Joi, 28.06.2018, la sediul MAI a avut loc ședința Comisiei de Dialog Social cu privire la proiectul de modificare a Ordinului MAI 60/2010, unde au participat și reprezentanți ai Sindicatului Polițiștilor Europeni EUROPOL.
Organizația noastră a atras atenția în primul rând asupra unui aspect procedural reprezentat de modul în care MAI înțelege să respecte rigorile legale în ceea ce privește mecanismul de consultare a organizațiilor sindicale. În ultima perioada apar diferite proiecte de modificare a unor acte normative care nu sunt supuse consultării în prealabil organizațiilor sindicale și nici polițiștilor în teritoriu.
Mai mult, deși proiectul de modificare a fost postat pe site-ul instituției pe data de 21.06.2018, cu termen de 20 de zile calendaristice pentru propuneri și observații, MAI a înțeles să organizeze comisia de dialog social înainte de expirarea acestui termen ca și cum ar fi fost siguri că nimeni nu va mai trimite propuneri pertinente până atunci. În susținerea acestor observații a fost și reacția reprezentantului Jandarmeriei Române, care a luat cuvântul și a spus că instituția pe care o reprezintă nu a fost consultată.
Trecând peste acest detaliu, observațiile organizației noastre au fost punctuale pe text, însoțite de argumente pertinente, care în final au determinat acceptarea unei decizii comune, de a fi retras acest proiect de ordin și de a constitui un grup de lucru cu organizațiile sindicale. Printre cele susținute de reprezentantul organizației noastre se numără următoarele:
– nominalizarea prin act administrativ sau orice altă a formă a persoanei desemnate să procedeze la constituirea patrulelor ce formează dispozitivul de ordine și siguranță publică. În momentul de față polițiștii sunt victimele datului din umăr atunci când vorbim de încălcarea drepturilor lor în ceea ce privește modul de planificare în serviciu și de repartizare în diferite forme de patrule mixte cu încălcarea art. 10^1 din OMAI 60.
– eliminarea oricăror forme de patrule mixte și constituirea de patrule independente formate din personal al aceleiași arme; Propunerea MAI de la pct. 8 din proiect, care modifică art. 10^1 alin. 5, stabilește posibilitatea de a constitui patrule mixte din polițist și jandarm/polițist de frontieră însă contravine alin. 3 și 6 din cuprinsul aceluiași articol deoarece la alin. 2 se statuează faptul că patrula este formată din doi polițiști cu atribuții principale de menținere a ordinii publice.
– să le fie acordată responsabilitate șefilor de secții de poliție rurală, asemenea celorlalți șefi menționați în cuprinsul proiectului de ordin; În acest moment unii șefi de secții de poliție rurală jonglează cu atribuțiile și responsabilitățile pe care ar trebui să le aibă, și ajung să facă de toate dar în fapt să nu răspundă pentru nimic.
– să fie eliminată propunerea de la pct. 9, care prevedea completarea atribuțiilor polițiștilor de ordine publică prin obligativitatea „luării primelor măsuri în cazul unor adunări publice spontane sau neavizate”; Am atras atenția asupra lipsei unei proceduri în acest sens, dar și asupra modului lacunar în care MAI încearcă printr-un ordin să definească ceva ce Legea 60 nu a reușit din 1991, și anume protestele spontane. Mai mult, vulnerabilizează și expune polițiștii care ar fi în situația în care să fie nevoiți să ia niște măsuri împotriva a 2000-3000 de oameni care se adună în diferite contexte. De asemenea, am precizat că există și adunări publice care nu trebuie declarate/avizate, iar acelea sunt expres descrise de art. 3 din Legea 60/1991 și sunt cele care au loc în exteriorul sau incinta sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat, cum sunt cele din fața Guvernului. Ne vom opune vehement unei asemenea propuneri de a „încălța” polițiștii cu încă o atribuție menită să suprime dreptul la liberă exprimare, dar și dreptul de a participa la adunări publice.
