În data de 17 iulie 2020, în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.630, a fost publicată Decizia Curții Constituționale cu nr. 564/08.07.2020 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, precum și pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, având în vedere că Guvernul României a formulat o sesizare de neconstituționalitate asupra acestui proiect de act normativ ce a fost adoptat de Parlament.
Interesant de observat este faptul că deși polițiștii din teren au de a face cu un val imens de violențe la adresa lor și acțiuni de intimidare pentru a-i determina să nu mai dispună măsuri de sancționare a celor ce încalcă prevederile legale, inițiatorii proiectului legislativ au încercat, conform art.I, pct.4, să transforme polițiștii în eventuale gărzi de corp ale politicienilor, în ciuda faptului că aceștia, conform legii, beneficiază de protecția SPP.
În ceea ce privește prevederile art. I, pct. 4, Curtea a admis obiecția de neconstituționalitate sub aspectul instituirii unor suprapuneri de competențe în domeniu, întrucât conform prevederilor Legii 191/1998 privind organizarea și funcționarea Serviciului de Protecție și Pază, acesta este organ de stat cu atribuții în domeniul siguranței naționale specializat în asigurarea protecției demnitarilor români și străini pe timpul șederii lor în România.
În cuprinsul proiectului de act normativ a fost introdusă și o prevedere referitoare la vârsta maximă de pensionare a chestorilor de poliție.
Față de aceste modificări, CCR s-a pronunțat asupra neconstituționalității prevederilor art. II, pct.1 din proiect, ținând seama de sintagma „sunt menținuți în serviciu” din interpretarea căreia polițiștilor li s-ar conferi un drept de a fi menținuți în serviciu, care ar contraveni astfel art.1 alin.(3) din Constituția României, comparativ cu forma actuală a art. 69 ind.2 alin.(1) din Legea nr. 360/2002 în care se constată existența sintagmei „pot fi menținuți în activitate” prin care a fost consacrat un beneficiu ce ține de vocație, aplicabil atât militarilor cât și magistraților, neexistând un drept al menținerii în serviciu după împlinirea vârstei de pensionare pentru niciuna dintre aceste categorii profesionale.
Astfel, în urma deliberărilor, cu unanimitate de voturi, CCR a admis obiecţia de neconstituţionalitate ridicată de Guvernul României şi a constatat că prevederile art.I pct.4 și pct.5, art.II pct.1, cu referire la modificarea art.69 ind.1 alin.(3) și (4) din Legea nr.360/2002 privind Statutul polițistului, precum și art.II pct.2 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, precum și pentru modificarea Legii nr.360/2002 privind Statutul polițistului sunt neconstituţionale.
Atragem atenția factorilor decidenți din Guvernul României că misiunea Poliției Române nu trebuie luată în derizoriu, instituția având menirea de a apăra liniștea și siguranța publică, drepturile și libertățile fundamentale ale omului, să protejeze avutul public și privat într-o comunitate pe care o servește cu respect și pe care o apără cu devotament, neavând rolul de a asigura protecția demnitarilor.
Descarcă aici textul integral al proiectului legislativ
Citește aici motivarea deciziei.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului Europol