Vă informăm cu privire la ultimele 3 zile ale dezbaterilor ce au avut loc în cadrul Comisiei pentru Muncă, Familie și Protecție Socială din cadrul Senatului
după ce au primit din partea celorlalte 13 comisii de specialitate din cadrul Senatului observații și amendamentele votate.
Comisia pentru Muncă din Senat nu este decizională ci doar raportoare, proiectul însoțit de amendamentele votate până în prezent urmând să fie votat in Comisia pentru muncă și protecție socială din cadrul Camerei Deputaților, care are rol decizional.
Dacă unii lideri prezenți la dezbateri au profitat de ocazia camerelor de filmat a tuturor televiziunilor și au ieșit în evidență prin limbajul colorat, reprezentanții organizației noastre, care au fost prezenți pe toată durata celor 3 zile, au intervenit tehnic pe textul legii.
De asemenea, ca strategie, am folosit puterea exemplului și am prezentat disfuncționalitățile din perspectiva celorlalte familii ocupaționale sau chiar a unor instituții din interiorul familiei noastre ocupaționale. Iar strategia a dat roade în condițiile în care ministrul Olguța Vasilescu a precizat de fiecare dată că legea respectă principiul nediscriminării.
Cu privire la amendamentele de impact amintim:
- Creșterea sporului de la 75% la 100% pentru orele lucrate în zilele de repaus săptămânal și sărbători legale, în condițiile în care întreg personalul medical, din asistență socială și alimentație publică beneficiază de la început de acest cuantum;
- Acordarea unor ajutoare bănești pentru trecerea în rezervă a polițiștilor. Acest lucru a votat în contextul în care la schimb, senatorii au amânat actualizarea pensiilor militare până în 2019.
- Creșterea indicilor din anexe pentru polițiști. Și în acest caz am făcut o comparație cu celelalte categorii de bugetari care au același indice cu polițiștii deși, noi ne desfășurăm activitatea în condiții de risc și avem o răspundere semnificativ mai mare. Totuși, nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece pentru că acești indici își vor produce efectele în intregime doar în 2022.
- Acordarea sporului de fidelitate corespunzător cu vechimea pe care fiecare o are în cadrul MAI. Am arătat faptul că acest spor de fidelitate care poate ajunge până la 20%, nu a mai fost acordat polițiștilor din 2010, în condițiile în care, funcționarii publici cu statut special din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor beneficiază de el. Practic, MAI-ul, prin concursul lipsei de implicare a sindicatelor ne-a furat din 2010 și până în prezent.
- Eliminarea sintagmei „salariul funcției de bază” din corpul legii, care reprezenta salariul de grad, gradație și indemnizație de conducere, în condițiile în care polițiștilor li s-a recunoscut echivalarea salariului de funcție cu salariul de bază.
Din păcate am avut și amendamente care nu au fost acceptate la acest moment, și anume:
- Acordarea gradației corespunzător cu celelalte categorii de bugetari. Este vorba de aplicarea diferențiată a mecanismului de calcul a sporurilor specifice fiecărei tranșe de vechime. Conform art. 10 din proiectul de lege, acest spor se aplică salariului de bază, rezultând astfel noul salariu de bază la care se aplică sporurile. În timp ce polițiștilor li se aplică la salariul de funcție, dar fără ca sporurile să se raporteze la noua baza formată din salariul de funcție + gradație. Observația noastră a fost acceptată doar pentru personalul contractual, care s-a raliat cu celelalte categorii de bugetari.
- Uniformizarea nivelului tranșelor de vechime. În acest moment, conform art. 11 din Anexa 6 a proiectului legii, gradația se acordă în 7 tranșe a câte 3% fiecare. Pentru restul bugetarilor, art. 10 din corpul legii, statuează 5 gradații după cum urmează: gradație 1 – 7,5%, gradație 2 și 3 câte 5%, gradație 4 și 5 câte 2,5%. La un mic calcul veți constata că polițiștii sunt dezavantajați de mecanismul stabilit în anexa noastră. Din punctul nostru de vedere, menținerea unor mecanisme separate de calcul a vechimii, încalcă prevederile art. 6 privind principiul nediscriminării și egalității.