– includerea IGPR în procesul de supervizare a conținutului planurilor de cooperare întocmite în baza prevederilor art. 24 din Ordinul MAI 60 și menționarea interdicției de a fi constituite patrule mixte formate din polițist și gardian public (polițist local); Avem zeci de sesizări din partea polițiștilor de ordine publică care au reclamat faptul că aceste protocoale de colaborare sunt încheiate în devafoarea polițiștilor și că au drept unic scop recunoașterea influenței politice la nivelul inspectoratului de poliție. Mai mult, există județe, cum se întâmplă la IPJ Mehedinți, unde șeful poliției l-a desconsiderat pe inspectorul șef, singurul în măsură să semneze asemenea protocoale, și a semnat el un protocol care angajează IPJ-ul la niște obligații, doar prin prisma prieteniei pe care acesta o are cu reprezentantul poliției locale. Dacă l-o fi semnat la un spriț sau la sediul partidului, nu știm cu exactitate.
Ținem să le mulțumim colegilor pentru zecile de mesaje pe care ni le-au transmis în legătură cu propuneri și observații pe marginea acestui proiect de ordin și suntem mândri că avem cei mai activi membrii de sindicat.
În continuare vă rugăm să ne sprijiniți cu exemple și cazuri concrete de protocoale de colaborare ilegale semnate cu poliția locală dar și cazuri în care, contrar prevederilor art. 10^1 alin. 2, sunt constituite patrule mixte cu polițiștii locali.
Viitorul ne aparține!
Echipa Sindicatului EUROPOL
3 răspunsuri
Foarte bine! Cu pasi marunti spre mai bine! Dar de salarii de ce nu se discuta nimic? Suntem singurii care nu am primit absolut nicio majorare, ba chiar ne-au taiat singurul spor ajungand sa avem salarii mai mici decat un politist local…
Subiectul salariilor in niciun caz nu va putea fi discutat la nivelul MAI in conditiile in care de-a lungul anilor, niciodata nu au sustinut cresterea salariilor politistilor. Subiectul salariilor este in momentul de fata un carbune fierbinte pentru ca nu stiu daca vor putea acoperi cresterile salariale aplicate medicilor sau nu.
ANDREI-PROBLEMA SALARIILOR D-VSTRA NU E SI A LIDERILOR CARE CU ADEVARAT AR TREBUI SA SE CONCENTREZE PE PROBLEMELE CADRELOR.FITI VA ROG FRUMOS FAYR-PLAY SI DREPT(CALITATEA PRINCIPALA A UNUI POLITIST)…CHIAR ACEST SUBIECT”POLITIA LOCALA”NU DA VOIE M.A.I SA FUNCTIONEZE LA PARAMETRII CAT DE CAT NORMALI SI LIDERII SA AIBA CU ADEVARAT IN VEDERE APARAREA SI CASTIGAREA DREPTURILOR CARE CU ADEVARAT IN MAREA MAJORITATE A D-VSTRA LE MERITATI?MA FAC SA CRED CA INSTITUTIA ASTA…POLITIA LOCALA A DEVENIT O OBSESIE PENTRU UNII CARE AU UN OBIECTIV CLAR SI PRECIS DE AI DISCREDITA,INJOSI SI MAI ALES DE A LE TERFELI SCOPUL SI MENIREA LOR.LASATII FRATILOR IN PACE…MODIFICATI ODATA ORDINE,DIRECTIVE,HOTARIRI,LEGI CE MAI AVETI VOI SI DATI-LE PACE O DATA.SUNT OAMENI CU FAMILII,FRATI,SURORI,PARINTI,PRIETENI CARE CAND VAD SI AUD TOATA ZIUA CA SUN TRANTITI DE NU MAI STIU CE OFICIALI NU LE CHIAR VINE BINE.O ZI FRUMOASA VA DORESC SI MULTA SANATATE!