate transele de mariri salariale pana la nivelul lui 2022.

  5. Cu stimă și respect față de instanțele de judecată dar faptul că la MAI încă salariul este raportat la 2009 și cu toate că să acționat în judecată și sa pierdut procesul datorită unor judecători incompetenți care au ținut cont de înștiințarea trimisă în fiecare județ de către Tudorel Toader caare a menționat faptul că să se țină cont de impactul bugetar domnilor Judecători trebuie să țineți cont de litera legii sper să se sesizeze cineva și să se rejudece acele dosare !!!

  6. Dupa ce eii,si alte categorii de salariati,care au considerat eii,au luat toata marirea odata in 2017,ca saraci eii erau cei mai amarati,si au pus la salariul lor 10000 de lei in plus,ce sau gandit la fraieri care am zis ca le dam in 4 anii sa nu le mai dam nimic sa anulam legea,pentru ca noii facem ce vrem cand vrem,niste javre ordinare se gandesc numai la beneficiul lor atat,si la cine au anulat marirea,la cei mai amarati cu salariile cele mai mici,jigodiile ,astia sunt oamenii care ne vor binele cica ,sa dea si eii toti banii inapoi daca sunt asa de corectii,cum da dai o lege tu beneficiezi primul de ea si dupa aia o anulezi,deci ai data in favoarea ta si a celor care vrei tu,iar pentru restul gata ca asa zic eu,asta este discriminare si hotie.

Dă-i un răspuns lui Stefan Radu Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Caută