- Stabilirea gradației în raport cu perioadele în care polițiștii s-au aflat în instituțiile de învățământ aparținând MAI. În cuprinsul art. 11 din Anexa 6, aceste drept este prevăzut doar pentru militari, fiind creată o discriminare evidentă.
- Actualizarea pensiilor speciale. Este o măsură ce ne va preocupa în continuare deoarece, prin suspendarea actualizării, tocmai esența mecanismului de calcul a pensiilor militare este lipsit de esență și conținut.
Un alt beneficiu care se regăsește în proiectul de lege este reprezentat de acordarea voucherelor de vacanță de la 1 iulie. Această prevedere exista deja în proiectul de lege și nu a fost inclus ca urmare a intervențiilor din zona sindicală.
În continuare vă asigurăm că reprezentanții Sindicatului EUROPOL vor fi prezenți în toate mediile politice și instituționale unde se va dezbate acest proiect de lege deosebit de important pentru polițiști. Am mai constatat pe parcursul celor 3 zile, implicarea exemplară a sindicatelor din celelalte familii ocupaționale, în timp ce în zona de poliție, unele sindicate nu au manifestat niciun interes și nici nu și-au adus aportul în vreun fel.
Este un moment crucial în mișcarea sindicală deoarece avem în față o lege care reglementează cea mai importantă lege, legea salarizării, care va produce efecte pentru următorii 10-15 ani.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL
7 răspunsuri
Nimic nou, gargară multă și praf în ochii , vă tot bateți cu caramida în piept și nimic concret bla bla bla…. Faceți front comun cu celelalte sindicate Uniți sunteți o forța , și aveți și sprijinul militarilor .
Speram sa se adeverească,bravo si multumim pt munca depusa.
SI EU VA MULTUMESC PTR MUNCA DEPUSA DE DVS. SA INTELEG , DACA EU AM IESIT LA PENSIE IN 2016, AS BENEFICIA DE ACEST AJUTOR BANESC, DACA TRECE DE PARLAMENT ?
Asa cum am postat si anterior, trebuie sa ne castigam drepturile iar sporurile de care vorbiti in cazul fericit in care s-ar materializa si ar intra in vigoare nu au nicio valoare atata timp cat coeficientul de multiplicare prevazut in legea salarizarii este de maxim 1,65 pentru ag. sef pr. adica echivalentul unui invatator, educator doar cu liceul si fara pregatire de specialitate(necalificat) in invatamant, un machior, peruchier, recuziter cu scoala generala sau studii medii in cultura sau sofer la ambulanta in sanatate , in conditiile in care un grefier cu studii medii in justitie are coeficientul de 2.08 aproape coeficientul unui subcomisar de politie.. Nu olguta spunea ca in aceasta lege fiecare va fi recompensat in raport cu importanta muncii, risc si pregatire?Va aduc la cunostinta ca alte categorii socioprofesionale si-au castigat drepturile in strada in ultimele zile(mariri de salarii la penitenciare,opc, garda de mediu) iar alte categorii respectiv finante au iesit in strada cand au vazut coeficientii iar sanitas a cerut aprobari pentru a picheta zilele urmatoare ministerul sanatatii si ministerul muncii nemultumiti de coeficienti in conditiile in care au primit pana in prezent mariri de mii de lei iar in luna ianuarie li se vor dubla salariile. La noi vad ca desii suntem nemultumiti de legea salarizarii…….s-a asternut din nou linistea……. la fel ca in luna martie…..Va recomand sa cereti coeficienti echivalenti ca in ministerul justitiei pentru ca atunci cand cereti mai mult cu siguranta veti obtine ceva iar atunci cand va multumiti cu putin nu veti obtine nimic..
Are dreptate Iulia.
Ajutoarele la pensionare !A fost respins amendamentul in comisia de muncă din Senat! Ce spuneti despre acest lucru?
Ce mai este de spus atunci cand amendamentul a fost votat sa fie eliminat din proiect? Reprezentantii organizatiei noastre au prezentat fundamnetarea mentinerii și acordării acestor drepturi, cu toate acestea, pozitia Guvernului a fost de a se opune.